A minden évben ismétlődő év eleji csúcsforgalomban sokat segíthetett volna az új rendszer, de nagyon sok vállalkozó továbbra is a hagyományos (telefax, email, személyes) igénylés-leadást választotta, ami nagyon leterhelte az ügyfélszolgálatunkat. Ennek következtében azon felhasználók, akik az új rendszer használatával kapcsolatban kértek segítséget csak kisebb várakozás után érték el ügyfélszolgálati munkatársainkat.
2011-ben összesen 35757 db kérelmet adtak le 47648 db behajtási hozzájárulásra Budapesten, ez a szám 2012-ben eddig 7465 db kérelmet és 8919 db behajtási hozzájárulást jelent.
A fuvarozó és civil szervezetek javaslatait is figyelembe véve alakítottuk át a díj- és kedvezménystruktúrát. 2012. február 1-től bevezetett díjstruktúra alapja az össztömeg-korlátozást meghaladó megkezdett tonna alapú díjszabás. Az évek óta változatlan behajtási díjak átlagosan 4%-kal emelkedtek: számos járműkategória esetében csökkent a díj, a leginkább környezetterhelő járművek használói viszont a jövőben nagyobb mértékben járulnak hozzá az okozott közlekedési eredetű károk csökkentéséhez. A szándékunk az, hogy a gyakorlathoz igazodva a városi ellátásban optimális méretű (belvárosi területeken a 3,5, 7,5 és 12 tonnás, egyéb városi területen legfeljebb 17-24 tonnás) járművek használatát támogassuk.
A díjszabás kialakítása amellett, hogy illeszkedik a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X. 5.) NFM rendeletben meghatározott díjakhoz, az online ügyintézést részesíti előnyben. A hozzájárulás kiadásával kapcsolatos ügymeneti feladatok költségtérítése nettó 2000 Ft, azonban ezen túl a megrendelői igények szükségessé tették a sürgősségi elbírálás bevezetését. Annak érdekében, hogy a behajtási hozzájárulások igénylése a hagyományos mód (személyes ügyintézés, telefax, e-mail) helyett az online rendszeren keresztül történjen, sürgősségi díj csak a hagyományos módon történő igénylés leadásnál fizetendő, ahol ténylegesen több erőforrást igényel ez a fajta gyorsított ügyintézés. Ennek megfelelően a hat munkaórán belüli ügyintézés esetén a költségtérítés nettó 3000 forint, kivéve az online rendszer használatakor.
Az új díjrendszer sajátosságai a következők:
- Az ösztönző díjszabás kialakítása időszak szerint sávosan degresszív, míg az össztömeg korlátozást meghaladó megkezdett össztömeg tonnái szerint progresszív. Ez a díjszabás szavatolja azt, hogy a nagyobb össztömegű tehergépjármű minden esetben többet fizet, mint az alacsonyabb össztömegű tehergépjármű.
- A környezetvédelmi kategóriák után adható kedvezmények nem ösztönözték kellőképpen a szállítókat a kisebb környezetszennyezést okozó járművek beszerzésére, ezért az élhető város érdekében kialakított kedvezmények növelése mellett döntés született a jövőbeni szigorítások meghatározására is.
- A kedvezményrendszer átalakítása során az éjszakai kedvezmény (30%-ról 50%-ra) jelentős emelésével nagyobb hangsúly került a terhelt nappali közlekedési időszak forgalomcsökkentésére.
- A mikro- és kisvállalkozások támogatását szintén elfogadta a közgyűlés, így esetükben a 10%-os telephelykedvezmény mértéke további tíz százalékponttal növekedett 20%-ra.
- Új kedvezményként jelenik meg az igazolt szövetségi tagsággal rendelkező, a hozzájárulást kiadó szervvel szerződést kötött fuvarozói, vagy érdekvédelmi szervezetek tagjai részére adott 10%-os díjkedvezmény.
- A fuvarozói érdekképviseletek régóta fennálló igénye teljesül azzal, hogy a behajtási hozzájárulás díjának kifizetésénél megjelenik a részletfizetés lehetősége is.
