Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Változik a teherforgalmi behajtási hozzájárulások ügyintézése és a díj- és kedvezményrendszere

A Fővárosi Közgyűlés december 21-én elfogadta a budapesti teherforgalmi rendet szabályozó új rendeletet, illetve módosította a parkolási rendelet védett övezetekre érvényes részeit. Az új teherforgalmi rend kialakítására a fuvarozó és civil szervezetek, a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), valamint a Parking Kft. együttműködésével került sor. A rendelet elsődleges célja a versenyképesség növelése, a nagyvárosi életminőség javítása, a levegőszennyezés és a zajterhelés csökkentése – éppen ezért a díjszabás elősegíti, hogy a szállítási feladatokat csak a szükséges méretű járművekkel végezzék el a fuvarozók. A levegő szennyezettségének csökkentése érdekében módosulnak a környezetvédelmi kedvezmények, valamint bevezetésre kerül a teljes körű online ügyintézési rendszer.

Nem bizonyult elég hatékonynak a jelenleg érvényben lévő rendszer, ezért a szakmai és civil szervezetekkel folytatott széles körű egyeztetések után új rendelet megalkotása mellet döntött a Fővárosi Önkormányzat. Januártól bevezetésre kerül a teljes körű online ügyintézési rendszer, amellyel hatékonyabbá és gyorsabbá válik az ügyintézés, valamint megszűnik a korszerűtlenné vált, papíralapú behajtási hozzájárulás. A díjszabás kialakítása amellett, hogy illeszkedik a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X. 5.) NFM rendeletben meghatározott díjakhoz, az online ügyintézést részesíti előnyben. Az elektronikus nyilvántartási rendszerbe kerülő gépjárművek után egyszer, az első alkalommal kell az igénylőknek megfizetni az adatfeldolgozás, tárolás és archiválás költségét.  (regisztrációs költség: nettó 2000 Ft)

Elektronikus ügyintézés esetén ennek költségtérítése nettó 2000 Ft. A papíron benyújtott kérelmek elbírálásáért 2 napon belüli ügyintézés esetén nettó 3000 Ft sürgősségi díjat kell fizetni, míg az online rendszerben pluszköltség nélkül is csak 2 nap az átfutási idő. A fuvarozó és civil szervezetek javaslatait is figyelembe véve került átalakításra a díj- és kedvezménystruktúra is. Az évek óta változatlan behajtási díjak átlagosan 4%-kal emelkednek: számos járműkategória esetében csökkennek a díjak, viszont a leginkább környezetterhelő járművek használói nagyobb mértékben járulnak hozzá az okozott károk csökkentéséhez a jövőben. A jogalkotók szándéka, hogy a gyakorlathoz igazodva a városi ellátásban optimális méretű (17-24 tonnás) járművek használatát támogassák.

Behajtási engedélyek éves bruttó díja

A környezetvédelmi kategóriák után adható kedvezmények nem ösztönözték a szállítókat a kisebb környezetszennyezést okozó járművek beszerzésére, ezért a kedvezmények növelése mellett döntés született a jövőbeni szigorítások meghatározása is. A kedvezményrendszer átalakítása során az éjszakai kedvezmény jelentős emelésével nagyobb hangsúly került a terhelt nappali közlekedési időszak forgalomcsökkentésére. A mikro- és kisvállalkozások támogatását szintén elfogadta a Közgyűlés, így esetükben a telephelykedvezmény mértéke további 10%-kal kerül növelésre. Új kedvezményként jelenik meg az igazolt szövetségi tagsággal rendelkező, a fuvarozói vagy érdekvédelmi szervezetek tagjai részére adott 10%-os díjkedvezmény. A fuvarozói érdekképviseletek régóta fennálló igénye teljesül azzal, hogy a behajtási hozzájárulás díjának kifizetésénél megjelent a részletfizetés lehetősége is. Annak érdekében, hogy a hosszú távra kiváltott hozzájárulások kedvezménye megmaradjon, és ne veszélyeztesse az igénylőt egy esetleges jármű cseréje esetén a kedvezmény visszafizetésének kötelezettsége, degresszíven sávos díjfizetési rendszer kerül bevezetése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 1-7 napos időszakra az éves díj 300-ad részét, a 8-30 napos időszakra az éves díj 350-ed részét, a 31-90 napos időszakra az éves díj 360-ad részét, a 91-250 napos időszakra az éves díj 415-öd részét, a 251-365 napos időszakra az éves díj 730-ad részét kell naponta megfizetni. Az így kialakított díjstruktúra már önmagában tartalmazza az éves időtartamú hozzájárulások esetén a 20% kedvezményt.

A Közgyűlés arról is határozott, hogy kezdeményezik azon jogszabályok megváltozatását, amelyek lehetővé teszik, hogy a rendőrség és a közterület-felügyelet mellett a hozzájárulást kiadó szerv is végezhessen ellenőrzéseket, valamint a parkoláshoz hasonlóan pótdíjjal is szankcionálható legyen a behajtási engedély kiváltásának elmulasztása. A teljes körű online ügyintézési rendszer 2012. január 1-jén, az új díjstruktúra 2012. február 1-jén lép életbe.