Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Érezhető minőségi javulás: 150 új autóbusz áll forgalomba 2013 tavaszán Budapesten

Nyolc éve született utoljára döntés Budapesten új, alacsonypadlós autóbuszok forgalomba állításáról, így hosszú hanyatlás után hoz új korszakot a ma kihirdetett eredmény a budapesti buszközlekedésben. Az új autóbuszok szolgáltatásvásárlás útján történő forgalomba állítására kiírt tenderben a BKK és a BKV igazgatóságainak döntése szerint az eljárás nyertese a VT-Transman Kft., a szolgáltató 150 darab új autóbusszal kezdheti meg egyes járatok üzemeltetését fokozatosan, 2013 májusától.

Az új autóbuszok forgalomba állításának részletei:

  • A teljes buszflotta várhatóan júliusig áll forgalomba.
  • A járművek korszerű, alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő, Mercedes Citaro típusú járművek lesznek, a flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű.
  • A budapesti buszok adják a főváros tömegközlekedési kapacitásainak mintegy 40%-át, ennek ellenére az elmúlt években elképesztő mértékben hagyták leromlani Budapest buszparkját. Az átlagéletkor egyedülállóan magas, 18 év, míg 2006 óta új, teljesen alacsonypadlós busz nem állt forgalomba Budapesten.
  • A Főváros új vezetésének hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta mintegy 100 darab használt, alacsonypadlós jármű forgalomba állításával igyekeztünk enyhíteni a krízishelyzeten és javítani utasaink kiszolgálását, a 150 új autóbusz beállításával azonban érezhetően javul majd a budapesti buszközlekedés elmúlt években leromlott színvonala.
  • A szerződés 8 évre szól, 2 év opcióval. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma esetén vagy járatkimaradás esetén a BKK kötbérezi, sőt, ha 3% fölé megy a járatkimaradások száma (ma a BKV buszparkja 5% fölötti értékeket produkál!), a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetősége nyílik a BKK-nak. Mindez magyarázza, hogy miért egy igen bevált, Európa-szerte elterjedt busztípussal indult a közbeszerzésben a szolgáltató.
  • A BKK-nak a közbeszerzési eljárásban a kiválasztott busztípusra nincs ráhatása, ugyanakkor a műszaki elvárásrendszer meghatározásánál arra törekedtünk, hogy egyrészt garantáljuk a magas minőséget (alacsonypadló, klíma, stb.), de ugyanakkor minél szélesebb versenyt nyissunk. Az elvégzett szakértői vizsgálatok szerint a műszaki elvárásrendszernek legalább 12 busztípus felelt meg, közte magyar típus is. A magyar gyártókat közvetlenül nem lehet a tenderben előnyben részesíteni, de indulásukat azzal is kívántuk segíteni, hogy nem követeltünk meg a szokásokkal ellentétben referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási kockázatok vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem kaptunk ajánlatot. A BKK mindenben segíti a Főváros vezetésének célkitűzését, hogy elősegítsük a magyar buszgyártók versenyképességét a jövőre nézve, jelen tender eredményeként azonban Európa legnagyobb számban gyártott, megbízható autóbusz-típusa áll forgalomba a Fővárosban, mely az utasok kényelme és az üzem megbízhatósága szempontjából fontos garancia.
  • MB Citaro csuklósA kiválasztott szolgáltató, a VT-Transman Kft. 1999 óta működik közre Budapesten a tömegközlekedés lebonyolításában, 2012-ig mint a BKV Zrt. alvállalkozója, 2012 májusától pedig közvetlenül a BKK-val kötött közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetik autóbuszaikat. A nyertes vállalkozás tehát tapasztalatokkal rendelkezik a helyi autóbuszok üzemeltetésében és a budapesti tömegközlekedés színvonalas lebonyolításában.
  • A pályázaton a VT-Transman Kft. 75 darab szóló és 75 darab csuklós, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú, német gyártmányú autóbusz forgalomba állítását vállalta, a szóló autóbuszok esetében 663 Ft/kocsikilométer (Ft/kkm), a csuklós buszok esetében 797 Ft/kkm vállalkozási díjért. Az új járművek drágábban fognak üzemelni, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok, hiszen azok működési költségeiben az amortizáció már nem jelenik meg, illetve az újabb járművek (pl. a klíma miatt) eleve drágábban üzemeltethetők. Ugyanakkor a BKK szakértői vizsgálatai egyértelműen alátámasztották: ez az üzemeltetési modell egyértelműen olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV általi új busz beszerzés, melynek lehetősége a BKV hatalmas eladósodottsága, a 2003 és 2009 között felvett működési hitelek miatt ma nem is látható.
  • A 2013 májusától ütemezetten, három hónap alatt forgalomba álló 150 új autóbusszal Budapest tömegközlekedésének évtizedes lemaradását csökkenti a Főváros és a BKK, ugyanis a 2000-es évek közepe óta – a csuklós Volvo autóbuszok forgalomba állítása óta – nem bővült új, teljesen alacsonypadlós autóbuszokkal a fővárosi autóbuszpark.

