Társadalmi egyeztetés az M3-as metró felújítása utáni közlekedési hálózatról: Óbuda-Újlak, Angyalföld, belváros, Hungária-körgyűrű

Meghirdetett javaslat
Eredmény
Meghirdetett javaslat címeTársadalmi egyeztetés az M3-as metró felújítása utáni közlekedési hálózatról: Óbuda-Újlak, Angyalföld, belváros, Hungária-körgyűrű
Közzététel időpontja2022.12.22. 14:37
Véleményezés kezdete2022.12.22
Véleményezés vége2023.01.08

Előzmények

Az utazási igények átalakulásához, a belvárosi forgalomcsillapításokhoz és a közlekedéstechnikai újításokhoz igazodva a BKK a 15-115-ös, a 109-es busz, valamint a 79-es trolibusz közlekedését érintően tervez módosításokat.

  • A 109-es autóbuszjárat 2016 januárjában a budai fonódó villamoshálózat átadásával együtt indult, jelenleg Óbudától a Batthyány térig közlekedik.Az elmúlt években a 79-es trolibusz útvonalát a BKK több alkalommal is meghosszabbította, kihasználva az új trolibuszok felsővezeték nélküli, úgynevezett önjáró  üzemmódját. A trolibusz 2013-tól a Dráva utcáig, majd 2020-tól – az M3-as metró felújításához kapcsolódóan 79M jelzéssel – egészen a Dagály utcai lakótelepig közlekedik.A 15-ös buszjárat 2014-től a Vizafogó és a Marina Part térségét érintve egészen a Gyöngyösi utca metróállomásig közlekedik és a korábbi, rövidebb útvonalán 115-ös jelzéssel is közlekednek autóbuszok a Göncz Árpád városközpontig.
  • Több belvárosi járat a metrópótlás segítése érdekében indult vagy módosult, ezek ideiglenes jellegét felül kell vizsgálni.

 

Hogyan állítottuk össze a javaslatunkat?

A BKK javítaná Óbuda-Újlak, Angyalföld, a belváros és a Hungária-körgyűrű utazási lehetőségeit. Az érintett térségek önkormányzataival is egyeztetett javaslatunkat a rendelkezésre álló forgalmi adatok szerinti utazási igények alapján, az alábbi indokok figyelembevételével állítottuk össze:

  • A 109-es autóbusz a HÉV-vel, a budai fonódó villamosjáratokkal és a 9-es buszjárattal párhuzamosan közlekedik, kihasználtsága egyre alacsonyabb.
  • A 115-ös busz önálló, Dagály utcai szakaszán rendkívül kevesen utaznak, miközben a 79M troli egyre népszerűbbé vált.
  • A 15-ös és a 115-ös autóbusz a közúti torlódások miatt rendszeresen lassabban, nem az előírt menetrend szerint közlekedik.
  • A 79M trolibusz népszerűsége az utóbbi időben megnövekedett, így a trolivonal szerepének további erősítése indokolt a Népfürdő utcai lakótelep térségében.
  • Több belvárosi járat a metrópótlás segítése érdekében indult vagy módosult, ezek ideiglenes jellegét felül kell vizsgálni, indokolt esetben a metrópótlás utáni közlekedési rendszerbe illeszteni.

 

A BKK által javasolt változások

15-ös és 115-ös autóbusz, 79M trolibusz

A BKK a belvároson belüli és a városi kapcsolatok bővítése érdekében, az utasoktól érkezett észrevételek alapján az alábbiak szerint fejlesztené egyes V., VI. és XIII. kerületi járatok közlekedését:

  • A 15-ös busz útvonala a belvárosi szakaszon módosulna a buszok a Gyöngyösi utca felé a Lónyay utca helyett a Közraktár utca–Fővám tér–Vámház körút útvonalon érnék el a Kálvin teret. (A 15-ös busz a Lónyay utca nagyobb torlódása esetén jelenleg is ezen az útvonalon közlekedik.) _A javaslatnak köszönhetően a buszjáratot kevésbé zavarnák a közúti torlódások, így a menetrendjét is megbízhatóbban tudná tartani. A Lónyay utca az új útvonalon érintett megállókból pár perces sétával elérhető maradna.
  • A 15-ös busz a korábbinál sűrűbben közlekedne, csúcsidőben 10, azon kívül jellemzően 15 percenként indulna, ezzel bővítve Vizafogó és a Marina Part térségének kiszolgálását, egyúttal erősítve a metrókapcsolatot és javítva a belvárosi eljutási lehetőségeket.
  • A 115-ös busz szerepét a sűrűbb menetrendű 15-ös busz, valamint a Dagály utcai lakótelep térségében a 79-es trolibusz venné át.
  • A 79M troli a jövőben ismét 79-es jelzéssel, hétvégén is közlekedne, zéróemissziós összeköttetést biztosítva a Dagály utca, illetve a Dráva utca és a Keleti pályaudvar között.

 

a Ferencvárosban javasolt közlekedési változások térképen
a térkép koppintás után nagyobb méretben is megtekinthető

 

109-es autóbusz

A BKK Észak-Budapesten belüli és a városi kapcsolatok áttekintése és a rendelkezésre álló forgalmi adatok alapján azt javasolja, hogy a 109-es busz a jövőben ne közlekedjen, szerepét a 9-es autóbusz, a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos, valamint a H5-ös HÉV vegye át.

 

az Óbudán javasolt hálózati változások térképen
a térkép koppintás után nagyobb méretben is megtekinthető

 

További ideiglenes járatok a belváros térségében

  • A javaslat szerint a 73-as trolibusz – ahogy 2022 áprilisa óta – a jövőben is  a Nyugati pályaudvarig közlekedne. A járat tesztjelleggel bevezetett útvonalát véglegesítnénk, a trolik a Podmaniczky utca–Teréz körút–Váci út útvonalon változatlan menetrend szerint közlekednének.
  • Az 1M villamos rásegítő szerepének megtartása a forgalmi adataink alapján indokolt a metrópótlást követően is. Ezért az 1M villamos a jövőben 1A jelzéssel továbbra is közlekedne munkanapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban.
  • A metrópótlás ideje alatt elindított 2M villamos, 72M és 83M trolibusz végleges számjelzéseket kapna, így változatlan útvonalon és menetrenddel:
    • a 2M villamos a jövőben 23-as jelzéssel,
    • a 72M trolibusz 72-es jelzéssel,
    • a 83M trolibusz pedig 83-as jelzéssel közlekedne.

 

a belvárosban javasolt hálózati változások áttekintő térképe
a térkép koppintás után nagyobb méretben is megtekinthető

 

A javasolt változások bevezetése

A változások bevezetésének tervezett időpontja – az M3-as metróvonal megnyitásához kapcsolódóan – : 2023 márciusa.

Kérjük, hogy segítsd a munkánkat a kédőív kitöltésével. A beérkezett véleményeket, hozzászólásokat figyelembe vesszük a javaslat véglegesítésekor. A javaslattal kapcsolatban 2023. január 8-ig várjuk az észrevételeidet.