Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Új típus a budapesti utakon: jönnek a szóló Van Hool-buszok

Megérkezett Budapestre a tizenhárom használt autóbusz Hollandiából. A már forgalomban lévő csuklós Van Hoolok „kistestvérei” hamarosan forgalomba állhatnak a fővárosi utakon.

A budapesti közösségi közlekedésben szolgálatot teljesítő autóbuszok többsége már elérte, vagy meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát. Az 1365 darabos autóbusz-állomány közel felét még a 30 évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as járműcsalád adja, amely az akadálymentesség követelményét sem teljesíti.

Új típus a budapesti utakon: jönnek a szóló Van Hool-buszokAhogy a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV 2010-ben bejelentette: az öreg Ikarusok esedékes felújítása helyett – a buszpark nagyarányú új járművekre történő cseréjét célzó program megindításával párhuzamosan – használt járművek beszerzésére indít pályázatot. A buszpark cseréjének beindításával sem lehet azonnal lecserélni az összes öreg járművet, felújításuknál azonban gazdaságosabb és környezetbarátabb az alacsonypadlós, fiatalabb használt járművek beszerzése, ráadásul az alacsonypadlós járművek a szolgáltatás színvonalát is növelik.

Alacsonypadlós buszok érkeznek BudapestreA BKV még 2009-ben állította forgalomba a Brüsszelben használt, majd ott forgalomból kivont alacsonypadlós Van Hool buszait. A csuklós kocsikkal szerzett jó tapasztalatok és az öreg budapesti autóbuszpark frissítése okán döntött a főváros a szóló autóbuszok beszerzéséről.

A Van Hool buszok utastereA Van Hool A300 típust 1991-től gyártották. A 11,9 méter hosszú, kéttengelyes szóló autóbusz a Benelux-államokban rendkívül elterjedt, számos autóbuszos társaság használja őket a mai napig. A Budapestre kerülő kocsik háromajtós, alacsonypadlós kivitelűek. A buszokon 26 ülő és 72 álló utast tudnak szállítani. A járműveket az Ikarus 435-ösökből ismert DAF-motorok újabb változata, egy DAF RS 160 M típusú, 160 kW teljesítményű, azaz 218 lóerős, Euro 2 besorolású erőforrás hajtja.

A járművek nemrégiben érkeztek a fővárosba, ahol „magyarosításon” esnek át. A kocsik részben új ablakokat, zárt vezetőfülkét és klímaberendezést kapnak. A kocsikat – ellentétben a csuklós változatokkal – a budapesti flottaszínre is átfényezik a BKV VJSZ Kft. műhelyében.

A zárttá alakítandó vezetőfülkeA tizenhárom autóbusz várhatóan novemberben állhat forgalomba és a csuklósokhoz hasonlóan a Dél-Pesti Garázs üzemelteti majd őket. Várhatóan olyan vonalakon állhatnak az utazók rendelkezésére, ahol eddig nem volt alacsonypadlós szolgáltatás. Ilyen többek között a 93-as, a 99-es, a 119-es busz vonala vagy éppen a 166, 166A és 266-os autóbuszcsalád útvonala.

A használt járművek beszerzése a hannoveri villamosok, az eberswaldei trolibuszok és a Van Hool szólóbuszok után is folytatódik, a szintén folyamatban van a közbeszerzési eljárás 30 db további használt autóbusz beszerzésére, és reményeink szerint rövidesen eredményesen zárul. Hangsúlyozzuk, hogy a használt járművek nem helyettesítik az új járművek beszerzését – ennek előkészítésén a BKK és a BKV közösen dolgozik.