Az M4-es metró Kelenföldi pályaudvar állomáshoz kapcsolódó őrmező oldali felszínrendezés a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a BKV DBR Metró Projekt Igazgatóság kiemelt fontosságú közös projektje, amely megvalósításának következő lépcsőjeként írtuk ki a térség ütemezett fejlesztését megalapozó tervpályázat. Sajnálatos módon 2010 végén, az új városvezetés hivatalba lépésekor és a BKK létrejöttekor a 4-es metró építését úgy örököltük meg, hogy a kelenföldi végállomásnál a felszíni rendezés, a buszvégállomás és P+R parkoló alapvető tervezési munkái sem voltak még készen, a Keleti pályaudvarnál a felszíni rendezésre nem volt vállalkozó kiválasztva, a Móricz Zsigmond körtéren elavult tervek alapján folyt a munka. A BKK és a BKV metróprojekttel foglalkozó új vezetői mindent megtettek a fenti hiányosságok megszüntetésére, de nem lehet tagadni: a 2010 előtti előkészítési hibák miatt a fenti elemei a metróprojektnek csúszásban vannak.
Az őrmezői lakótelep mellett, az M4-es metró kelenföldi végállomásánál az M1-M7 autópályák felől érkező autóforgalom P+R parkolóba vezetése és a Budaörs, Gazdagrét felől érkező buszok végállomásoztatása is fontos feladat. Ennek jegyében a BKK új koncepciót készített, melynek része egy zárt terű új buszvégállomást is tartalmaz, ezúttal ezen projektelem építészeti tervpályázatát írtuk ki.
A tervpályázat célja, hogy az M4 metró Kelenföldi pályaudvarhoz kapcsolódó felszíni beruházási elemek Budapest közlekedési rendszerében betöltött kiemelt szerepéhez és a városszerkezetben elfoglalt helyéhez méltó módon, az adottságokat előnyös módon kihasználva kerüljenek megvalósításra. Az M4 metróvonal I. szakaszának részét képezi a vonal Kelenföldi pályaudvar állomásához kapcsolódó intermodális csomópont kiépítése. A beruházás keretében az őrmezői oldalon a metró kijáratához csatlakozóan az Európai Bizottság határozata alapján komplex helyi és helyközi autóbusz-pályaudvar, továbbá P+R parkoló létesítmény és B+R kerékpártároló épül ki. Mivel a korábbi tervek csak részben teljesítették az Európai Unió által elvárt, az M4 metróhoz kapcsolódó térségben megjelölt funkciókat, ezért a Fővárosi Közgyűlés 2012. január 25-i ülésén a BKK javaslata nyomán döntött az EU által elvárt és szakmailag is indokolt kritériumok teljes körű megvalósításról. A tervezési feladat volumene és komplexitása okán, valamint a feladat összetett város- és közlekedésfejlesztési vonatkozása miatt tervpályázati eljárás kerül lefolytatásra.
A BKK a BKV DBR Metró Projekt Igazgatósággal együttműködve számos lépést tett az elmúlt időszakban annak érdekében, hogy a tervpályázat elindulhasson. A tervpályázat előkészítése során több körben zajlott egyeztetés a beruházásban érintett XI. kerülettel, valamint a VOLÁNBUSZ Zrt-vel.
Az M4 metró beruházáshoz kapcsolódó projektelemek várhatóan Európai Uniós források lehívásával valósulhatnak meg.
Az M4 metró Őrmező oldali kijárat felszínrendezése projekt részeként:
- Magyarországon elsőként valósulhat meg egy olyan európai színvonalú, terminál jellegű zárt terű autóbusz-pályaudvar épület, amelyből részben közvetlenül az épületből a buszba nyíló ajtókkal, részben fedett peronokon érhetők el a helyi és helyközi autóbuszok. A terminál jellegű autóbusz-pályaudvar lehetővé teszi, hogy a metróról történő átszállás során az utasok komfortos, hűtött-fűtött térben várakozhassanak, valamint lehetőség nyílik különböző kereskedelmi és vendéglátó szolgáltatások igénybevételére is.
- Közel 500 P+R férőhely kerül elhelyezésre a kelenföldi térségben a tervezett autóbusz-pályaudvar területén. A P+R parkolók mellett kialakításra kerülnek rövid idejű várakozást lehetővé tevő ún. K+R megállóhelyek, valamint taxidrosztok. A P+R férőhelyszám bővítése érdekében bevonjuk a Kelenföldi pályaudvar őrmező oldali használaton kívüli 8 vágánya által elfoglalt jelenleg kihasználatlan területet.
- A kerékpárosok és a gyalogosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá válik a térség, valamint az autóbusz-pályaudvarhoz kapcsolódóan telepítésre kerül 120 B+R tároló is.
A kiírt tervpályázat nyertesének feladata lesz az Őrmező melletti intermodális csomópont ingatlanának beépítésére szóló tervek elkészítése, a kapcsolódó közúthálózat valamint az ingatlanon megvalósuló építmények (terminál jellegű autóbusz-pályaudvar épület és P+R parkoló létesítmény), továbbá a területen létesítendő gyalogos- és zöldfelületek megtervezése a kiírásban foglalt kritériumoknak megfelelően. A pályázóknak javaslatot kell adnia a térség távlati szintű fejlesztésére, a létesíthető épület(ek) volumenére és funkciójára, közlekedési kapcsolataira.
A tervpályázat elbírálása során fontos követelmény többek között a közlekedés üzemi funkcióinak biztosítása, az átfogó városépítészeti koncepció, a környezetbe illesztés, gazdaságos üzemeltetés és energiatakarékosság.
Az egyes pályázatok elbírálását és a győztes pályaművek kiválasztását a Finta Sándor fővárosi főépítész elnökletével és Vitézy Dávid BKK vezérigazgató részvételével működő – az érintett kerületek, az építész kamarák és egyéb szakértői szervezetek által delegált személyekből álló – bírálóbizottság végzi. A pályaművek díjazására és megvételére bruttó 30 000 000 (harminc millió) forint áll a bírálóbizottság rendelkezésére.
A tervpályázatra történő részvételi jelentkezés határideje 2012. november. 5., majd a pályázati követelményeknek megfelelő jelentkezők 2013. január 28-ig nyújthatják be pályaművüket, amelyeket a zsűri 2013. február 28-ig fog elbírálni. A tervpályázaton nyertes tervező a szerződéskötést követően készítheti el a projektelemek részletes engedélyezési és tenderterveit.
Az ajánlati felhívás letölthető az alábbi oldalakról:
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:327945-2012:TEXT:HU:HTML
http://www.metro4.hu/dbr_palyazatok_tenderek_reszletes.php?id=794