A Blikk mai, több ponton valótlan és szenzációhajhász cikke kapcsán fontosnak tartjuk a valóság bemutatását, melyet természetesen az újságíró felé is időben megtettünk.
A BKK a Fővárosi Közgyűlés által egyhangúan elfogadott koncepció szerint felel - számos más, közlekedésszervezéssel kapcsolatos feladat mellett - a közlekedési ágazat nemzetközi kapcsolattartásáért, ami az Európai Unió és más nemzetközi szervezetek illetékeseivel való rendszeres kapcsolat fenntartását is jelenti. A BKK mára közel 200 milliárd forint összértékű európai uniós forrásból finanszírozott beruházás irányításáért felelős (1-es és 3-as villamosok fejlesztése, járműbeszerzés, stb.), ezért az ebből származó feladatok is a Budapesti Közlekedési Központnál jelentkeznek. Éppen ezért a BKK illetékesei a jövőben is várhatóan számos külföldi tárgyaláson kell, hogy részt vegyenek, hisz Budapest közlekedésfejlesztési beruházásainak finanszírozása szinte kizárólag uniós és EIB forrásokból történik, míg az ágazat beszállítói szinte kivétel nélkül globális cégek. Ahogy nemrég a dubaji UITP konferencia eredményeit bemutató közleményünkben is leírtuk: az Alstom-ügy után mindennél jobban érthető talán mindenki számára, hogy Budapest nem engedheti meg magának, hogy ne működjön együtt más városokkal, ne cseréljen tapasztalatot a tízmilliárdos szerződések tendereztetési, szerződéskötési gyakorlatairól, műszaki tapasztalatokról, miközben a közlekedési ágazatban szinte minden fontosabb beszállító (járműgyártók, biztosítóberendezés-szállítók, stb.) globális beszállítója a városoknak.
A BKK eddig Brüsszelben a UITP és a Eurocities városszövetség megbeszélésein vett részt a Főváros megbízásából. Londonban a BKK vezérigazgatója a főpolgármester közlekedésért felelős tanácsnokkal és a Transport for London vezérigazgatójával, illetve vezetőivel tárgyalt György István főpolgármester-helyettessel közösen, mely látogatás eredményeként rendszeres kapcsolat alakult ki Európa egyik legjobban szervezett városi közlekedési cégével, a budapesti intézményrendszer átalakításának modelljéül is szolgáló Transport for Londonnal. A budapesti közlekedési intézményrendszer átalakításához a Londonban szerzett tapasztalatok elengedhetetlenek, ahogy erről a Közgyűlés előtt és a sajtóban a főpolgármester-helyettes többször be is számolt. Megtisztelő volt számunkra, hogy a világ egyik legjelentősebb metropoliszának vezetői egy egész napot szántak Budapest városüzemeltetési és közlekedési vezetőinek fogadására.
A Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK felelős a kerékpáros fejlesztések összefogásáért. Ennek jegyében vett részt egy kollégánk (és a megjelent cikkekkel ellentétben nem személyesen Vitézy Dávid) a korábban Budapestre tervezett konferenciát kettővel megelőző kerékpáros világkonferencián Sevillában. Az Európai Kerékpárosszövetséggel az együttműködésünk nem csak a VeloCity, hanem egy másik, közösen indítandó uniós projekt miatt is szükséges.
A Főváros részvételével zajló CATCH-MR és NICHES+ európai uniós nemzetközi együttműködésekben Budapest más városokkal együtt vesz részt kutatásfejlesztési feladatokban évek óta, többek között a közlekedés területén. Az évek óta tartó együttműködésekben Budapest nevében a közlekedéssel összefüggő tartalmukra tekintettel a BKK is részt vesz, ennek jegyében ezen projektek kötelező egyeztetésein Osloban, illetve Londonban vett részt a BKK illetékese. Ezen kiküldetések részben az EU által finanszírozottak, ez magyarázza a Blikk által értetlenkedve fogadott alacsony költségvetést - bár erről a Blikk újságírója is időben értesült.
A Tömegközlekedési Világkongresszus (UITP) kapcsán korábbi közleményünk részletesen leírja, hogy milyen célból vett részt a BKK az Egyesült Arab Emírátusokban megtartott rendezvény egy részén (a konferencia első napjain), miért volt ez elengedhetetlen. Megjegyzzük: szégyen lett volna a magyar fővárosra, ha 1893-as egyik első rendezőként, hosszú évtizedek után először nem vett volna részt a UITP kongresszusán. A Blikk cikke félrevezető: a városi közlekedés nemzetközi szövetségében egyetlen nemzeti vasúttársaság sem vesz részt aktívan, csak a városok és a városi közlekedési cégek, így a MÁV-Start nyilatkozata ebben a kérdésben kevéssé releváns. A BKK a konferencián lényegesen kevesebb résztvevővel képviseltette magát mint a korábbi években a BKV. A kongresszuson folytatott megbeszélések és előadás azóta is látható eredményeket hozott: az ott kialakított kapcsolatok nyomán megkezdődött számos nemzetközi együttműködés más városokkal, többek között olyan, Budapesthez hasonló helyzetbe került metropolisszal, mely segítségünkre lehet a metrókocsi-ügy megoldásában.
A Blikk mai cikkében több valótlan állítás szerepel, az újságíró a BKK által számára időben (majdnem egy héttel ezelőtt) megadott válaszból pontosan értesülhetett a BKK kiküldetéseinek finanszírozásáról és tudta azt is, hogy hazug módon hegyezi ki a BKK vezérigazgatójára cikkét, mivel a kiküldetések a BKK összes munkatársára vonatkozóan kerültek bemutatásra. A felsorolt helyszínek jelentős részén nem a BKK első számú vezetője képviselte a Fővárost.
A BKK nemzetközi kiküldetéseinek rendje szabályozott, engedélyeztetéshez kötött és minden esetben a lehető legkisebb költség elérése a cél, de az EU-projektekre, az európai uniós együttműködésekre, a városközi kapcsolatokra tekintettel a jövőben is lesz olyan alkalom, hogy Közép-Európa egyik jelentős fővárosaként Budapestet a BKK képviseli külföldön, épp annak érdekében, hogy a Főváros közlekedése a jó nemzetközi példák alapján fejlődhessen.
Budapest, 2011. április 30.
Budapesti Közlekedési Központ