Budapesten 125 éve, 1887-ben indult meg a hév- és villamosközlekedés. Az új közlekedési eszközök hamar meghódították a közlekedőket: a villamosok 15 év leforgása alatt teljesen kiszorították a város utcáiról a lóvasutat, a hév pedig mára Budapest és a környező települések modern, nagyteljesítményű közlekedési eszközeként szolgálja az utasokat – emlékeztetett hétfői ünnepi beszédében Tarlós István. A Széll Kálmán téren tartott eseményen, amelyen bemutattak egy, az évfordulóra feldíszített Combinót, részt vett Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója és Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója. A főpolgármester a jeles alkalomból elmondta, az évforduló alkalmából Budapest Főváros Önkormányzata, a BKK és a BKV három hónapos rendezvénysorozattal készül.
Néhány ízelítő a tervezett programokból:
- A programsorozat keretében több alkalommal nosztalgiavillamosokat indítunk a Boráros tér és a Széll Kálmán tér, valamint Kamaraerdő és Újbuda-Központ között.
- A Kulturális Örökség Napja (KÖN) rendezvénysorozat keretében szeptember 15-én és 16-án, szombaton és vasárnap az érdeklődők ellátogathatnak a Kelenföldi Kocsiszínbe. A látogatók bepillanthatnak a budapesti villamosüzem kulisszái mögé, szakavatott vezetők segítségével megismerkedhetnek a napi karbantartási folyamatokkal és a fővárosi villamosvasút járműveivel. A rendezvényre nosztalgia villamosok és nosztalgia autóbuszok szállítják a látogatókat.
- A programok keretében megmutatjuk, hogy mi zajlik a színfalak mögött, az érdeklődők megismerkedhetnek a budapesti villamos- és hév-forgalom járműveivel, a karbantartás folyamatával és a forgalom szervezésével és lebonyolításával.
- A budapesti villamosközlekedés megindulásának 125. évfordulóján – november 25-én, vasárnap – járműparádé és felvonulás lesz a Nagykörúton, a 4-es és a 6-os villamosok vonalán.
- A hév-vonalak ünneplése sem marad el természetesen. Ennek okán már közlekedik a H5-ös hév vonalán az M IX/A sorozatú nosztalgiaszerelvény, amellyel könnyűszerrel elérhető a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum.
- Szeptember 14-én, pénteken este az érdeklődők előtt bepillanthatnak a H5-ös hév vonal kulisszái mögé: megnézhetik a forgalomirányító központot; szakavatott kísérettel bemutatjuk a szerelvények karbantartását a szentendrei kocsiszínben és különleges, éjszakai tárlatvezetésre invitáljuk a résztvevőket a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumba.
- Októberben nyílt napot rendezünk a cinkotai kocsiszínben; míg várhatóan novemberben három hétvégén is nosztalgiavonatok közlekednek a H8-as hév vonalán. Ehhez kapcsolódóan pedig nosztalgiavillamosokat is közlekedtetünk a 2013-tól megújuló 3-as villamos vonalán.
Fontos megjegyezni: a programok listája folyamatosan bővül, a részletekről folyamatosan tájékoztatást adunk. Érdemes azt is megjegyezni, hogy szeptember 22-én az Európai Autómentes Napon az Andrássy Korzón külön standdal várjuk a jeles évforduló alkalmából rendezett programok iránt érdeklődőket. Itt bővebb információkat is kaphatnak a programokról, és jelentkezhetnek is azokra az érdeklődők.
A hév- és villamoshálózat fejlesztése jelenleg is fontos a Főváros, a BKK és a BKV számára. A fejlesztések egyik kézzelfogható példája az 1-es és a 3-as villamosok vonalának hamarosan, 2013-ban induló rekonstrukciója és az 1-es villamos meghosszabbítása a Rákóczi hídon át egészen a Fehérvári útig.
Több más helyszínen is tervezzük a villamoshálózat fejlesztését. A lehetséges fejlesztési elképzelések közül a főpolgármester példaként említette az északi-déli villamosvasúti tengely kialakítását a Bajcsy-Zsilinszky és a Váci úton keresztül, a kelet-nyugati villamosvasúti tengely kialakítását az Erzsébet hídon és a Rákóczi hídon, a külső villamos körgyűrű déli meghosszabbítását Csepelig, a fogaskerekű fejlesztését és vonalhosszabbítását, a külső Bécsi úti villamost, a 2-es villamos északi szakaszának kiépítését, az 50-es villamos meghosszabbítását, a Thököly út – Bosnyák tér – Újpalota kötöttpályás kapcsolatát, a Pacsirtamező utcai villamos újraszervezését, valamint a nagykörúti villamosközlekedés kiterjesztését a budai oldalra.
Az észak-déli regionális gyorsvasút projekt keretében a H6-os és a H7-es hév-vonalakat összekötjük, az Astoriáig meghosszabbítva alakítjuk ki az új végállomást. Ma a két hév-vonal nem éri el a metróhálózatot (a H6-os hév még a Nagykörút vonalát sem), így az utasok jelentős többsége több átszállásra kényszerül utazása során. A munka végeredményeként 2014-re olyan új, indítható beruházás állhat készen, mellyel a két hév-vonal mai, részben több mint 40 éves szerelvényei lecserélhetők, a vonalak akadálymentesíthetők és felújíthatóak, illetve megvalósulhat a két vonal összekötése és meghosszabbítása is.
A H8-as hév-vonal fejlesztése során megvalósítjuk az M2-es metró és a mai H8-as hév összekötését az Örs vezér terénél, fontos tömegközlekedési kapcsolatot biztosítva a külső kerületeknek és az agglomerációnak. A projekt keretében az M2-es metró és a H8-as (illetve H9-es) hév összekötéséhez kapcsolódóan egy új Rákosfalva – Rákoskeresztúr, városközpont szárnyvonal kialakítását is vizsgáljuk és előkészítjük. Fontos szempont a ráhordást segítő P+R parkolók létesítése, különös tekintettel az M0-ás körgyűrű keresztezésére. A munka végeredményeként 2014-re olyan új, indítható beruházás állhat készen, mellyel a hév mai szerelvényei ezen a vonalon is lecserélhetők, a vonal akadálymentesíthető és felújítható, illetve megvalósulhat a 2-es metróval való összekötés, és ha igazolható a leágazás szükségessége, a vonal Rákoskeresztúr felé második ütemben továbbvezethető.
Dale A. Martin az eseményen emlékeztetett, Budapest az első városok egyike volt, ahova a Siemens villamost szállított 125 évvel ezelőtt. Mint mondta, Budapest tömegközlekedési hálózata európai viszonylatban ma igen fejlett. Ezzel kapcsolatban egy 30 európai fővárost összehasonlító elemzésre hivatkozott, amely alapján a magyar főváros a tízedik helyet érte el.