Az autóbuszok főbb jellemzői a következők:

  • végig alacsonypadlósak a kényelmes használat és az esélyegyenlőség megteremtésére,
  • légkondicionálóval rendelkeznek az utazás komfortjának növelésére, télen megfelelő fűtéssel rendelkeznek,
  • EEV (az EURO5-nél jobb) károsanyag-kibocsátási kategóriába tartoznak Budapest légszennyezettségének csökkentése érdekében, igen kedvező részecske-kibocsátási szinttel,
  • az utasok, a járművezető és a jármű biztonságát kamerarendszer biztosítja,
  • korszerű utastájékoztató berendezésekkel szereljük fel a járművet.

Az új autóbuszok elsősorban Budapest északi és keleti részén, a III., IV., XIII., XIV., XV., és a XVI. kerületekben, illetve az onnan kiinduló vonalakon fognak közlekedni. Az érintett járatok teljes körű véglegesítése az üzembe állásig fog megtörténni, de már most kijelenthető, hogy számos, fontos útvonalon meg fognak jelenni az új autóbusz. A csuklós autóbuszokkal fejlődni fog többek között a 7-es és 173-as vonalcsoport szolgáltatása és további vonalakon is meg fognak jelenni az új buszok.

MB Citaro szólóA 75 szóló és 75 csuklós új autóbusz forgalomba állítása lehetővé teszi, hogy a BKV rendkívül elöregedett, rossz állapotú autóbuszparkjából a legöregebb, leggyakrabban elromló autóbuszok selejtezésre kerülhessenek, bár egy részük az 1-es és 3-as villamosok jövőre kezdődő felújításának pótlási igénye miatt forgalomban marad még néhány évig. Ez azt jelenti, hogy az utazóközönség nemcsak azokon a területeken tapasztalhatja az autóbuszok állapotának javulását, ahol az új buszok forgalomba állnak, hanem Budapest-szerte tapasztalható lesz a buszközlekedés színvonalának a javulása, a füstokádó, lerobbanó régi autóbuszok eltűnése, hisz az alacsonypadlós és korszerű flottát egyenletesebben oszthatjuk majd el a vonalak között.

Az új járművek és 2013-2014-ben jelentkező buszos pótlási feladatokat is figyelembe véve, a fővárosi autóbusz-közlekedési szektorban összességében a képzett szakemberek foglalkoztatását legalább szinten tartják, az építkezési időszakokban pedig kifejezetten növelik. Az új, korszerű, komfortos autóbuszok a fővárosi autóbusz-közlekedésben dolgozó munkavállalóknak az összfoglalkoztatás szinten tartásán, sőt növekedésén túl, a jelenleginél jobb munkakörülményeket biztosítanak, nem lesz tehát kevesebb buszvezetőre szükség Budapesten a tender eredményhirdetése okán.

A tender korábbi részeinek keretében eddig jó állapotú, de használt autóbuszok álltak forgalomba. Ezen autóbuszok 1+1, illetve 2+1 éves szerződés keretében közlekednek Budapesten, a forgalomba állított használt autóbuszok száma összesen 100 darab. A 2013-ban forgalomba álló 150 új busszal együtt már 250 megbízható autóbusz vesz részt külső szolgáltató üzemeltetésében Budapest közlekedésében az első tendercsomag eredményeképpen. Ezt a számot növelik tovább a BKV Zrt.-nél 2012-ben már forgalomba állt és az év további részében forgalomba álló, korszerű, alacsonypadlós használt autóbuszok és trolibuszok, amik csak 2012-ben további, közel 100 db akadálymentes jármű üzembe állását jelentik. Látható tehát, hogy Budapest vezetése és a BKK mindent elkövet az elképesztő műszaki örökség leküzdése és a budapesti buszközlekedés megújítása érdekében.

Budapest, 2012. október 16.

Budapesti Közlekedési Központ


Kapcsolódó dokumentum: