A mai napon megjelent közbeszerzési eljárás a buszüzemeltetési modell megújításának első lépése. A buszüzemeltetésben megszűnik a BKV monopóliuma, a verseny eredményeként alacsonyabb költségek, új buszok és hatékonyabb üzemeltetés lehet az eredmény. Az új modell London, Stockholm, Varsó mintájára kerül bevezetésre Budapesten, a Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-i döntése nyomán. Az új üzemeltető társaságok nem bocsátanak majd ki önálló bérleteket: ami a rendszer egységességéhez szükséges, a menetrend, a vonalhálózat, a tájékoztatás és a jegyrendszer, továbbra is egységes marad, a BKK irányítása alatt.
A BKK egyik legfőbb feladata, hogy előkészítse és eredményesen lebonyolítsa a budapesti közforgalmú autóbuszok üzemeltetési modelljének megújítását, melynek eredményeként a ma 17 éves átlagéletkorú járműpark megújulhat és új buszok állhatnak forgalomba Budapesten. Míg a jelenlegi buszszolgáltatás egy üzemeltető, az önkormányzati tulajdonú BKV kezében összpontosul, addig az új rendszerben konkurens szolgáltatók is új járművekkel pályázhatnak egyes vonalak, vonalcsoportok üzemeltetésére. Az új modellben alacsonyabb szolgáltatási költségeket, ugyanakkor hatékonyabb üzemeltetést és új járműveket vár a városvezetés és a BKK a rendszertől. Az átalakítás eredményeként az utasok által érzékelhető szolgáltatásminőség szempontjából fontos koordinációs funkciók (menetrendtervezés, hálózattervezés, forgalomirányítás, utastájékoztatás, jegy- és bérletellenőrzés, értékesítés) a megrendelőnél, azaz a BKK-nál összpontosulnak majd, erre vonatkozó döntéseit a Fővárosi Közgyűlés már meghozta.
A budapesti buszállomány elöregedett, a kocsik többsége magaspadlós, klímaberendezés nélküli, környezetszennyező, fenntartása drága, a külső- és belső megjelenésük sem megfelelő. Az új, londoni, stockholmi, varsói és sok más város példáján kialakított budapesti buszüzemeltetési modell a tervek szerint költségmegtakarításhoz, hatékonyságnöveléshez és a szolgáltatási színvonal emelkedéséhez vezet. Az EU Kohéziós Alap forrásait a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére veszi igénybe a Főváros, autóbuszok beszerzésére ma elérhető uniós forrás nincs, saját forrásból a buszpark cseréje pedig nem kivitelezhető.
Ma körülbelül 1400 busz fut a főváros 239 viszonylatán, 2010-ben 548,6 millió utazást szállítva, ami az összes utasszám kb. 40%-át teszi ki. A buszhálózaton évente 92,7 millió járműkilométert teljesítenek a járművek.
A mai napon megjelent közbeszerzési eljárás két fordulóban zajlik le, a londoni modell helyi viszonyokhoz történő igazításával. Első lépésben egy előminősítési eljárást bonyolítunk le a lehetséges jelentkezők kiválasztására, mely október 21-én kezdetét vette. Második lépésben versenyeztetjük a továbbjutott jelentkezőket az egyes konkrét üzemeltetési feladatokra. A második forduló több alkalommal is megtartható a következő években, ennek nyomán akár 30, akár 300, akár szóló, akár midi, akár csuklós autóbusz üzemeltetése is kiadhatóvá válik ezen közbeszerzési eljárás keretében a jövőben. Terveink szerint az első második fordulós kiírás, tehát pontos járműdarabszámot és szerződéses részleteket tartalmazó pályázat, 2012 első negyedévében fog megjelenni, a Közgyűlés 2011. augusztus 31-i döntésével összhangban.
A legfontosabb várható szerződéses jellemzők:
- a szerződést a felek bruttóköltség alapon, járműkilométerre vetítve kötik majd meg, a jegybevétel-kockázat a BKK-t terheli majd (tehát nem merül fel annak veszélye, hogy a magánszolgáltatók a "nyereségesebb" vonalakat kimazsolázzák).
- különböző méretű, többségében új buszok szükségesek (8 m-es midi, 12 m-es normál és 18 m-es csuklós autóbusz)
- a telephelyekkel kapcsolatos lehetőségeket és megkötéseket csak a második körben részletezzük, vagyonértékesítés azonban nem tervezett, privatizációról nincs szó.
- a szerződést a felek határozott időre kötik, melynek hosszát a második fordulóban határozzák meg, a megtérülési idő függvényében (használt járműnél rövidebb, új járműnél hosszabb időtartamra).
- A rendszer alapvetően a megtett kilométer-teljesítmény alapján történő díjazást tartalmaz majd, de minőségalapú ösztönzőket (tisztaság, pontosság, stb.) beépítünk a rendszerbe.
Az eljárás teljesen transzparens, megfelel az EU hatályos előírásainak, különös tekintettel az 1370/2007 EK rendeletnek, a BKK ezért bátorít minden busz-üzemeltetési háttérrel, tapasztalattal rendelkező vállalkozást, hogy vegyen részt benne. Az eljárási nyelv magyar, az első kiírást a folyamatban lévő szervezeti átalakítások miatt technikailag a BKV bonyolítja le a BKK felügyelete és irányítása alatt.
A közbeszerzési kiírás az alábbi linken érhető el:
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:330781-2011:TEXT:EN:HTML