Fő kedvezményezett: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: Az M1 Millenniumi Földalatti Vasút korszerűsítésének és meghosszabbításának megvalósíthatósági tanulmánya, valamint a BKK előkészítési projektjeihez kapcsolódó forgalmi modell készítése
Fejlesztés tárgya: Infrastruktúra fejlesztés
Támogatási összege: 675.873.158 Ft
A BKK támogatási összege konzorciumi tagként: 675.873.158 Ft
Támogatás mértéke: 100%
A projekt tényleges befejezési dátuma: 2015. december 31.
A projekt azonosítószáma: KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0025
A projekt bemutatása
Az elkészült megvalósíthatósági tanulmány a Kisföldalatti jelenlegi vonala és járműállománya korszerűsítésének, valamint a vonal észak-keleti meghosszabbításának lehetőségét vizsgálja az alábbiak szerint:
- a meglévő állomások akadálymentesítése, műemléki környezetbe illeszkedő liftek létesítése;
- a Hungária körútnál új megálló indokoltsága, kialakítása az 1-es villamoshoz. A közvetlen átszállási lehetőség hatása az M1 kihasználtságára, az új megálló műszaki megvalósíthatósága és üzemeltetési hatása;
- komplex műszaki és pénzügyi vizsgálat a teljes járműcserére;
- a férőhely-kapacitásnövelés lehetősége, a jelenlegi követési idő csökkentése, automata üzem bevezetése, a várható kapacitásnövekedés vizsgálata;
- a járműállomány cseréje, az infrastrukturális létesítmények (pálya, áramellátás, biztosítóberendezés, járműtelep) korszerűsítése;
- a vonalhosszabbítás lehetősége, szükségessége, javaslat a megállókiosztásra, végállomásra;
- indokoltság vizsgálata: a XIV. vagy a XIII. kerületben (a Futár utcai lakótelep térségében) létesüljön-e a végállomás. A meghosszabbítás hatása a környék közösségi közlekedési hálózatára és Rákosrendező rehabilitációjára;
- a Mexikói útnál lévő P+R parkoló bővítése, forgalmi hatása, új P+R parkolók kialakítása a vonal mentén.
A projekt eredménye:
- az előkészítés keretében tanulmányterv és megvalósíthatósági tanulmány elkészítése;
- forgalmi modell készítése, amely alkalmas a fővárosban és agglomerációjában nem fővárosi beruházásban készülő projektek hatásának vizsgálatára is a projektek közötti összhang biztosításához;
- a modell a folyamatosan gyűjtött adatokból évente – vagy az egyes eredmények, hatások elemzését és értékelését követően azonnal – frissíthető;
- a közúti és a közösségi közlekedési adatok alapján lehetséges a modell rendszeres kalibrálása, melyet időközönként nagyobb léptékű vizsgálat követhet;
- a FUTÁR-projekt megvalósulását követően a modellt összekapcsoljuk mind a közúti, mind a közösségi közlekedési forgalomirányítási rendszerekkel.