- Annak érdekében, hogy az egész éves, hosszú távú időtartamra kiváltott hozzájárulások kedvezménye megmaradjon, és ne terhelje az igénylőt egy esetleges jármű cseréje esetén a kedvezmény visszafizetésének kötelezettségével, degresszíven sávos díjfizetési rendszer kerül bevezetése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 1-7 napos időszakra az éves díj 300-ad részét, a 8-30 napos időszakra az éves díj 350-ed részét, a 31-90 napos időszakra az éves díj 360-ad részét, a 91-250 napos időszakra az éves díj 415-öd részét, a 251-365 napos időszakra az éves díj 730-ad részét kell naponta megfizetni. Az így kialakított díjstruktúra már önmagában tartalmazza az éves időtartamú hozzájárulások esetén a 20% kedvezményt.
3,5 tonnás övezetben a jellemző járműméretek díjváltozásai
Díjváltozások
A 2011. évben a behajtási hozzájárulásokból befolyt bevétel 912 millió forint, míg a 2012-es évben 1 002 millió forint a tervezett bevétel.
Az ellenőrzések hatékonyságának növelése érdekében a BKK javaslata nyomán a Fővárosi Közgyűlés a Kormánynál kezdeményezte, hogy a teherforgalmi korlátozás ellenőrzését a hozzájárulást kiadó szerv is végezhesse, és a teherforgalmi korlátozást megszegő, behajtási hozzájárulás nélkül közlekedő gépjárművek esetében a parkoláshoz hasonló pótdíj legyen a szankció. Ennek bevezetéséhez több jogszabály összehangolt módosítására van szükség.
A legutóbbi ellenőrzési kampány időszak (2011. szeptember 12. és 2011. december 16. között) megállításos élőerős ellenőrzésen alapuló felmérése szerint az összes megállított tehergépkocsi 19%-a, azaz közel ötöde nem rendelkezik hozzájárulással, 28%-a mentességet élvez, míg 53%, vagyis több, mint fele rendelkezik behajtási hozzájárulással és jogkövető magatartást tanúsít.
Az ellenőrzés hatékonyságának növelésére az alábbi intézkedések meghozatalára van szükség:
- Élőerős ellenőrzések összehangolása a BKK szakmai irányításával,
- Az érvényes behajtási hozzájárulások közadatainak (rendszámlista) folyamatos biztosítása az ellenőrző hatóságok részére.
- A Budapesti Közterület-felügylet (BFKF) felügyelői napi több helyszínen folyamatos élőerős megállításos ellenőrzést folytassanak, főmunkaidőben és főmunkaidőn kívül is beleértve a hétvégéket is, ennek feltételét biztosítottuk.
- A BRFK rendőrjárőrei hetente 5 alkalommal önállóan, és a BFKF felügyelőivel közösen is élőerős megállításos és mozgó ellenőrzést folytassanak, főmunkaidőben és főmunkaidőn kívül is beleértve a hétvégéket is.
- A fővárosi és Pest megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelősége ellenőreivel közös ellenőrzési kampányokat szervezünk és hajtunk végre.
- A Nemzeti Közlekedési Hatóság ellenőreivel közös ellenőrzési kampányokat szervezünk és hajtunk végre.
- Fix és mobil kamera hálózat és a hozzá kapcsolódó ügyviteli modul kiépítése és folyamatos működtetése, napi 24 órás ellenőrzés bevezetése, melyre a beruházási források rendelkezésre állása esetén kerülhet sor.
A BKK a teherforgalmi behajtási díjak rendszerének átalakítását folytatja, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a kerületi önkormányzatokat is megkereste, hogy legyenek a központ segítségére az egyes kerületi útszakaszokon érvényesítendő korlátozások pontos meghatározása érdekében. A díjak beszedésének hatékonyságát a BKK javítani kívánja és a személyforgalmi behajtási díj 2014-re tervezett bevezetésével egyidejűleg a kamerarendszert is ki fogjuk építeni. Fontos célnak tekintjük az ügyintézés könnyítését és a szabályozás áttekinthetőségének biztosítását, melyet az online ügyintézési rendszer is szolgál.