Forgalomba állt az első Alstom metrószerelvény az M2 vonalán

Szeptember 7-én, pénteken délelőtt forgalomba állt az első Alstom metrószerelvény az M2-es metróvonalon. A Metropolis 209 ülőhellyel rendelkezik, összesen 1023 utast tud szállítani, minden kocsijának mindkét oldalán négy-négy széles ajtó teszi lehetővé az utasok gyorsabb ki- és beszállását. A 70 kilométer/órás sebességre képes szerelvények egyterűek, azaz az utasok végigsétálhatnak az elejétől a végéig az 1,5 méter széles átjárókon, ami a zsúfoltságot is csökkenti és egyenletesebbé teszi a vonat kihasználtságát, hasonlóan a nagykörúti villamosokhoz. Utasaink kényelmét a beépített légkondicionáló és a legmodernebb utastájékoztató rendszer szolgálja.

Az Alstom Metropolis és egy Ev sorozatú metrószerelvény az Örs vezér terénAz Örs vezér terén tartott ünnepélyes eseményen beszédet mondott Tarlós István főpolgármester és részt vett Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Gallatz Zoltán, az Alstom Transport ügyfélkapcsolati igazgatója.

A fővárosi polgárok vártak már arra, hogy begördüljön a régen beígért új metrószerelvény. Ez ma megtörtént. A nyár folyamán már bemutattuk a kocsikat, de véglegesen csak a mai napon kezdik meg végtelen útjukat a metróalagútban. Korszakváltás tanúi vagyunk a budapesti közösségi közlekedés történetében, véget ért a retrókorszak a főváros földalattijaiban”  – mondta ünnepi beszédében Tarlós István. A főpolgármester emlékeztetett, a régi szerelvények a hatvanas évek dizájnja révén az iparvárosi szocializmus időszakát és életérzését sugallták. Kopottasan, rozsdásan, zörögve, nyikorogva indultak a kocsik. Tarlós István hangsúlyozta: „egy új kor modern, elegáns és kényelmes járműve indul ma útjára, szolgálja majd napi szinten az utazók kényelmét, új igényszintet és új szellemiséget hozva a peronokra. Mostantól kezdve nem kell majd szégyenkeznünk, nemzetközi szinten is magas minőségű, elegáns, tiszta, minden igényt kielégítő, mondhatni nagyszerű járművek várják majd a peronon az embereket.

Érdeklődők tömege várja az ünnepélyes forgalomba helyezéstEgy új jármű forgalomba állítása minden esetben különleges, és szakmailag jelentős esemény elsősorban az üzemeltetés szempontjából. Az üzembe helyezés során még egy új jármű esetében is előfordulhatnak kisebb műszaki hibák, amelyek ugyanakkor hasznos információval is szolgálhatnak a BKV-nak az üzemeltetés során. Ezzel kapcsolatban eleinte elképzelhető, hogy utasaink megértését kell kérnünk, hiszen apróbb kellemetlenségek a kezdeti időszakban előfordulhatnak majd.

Jelenleg hét szerelvény van a BKV-nál, szeptembertől folyamatosan, havonta két-három új metrókocsi forgalomba állítására van lehetőség, a szerelvényeknek ugyanis a forgalomba állítás előtt még le kell vizsgázniuk.

Tarlós István főpolgármester ünnepi beszédet tartottAz Alstom összesen 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonalra, három évre karbantartást biztosít, továbbá karbantartó eszközöket, tartalék alkatrészeket és egyéb szakmai szolgáltatást – például oktatást – nyújt. A korábbi megállapodás alapján 2013. február 13-ig kell az utolsó szerelvényt is Budapestre szállítania a gyártónak. Ez azt jelenti, hogy az utolsó Alstom-szerelvény 2013 tavaszán állhat forgalomba és tűnhetnek el végleg a szovjet szerelvények az M2 vonaláról.

Az új metrókon a BKK vezérigazgatója, Vitézy Dávid felkérése alapján Szalóczy Pál hangján hallhatják a következő megálló bemondását majd az utasok. A Budapesten utazók számára nem újdonság, hogy a jellegzetes hangú rádió- és tévébemondó szól hozzájuk, hiszen 15 évig az ő hangjára záródtak az ajtók a metróban. Szalóczy Pálra egy Facebook-bejegyzés alapján talált a BKK, amelyben az ismert bemondó azt írta, hogy Magyarország legismertebb hangja munkát keres. A BKK lebonyolításában megállapodás született, hogy az ő hangján kapnak információkat az utasok az új Alstom-kocsikon.

A metrószerelvényeket Franciaországban tervezték, a kocsiszekrények gyártása és a szerelvények összeszerelése az Alstom Transport lengyelországi – Katowicében található – gyártási központjában történt. A szerelvény fékezéskor áramot táplál vissza a hálózatba, ily módon üzemeltetéséhez kevesebb energia szükséges és olcsóbb is.

Tarlós István főpolgármester az Alstom Metropolis szerelvényenA járműveket 2008 májusától egy éven át szállították volna le, de a végleges típusengedélyt főként a fékek magyar jogszabályban rögzített szabályoktól való eltérése miatt nem kapták meg az Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Emiatt a főváros szerződést bontott, amit 2011 júliusában megváltozott tartalommal újra hatályba léptettek. Ettől számítva 330 napja volt az Alstomnak arra, hogy leszállítsa az első szerelvényt. Ennek ünnepélyes átadása idén július 10-én volt.

A szerelvények fékrendszerén végrehajtott módosításokat, illetve az átfogó – 35 000 kilométeres – tesztelést követően az Alstom 2012. július 1-én szerezte meg a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, ami alapján hivatalosan is – a megállapodásban rögzített határidőn belül – átadhatta első járművét Budapestnek.