Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Forgalomba állnak az alacsonypadlós MAN-trolik

Forgalomba állás ütemezése A prototípus jármű hatósági vizsgája 2012. június 12-én fennakadás nélkül lezajlott, a jármű június 15-étől forgalomba helyezhető. A többi 14 jármű esetében a 150 km-es próbafutást követően, a szükséges visszajavítások elvégzésével megkezdődhet a műszaki vizsgára történő felkészítés. Amennyiben a vizsgafelkészítések jó ütemben haladnak, a másodikként elkészülő, 351-es pályaszámú jármű 2012. júliusban forgalomba állhat. A további járművek a próbafutások megkezdésétől számított 2 héten belül, várhatóan az idei év végéig állnak majd forgalomba.   A troli-park összetétele

2011 elején a BKK és a BKV beszerzett 15 darab MAN NGE 152 típusú, részben alacsonypadlós csuklós trolibuszt Eberswaldeból, Németországból. A használt trolik ára kevesebb, mint egy öreg trolibusz felújításának forrásigénye. A mostani járművek beszerzése nem az új járművek szükséges beszerzését, hanem a régiek felújítását helyettesíti.

Az első csuklós jármű tavaly érkezett Budapestre, majd ezt követően a forgalomba állításig lényeges beavatkozások történtek: növeltük a nyitható ablakfelületeket, átalakítottuk a vezetőfülkét, megújítottuk a jármű utastájékoztatási rendszerét, mechanikusan és elektronikusan hozzáillesztettük a járművet az áramellátási rendszerhez. A trolibusz így már teljes körűen kielégíti a budapesti forgalmi igényeket és elvárásokat. A többi jármű átalakítása, honosítása és vizsgáztatása is folyamatban van. A következő jármű várhatóan július elején állhat majd forgalomba. Németországban a fiatal utasok körében kifejezetten népszerű volt az első ajtó mögötti ülésnél kialakított kormány. Ezt az apró, ám ötletes megoldást a honosítás során is megtartottuk és reményeink szerint hasonló örömmel fogadják majd a budapesti gyermekek is ezt a leleményes megoldást. Budapesten nagy hagyománya van a trolibusz-közlekedésnek: a jelenlegi trolihálózat kialakítása 1949-ben kezdődött, az utolsó nagyobb hálózatbővítésre a 70-es években került sor. Az akkor gyártott, most lecserélendő ZIU-9-es (ZavodImenyiUrickovo) járművek mára műszakilag elavultak, és a manapság alapkövetelménynek számító akadálymentesség kritériumát sem teljesítik. A MAN-trolik mindegyike alacsonypadlós, megkímélt műszaki állapotú, és energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkezik.

A csuklós MAN-trolik forgalomba állítását megelőzően a BKV Zrt. elvégzett egy utasforgalmon kívüli, különjárati fogyasztásmérést, melynek során a szakemberek megállapították, hogy a MAN-jármű energiafogyasztása mindössze 75%-a az egyébként szóló, szovjet gyártmányú ZIU trolibuszénak. Mivel a német gyártású jármű csuklós kivitelű, így utas-férőhelyre vetítve ez az érték még kedvezőbb: a most forgalomba álló troli feleannyit fogyaszt, mint szovjet elődje! A MAN trolibusz saját magához viszonyított visszatáplálási értéke 21 %, az áramátalakítónál mérve, azaz a felvett energia ötödét visszatáplálja, amely nagy bizonyossággal hasznosul a hálózaton. Ez alapján kijelenthető, hogy a használt trolibuszok nem csak az utasok számára kényelmesebbek, de üzemeltetésük lényegesen olcsóbb és energiahatékonyabb a korábbi típusoknál. A most forgalomba állított csuklós trolibusz alkalmas a mozgásukban korlátozott utasaink utazási igényeinek kielégítésére és kedvezőbb szolgáltatást biztosít minden utasunk számára. Ráadásul az MAN trolik üzembe állításával körülbelül évente 700 000 kWh takarítható meg, ami megfelel mintegy 150-200 négy fős család éves energiafogyasztásának.

A további MAN-trolik átalakítása is már zajlik:

Budapest, 2012. június 15.

Budapesti Közlekedési Központ