Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Átadták Kőbányán az Új köztemető előtti körforgalmat

A Fővárosi Önkormányzat és a X. kerületi Önkormányzat beruházásában, a Budapesti Közlekedési Központ szakmai közreműködésével körforgalom épült ki Kőbányán az Új köztemető előtt. Az új körforgalom révén rendezett, biztonságos, áttekinthető csomópont jött létre, amely egyszerűbben szabályozza a környék forgalmát. A körforgalom átadása óta csökkent a várakozási idő a Sírkert utca és az Újhegyi út felől, folyamatossá vált a járművek haladása és egyszerűbb, biztonságosabb lett a gyalogosok közlekedése is. A körforgalmat a mai napon adta át Tarlós István főpolgármester, Dr. György István főpolgármester-helyettes és Kovács Róbert, Kőbánya polgármestere.

A körforgalmú csomópontok a nyolcvanas évekre teljesen eltűntek Budapest utcáiról, a legtöbb esetben jelzőlámpa vette át a helyüket. Azóta viszont bebizonyosodott, hogy a körforgalom számos esetben lényegesen kedvezőbb és biztonságosabb csomóponti megoldás, hiszen minden beérkező járművet lelassít, így kizárja a nagy sebességű ütközések lehetőségét, ugyanakkor egyszerű, áttekinthető és minden irányban forgalmi kapcsolatot biztosít, különösen ott, ahol négynél több irányból érkezik járműforgalom. Ez a csomóponti forma az úthálózatból egyébként gyakran hiányzó balra kanyarodási és megfordulási lehetőségeket is megteremti.

Az Új köztemető előtt az utak korábban öt különböző irányból futottak be egy pontba, ahol jelzőtábla szabályozta az elsőbbséget, gyakran kaotikus forgalmi helyzetet teremtve. A baleseti helyzet kedvezőtlen volt, rendszeresek voltak a koccanásos balesetek. A gyalogosok átkelése különösen nehéz volt a széles torkolatban. Az új körforgalom révén ma már rendezett, biztonságos, áttekinthető csomópont jött létre:

  • csökkent a várakozási idő a Sírkert utca és az Újhegyi út felől,
  • folyamatossá vált a járművek haladása és
  • egyszerűbb és biztonságosabb lett a gyalogosok közlekedése,hiszen egyszerre csak egy, lassan haladó sávot kell keresztezniük.

Az új csomóponti kialakítás jól vizsgázott: a Mindenszentek és Halottak napja környéki hetek megnövekedett forgalma során sem alakultak ki nagyobb torlódások.

Az új körforgalom 56 méteres külső átmérőjével a viszonylag nagyméretű csomópontokhoz tartozik, így nagy volumenű átépítést igényelt, hiszen öt útágat kellett becsatlakoztatni. Az átépítés során az autóbusz-megállóhelyek biztonságos autóbuszöblökbe, míg a kijárat melletti taxiállomás védett öbölbe kerültek. A gyalogosokat minden torkolatban járdasziget és kijelölt gyalogátkelőhely védi, a vakok és gyengénlátók közlekedését taktilis kövek segítik, megújult a közvilágítás, a környéket nem ismerőket pedig minden kijáratnál útirányjelző táblák tájékoztatják. A körforgalom mellett a Kozma utca és a Sírkert utca közötti szakaszon parkolóhelyekkel ellátott új szervizút is épült.

A körforgalom a Fővárosi Önkormányzat és a Kőbányai Önkormányzat közös finanszírozásában a BKK szakmai részvételével valósult meg. A Főváros költségvetése terhére valósult meg maga a körforgalom, valamint a hozzá vezető járdák és utak 262 millió forint értékben, míg a Kőbányai Önkormányzat a beruházás során 117 millió forintot fordított a környezet rendezésére, a szervizutak és sétányok kiépítésére, valamint a környező területek parkosítására.

Az átalakítás tovább folytatódik: a második ütem során a Kőbányai Önkormányzat beruházásában további szervizutat, virágárusító épületet és parkolóhelyeket építenek majd a villamos-megállóhely környékén. Ebben az ütemben tervezzük megvalósítani a villamos-megállóhelyek szabályos, akadálymentes és biztonságos felszíni megközelítését is.

A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ jövő évi tervei között a kerületi önkormányzatokkal együttműködve két új körforgalom kialakítása is szerepel - amennyiben a költségvetés lehetővé teszi - a XII. kerületben a Németvölgyi út – Stromfeld Aurél utca – Pagony utca csomópontjában, valamint a XVIII. kerületben a Baross utca – Kinizsi utca – Bartha utca találkozásánál.

Budapest, 2012. november 27. Budapesti Közlekedési Központ