A projekt indokoltsága, jelenlegi állapot
A Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út jelenleg Budapest egyik legforgalmasabb útvonala, amelyik még napjainkban is őrzi az 1970-es években kialakított formáját, komplex felújítás több évtizede nem történt. Autópálya-szerű nagy forgalma teljesen kettévágja a belvárost, miközben parkolási és rakodási lehetőség hiányában az útvonal mentén elhelyezkedő irodák, kereskedelmi létesítmények és vendéglátóhelyek ellehetetlenültek, jelentős részük üresen tátong.
Egyik főbb csomópontjában sem lehet a felszínen átjutni az utca egyik feléről a másikra, ezért a gyalogosok az aluljárókban lépcsőzésre kényszerülnek, az akadálymentesítés szinte sehol sincs megoldva.
Nincs kijelölt kerékpárút: szinte életveszélyes a biciklizés a tömött, szűk és a kipufogógázzal erősen szennyezett levegőben az autók között, illetve a buszsávban. Annak érdekében, hogy a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út ismét élettel teljen meg, javuljanak a közösségi közlekedés feltételei, valamint jelentős gyalogos-kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés legyen végrehajtható, nélkülözhetetlen a tengely mielőbbi összetett és átfogó rekonstrukciója.
A projekt fő célkitűzései
- A Budapest Szíve program fő célkitűzéseinek és szellemiségének érvényesítése a Kossuth Lajos utca–Rákóczi úti tengelyen.
- A belvároson áthaladó tranzitforgalom annak minden káros következményével ne a sűrű városmagot terhelje.
- Javuljanak a közösségi közlekedés feltételei.
- A célforgalom feltételeinek javítása balra nagy íves kanyarodási lehetőségekkel.
- A gyalogosfelületek és zöldterületek lehető legnagyobb mértékű növelése, fasorok telepítése.
- Akadálymentes kapcsolatok létrehozása a csomópontokban és a köztes szakaszokon.
- A forgalomcsillapítás eredményeként a zaj- és levegőszennyezés csökkentése.
- Kerékpáros infrastruktúra fejlesztése a teljes tengelyen.
- Lehetőség szerint várakozóhelyek és koncentrált rakodóhelyek létesítése az útvonal mentén.
- Új díszburkolattal ellátott gyalogosfelületek, az utcabútorok és a közterületi minőség komplex javítása.
- A tengely menti kereskedelmi és szolgáltatói funkciók fellendítése.
- Hosszú távon a villamos-visszaállítás feltételeinek megteremtése.
A projekt várható átalakításai
- A Hegyalja út forgalmi átalakítása a BAH-csomóponttól a Döbrentei térig a közösségi közlekedési járművek előnyben részesítésével;
- P+R parkoló létesítése a BAH-csomópontnál;
- forgalomtechnikai kiskorrekciók a Döbrentei téren és a Szarvas téren;
- középen kialakított buszsáv az Erzsébet hídon pesti irányban;
- középen vezetett közösségi közlekedési sávok kiépítése a Ferenciek tere és a Baross tér között változó keresztmetszeti kialakítással;
- új középperonok a középre helyezett buszsávok mentén a nagy csomópontokban, valamint a VII. és a VIII. kerületi lakótömbök feltárása céljából a közbülső területeken;
- a Ferenciek tere, az Astoria és a Blaha Lujza téri új középperonokról lépcsők épülnek a metróaluljárókba;
- az Astoria és a Blaha Lujza téri aluljáró szerkezeti és belsőépítészeti felújítása;
- új felszíni gyalogos-átkelőhelyek létesítése a középperonoknál, valamint a nagy csomópontokban;
- növekvő, új burkolattal ellátott gyalogosfelületek;
- zöldterületek növelése, új fasorok ültetése.
A projekt eredményei a forgalomváltozásban
- A változó keresztmetszeti kialakítással a jelenlegi autópálya-sűrűségű gépjárműforgalom csillapodik a Március 15. tér és a Baross tér között.
- Irányhelyes kerékpársávok jönnek létre az Erzsébet híd–Rákóczi úti tengely teljes hosszában.
- Az új forgalmi rend kialakítása lehetővé teszi parkoló- és kijelölt rakodóhelyek kialakítását a Rákóczi út mindkét oldalán.
- A célforgalom segítése érdekében a Rákóczi útról balra nagy íves kanyarodási lehetőség jön létre a Vas utca, a Nyár utca, a Kiss József utca és a Szövetség utca felé.
- Több kijelölt akadálymentes gyalogosátkelő létesül a Március 15. tér és a Baross tér között.