Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Kísérleti busz Budapesten

Újszerű európai kezdeményezés részese lett a főváros. A nemzetközi együttműködés eredményeként az MAN egy kísérleti autóbuszt épített, amely kilenc hónapig Budapesten közlekedik majd, megismertetve a gyakorlatban is a „Jövő európai buszközlekedési rendszere” (EBSF) projekt eredményeit az utasokkal és a közlekedési társaságokkal. Európában először a budapestiek tesztelhetik az EBSF projekt keretében épített autóbuszt. Az MAN csuklós kocsija kilenc hónapig marad Budapesten, hogy a szakemberek és az utasok a gyakorlatban is megismerhessék a projekt fejlesztéseit. A 18,75 méter hosszú kocsi szokatlan külsejével máris felhívja magára a figyelmet. A budapesti utazó megszokhatta: a csuklós buszoknak négy ajtaja van. Az új busznak azonban egy kicsivel több: öt tágas ajtó segítségével szeretnék az utascserét gyorsítani. Az ajtók elhelyezkedését a gyártó hosszas modellkísérletek alapján határozta meg. A busz azonban nem csak ebben egyedi. A csukló borítása áttetsző anyagból készült, így az autóbusz belseje is szokatlanul új képet mutat, eltűnt a sötét térség a két járműrész között. A második ajtóval szemben pedig babakocsi-tároló és lecsapható ülések is helyet kaptak. Utóbbit a buszvezető tudja reteszelni, így csúcsidőszakban több állóhelyet tudnak az utasok rendelkezésére bocsátani. Az ülések állapotát a felettük látható lámpák jelzik. Újdonság a budapesti buszok szempontjából az is, hogy – akárcsak a villamosok egy részén – az ajtó néhány másodperc után visszazáródik, ha már nem használja azt egyetlen utas sem. Az ajtók természetesen a megállóban tartózkodás alatt bármikor újra kinyithatóak. A kísérleti jármű kilenc hónapig marad a fővárosban és a 86-as autóbusz vonalán áll forgalomba. A busz általában reggel hat és este tíz óra között közlekedik. Az MAN autóbuszát március 22-én adta át a budapestieknek. A szakmai bemutatón Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója köszöntőjében hangsúlyozta: új lapot kezdhet a budapesti közösségi közlekedés. A vezérigazgató kiemelte: ebben a projektben elindultak a sztenderdizálás irányába, ami egyik fő célja az EBSF projektnek. Ez azért is fontos, mert így több alkatrész vagy megoldás ugyanolyan lehet minden busznál, ezzel csökkenthetők a fenntartási költségek. A mostani tesztelés során szerzett tapasztalatokat az új autóbuszok beszerzésekor is hasznosítani kívánja a BKK – mondta Vitézy Dávid. A vezérigazgató szerint olyan közlekedési rendszert kell fejleszteni, amely a közösségi közlekedés használatára ösztönzi az embereket, de ehhez az egész rendszert meg kell változtatni. Forrás: budapest.hu