Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Helyet cserél a kerékpársáv és a parkolósáv az Andrássy úton

Helyet cserél a kerékpársáv és a parkolósáv az Andrássy úton, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Oktogon között. A BKK vezérigazgatója, Vitézy Dávid által a 2011. évi Autómentes Napon bejelentett intézkedésnek köszönhetően gyorsabb és biztonságosabb lesz a kerékpározás az Andrássy úton, az autósok számára pedig az útról való jobbra kanyarodás válik könnyebbé. A beruházás kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van, a munkákat a BKK 2012 áprilisában kezdi meg, de az új forgalmi rend legkésőbb  tavaszra elkészül.

Az új elrendezésben a kerékpáros a közúti forgalom egyenrangú résztvevőjévé, a kerékpársáv pedig a forgalmi sávok egyikévé válik. A kerékpársáv és a parkolósáv közé egy ajtónyitásnyi biztonsági sáv kerül, hogy a váratlanul kinyíló ajtók ne okozzanak balesetet.

Az új forgalmi rend célja, hogy a bicikliseket többé ne veszélyeztessék a jobbra kanyarodó autók, ne akadályozzák parkoló vagy rakodó autók, ne kerüljön kuka rendszeresen a kerékpársávra és a parkoló autókból kiszállók is nagyobb biztonságban legyenek. Az önálló jobbra kanyarodó sávval ellátott kereszteződésekben a kerékpársáv a jobbra kanyarodó és az egyenes forgalmi sáv közé kerül, így a jobbra kanyarodó autók először a besorolási szabályok szerint keresztezik a kerékpársávot, és csak utána kanyarodnak jobbra. Változik a lámpák beállítása is: ma több csomópontban a kerékpárosok és a gépjárművek felváltva kapnak zöld jelzést, így mindenkire kevesebb zöldidő jut és a kerékpárral való közlekedés kényelmetlen. Ez a működési elv megszűnik, az Andrássy úton az egy irányba haladó járművek egyszerre kapnak zöldet, az önálló kerékpáros jelzőlámpák megszűnnek, mindenkire hosszabb zöldidő jut. Megszűnik a nyomógombos jelzőlámpa az Oktogonnál, így a kerékpárosok egyik legkényelmetlenebb csomóponti kialakítása alakul át.  A többi kereszteződésben, ahol lehet, ott a kerékpárosok számára a csomóponti megállás helyét jelző vonal (stopvonal) a gépjárművek stopvonalánál előrébb kerül.

A teljes szakaszon új aszfaltot kap a parkolósáv és a kerékpársáv, utóbbit piros színnel is kiemeljük. A piros színű bevonat az aszfalttal megegyező érdességű lesz, és eltérő színével felhívja a figyelmet az önálló kerékpársávra. A parkolókat és taxiállomásokat újra felfestjük, a nagykockakő burkolat a buszmegállókban megmarad. Természetesen a megállóban álló buszok sem fogják a kerékpársávon haladókat akadályozni.

A kerékpársáv jelenlegi kialakítása sok jogos kritikát kapott a kerékpárosok részéről. A parkoló autók „mögé” eldugott kerékpársávon közlekedőkre se a jobbra kanyarodó autók, se a parkoló autókból kiszálló utasok, se a gyalogosok nem számítottak, mindez sok konfliktust és balesetveszélyes helyzetet okozott. Az út 1995-ben készült kialakítása egy kényszerű kompromisszum eredménye, az akkori hatósági előírások mindegyikének egyedül ez az elrendezés felelt meg.

Hamarosan az Andrássy út külső szakaszán is új rendben lehet kerékpározni. Az Oktogon és a Hősök tere között az Andrássy út szervizútja kijelölt kerékpáros útvonal lesz, a folyamatos kerékpározást segítő forgalmi renddel, felfestéssel és lámpabeállítással, a sétány pedig kizárólag a gyalogosoké, kutyát sétáltatóké, görkorcsolyázóké lesz.

Az Andrássy út átalakításának helyszínrajza (letölthető PDF, 0,3 MB)