Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

A 42-es villamosvonal fejlesztése

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) irányításával a 2012. évben végre befejeződhet a 42-es villamosvonal meghosszabbításának tervezése és engedélyeztetése, így a XVIII. kerületi Havanna és Gloriett lakótelepen élők belátható időn belül korszerű kötöttpályás kapcsolathoz juthatnak. A projekt főbb irányvonaláról augusztusi ülésén dönthet – Hutiray Gyula városfejlesztési főpolgármester-helyettes előterjesztése nyomán – a Fővárosi Közgyűlés. Előkészítésében jelentős szerepet vállalt a XVIII. kerületi Önkormányzat és Ughy Attila polgármester.

A XVIII. kerület lakosainak az M3 metróvonal eléréséhez ma zsúfolt autóbuszjáratokkal kell utazniuk, melyek az okozott környezeti károk mellett a közúti forgalom torlódásaira is igen érzékenyek. Ennek oka, hogy a térség úthálózata jórészt kétszer egysávos utakból áll, ráadásul a lajosmizsei vasútvonal szintbeni keresztezése a sorompózárások miatt jelentős menetidőtöbbletet okoz. Ezáltal a menetrendszerűség és a járatok megbízhatósága alacsony.

A villamosvonal fejlesztése a meglévő szakasz megújulásával és a 2,7 km-es meghosszabbítással mind a XVIII., mind a XIX. kerület lakosságának javítja a közlekedési lehetőségeit. A projekt megvalósulásával javul a közlekedés biztonsága és a szolgáltatás minősége. A teljes körű akadálymentesítésnek köszönhetően  a kötöttpályás szolgáltatás a a nehezebben mozgó utasok számára is hozzáférhetővé válik.

A kivitelezés során a lajosmizsei vasútvonal és a 42-es villamosvonal keresztezésében különszintű kereszteződés épül. A közúttól teljes hosszon elválasztott és felújított pályának, továbbá a sűrűbb villamosközlekedésnek köszönhetően a meglévő szakaszon is csökken az utazási idő.

A fejlesztés hatására az új szakaszt övező lakóterületeken, a Havanna és a Gloriett lakótelepen élők közlekedési lehetőségei javulnak, miközben a közösségi közlekedés színvonalának emelése remélhetőleg csökkenti majd a közúti forgalmat, és a környéken közlekedő zsúfolt és lassú 136E és 194-es buszok jelentős része is kiváltható lesz.

A beruházás megvalósítását 2014-2016 között tervezzük, várható beruházási költsége mindösszesen körülbelül 15 milliárd Ft. A 42-es vonalra szánt új, alacsonypadlós járművek beszerzését a BKK a villamos és trolibusz járműbeszerzési beruházás keretében kívánja biztosítani.

Hutiray Gyula városfejlesztési főpolgármester-helyettes előterjesztése itt olvasható.


Kapcsolódó szakmai dokumentum: