Közös busz- és kerékpársávokat ott lehet kijelölni, ahol arra a szélesség, a forgalmi viszonyok, járatsűrűség, vagy sávhossz lehetőséget adnak. Az alapvető cél az, hogy a buszsáv ne képezzen indokolatlan akadályt, illetve többlet veszélyforrást a kerékpáros forgalom számára. Az út szélén vezetett buszsávok ugyanis ma sok helyen akadályt jelentenek a kerékpárral közlekedők számára, mivel a KRESZ – külön jelzés hiányában – tiltja a használatukat, miközben a buszsávtól balra lévő forgalmi sávban kerékpározni nem biztonságos. A többség a terelővonalon halad és konfliktus esetén jobbról és balról harapófogóba kerül, ez pedig a bicikliseken túl a buszsávban és a mellette fekvő forgalmi sávban haladóknak is veszélyforrást jelent.
A nemrég megváltozott szabályok szerint a kerékpározás olyan buszsávban már engedélyezhető, amely minimum 4,25 méter széles vagy ahol a csúcsidei buszforgalom nem éri el az óránkénti 30 buszt, vagyis az arra járó menetrendszerű járatok csúcsidei közös követési ideje több, mint 2 perc.
A főváros kerékpárosbarát fejlesztéseinek keretében a BKK az összes meglévő autóbuszsávot felülvizsgálta és az augusztus elején tett ígéretéhez híven tíz helyszínen közös busz- és kerékpársávokat jelölt ki. A kék színű besorolást jelző táblán az autóbusz alá kerékpárt ábrázoló piktogram is került, illetve burkolatjelként is megjelent a buszsávban kerékpáros piktogram.
A közös busz- és kerékpársávok kialakítására a BKK Közút kapott megbízást, amit kevesebb mint két hét alatt sikerült teljesíteni. A munkálatokat augusztus elejére (augusztus 3-16.) időzítette a BKK Közút annak érdekében, hogy minél kisebb fennakadást okozzanak Budapest közlekedésében. A kivitelezésnél elsődleges szempont volt, hogy a forgalmat minél rövidebb ideig zavarja a munka, illetve, hogy az új kerékpársávok a lehető leggyorsabban használhatóvá váljanak.
Az átgondolt munkavégzés, a partnerekkel történő együttműködés biztosította a gyors és hatékony kivitelezést. A közlekedők visszajelzései eddig kiemelkedően pozitívak voltak.
Az elvégzett munka során 10 helyszínen 23 besorolás rendjét jelző tábla került módosításra és 19 új tábla került kihelyezésre. 141 kerékpáros piktogram lett két rétegben felfestve.
Augusztus folyamán az alábbi közös busz- és kerékpársávokat felfestése készült el:
1. I-II. kerület, Fő utca (a Bem József tér és a Clark Ádám tér között), és Árpád fejdelem útja (a Zsigmond tér és a Bem József tér között),
2. V. kerület, József Attila utca és Széchenyi István tér,
3. V-XIII. kerület, Szent István körút (a Nyugati tér és Tátra utca között, onnan kerékpáros nyomként felvezet a Margit hídra),
4. VI. kerület, a Ferdinánd híd lehajtója az Izabella utca felé,
5. VI. kerület, Király utca (az Eötvös utca és a Teréz krt. között),
6. VII. kerület, Wesselényi utca (a Hársfa utca és az Erzsébet krt. között),
7. VII. kerület, Dohány utca (az Izabella utca és a Rottenbiller utca között),
8. VII. kerület, Damjanich utca (a Murányi utca és a Dózsa György út között kifelé),
9. XIII. kerület, Dózsa György út (a Szabolcs utca és a Vágány utca között a Hősök tere felé),
10. XI. kerület, Hengermalom út (a Szerémi út és a Budafoki út között a Duna felé).
Közös autóbusz- és kerékpársávok eddig csak az Etele út, a Megyeri út, a Dózsa György út egy-egy szakaszán és a Mészáros utcában voltak, hozzávetőleg 1850 méter hosszban.
A kerékpárosnak biztonságosabb az úttest jobb szélén haladni, mint a buszsávtól balra eső belső sávon, és a forgalmi sávokban haladó gépjárműveknek is biztonságosabb így.
A busz- és kerékpársávok kijelölése vonzóbbá teszi az adott útvonalat a kerékpárral közlekedők számára, mert a buszsávban gyorsabban tudnak haladni, mint a telített belső sávban.
Az autóbusz-forgalom gyorsítása és a kerékpárosok biztonsága közötti ellentét csak látszatkonfliktus. Ha a megállóhelyi várakozási időket is figyelembe vesszük, a kerékpárosok és a buszok körülbelül egyformán gyorsak. Az egyenlő átlagsebesség miatt a kerékpárosoknak jellemzően csak egyszer kell a busz mögött várnia, vagy a busznak a kerékpárt megelőznie. Ráadásul, ha nincs lehetőség előzésre a szűk sávban, még akkor is gyorsabb, ha a busz a kerékpáros tempójával halad, mintha az „álló” kocsisorban kellene haladnia.
A busz-és kerékpársávok jól illeszthetők a városi kerékpáros főhálózatba, a menetirány szerinti kerékpársávok rendszerébe, olyan helyeken, ahol a buszok szempontjából az akadályoztatás mértéke elfogadható, vagy nem jár olyan sűrűn a buszjárat.
A belső forgalmi sáv mentesül a kerékpáros forgalomtól, így egyenletesebb és biztonságosabb lehet a gépjárművek haladása.
Ne feledjék: a KRESZ szerint egyéb esetekben a buszsávban – tehát ahol nem használhatják közösen a sávot a buszok és a kerékpárosok –, ha az külön jelezve nincs, a kerékpározás tilos, a biciklisnek a belső sávban jobbra tartva kell haladnia.