200 új busz Budapestnek

2015 májusától több ütemben mintegy 200 új, klimatizált, alacsony padlós, a legkorszerűbb környezetbarát motorral felszerelt MAN Lion’s City A21 és Mercedes-Benz Conecto G autóbusz közlekedik Budapesten. A fejlesztés az új autóbusz-üzemeltetési modell része, amellyel a BKK autóbuszvonalain a járművek már több mint 70 százaléka alacsony padlós. Az új buszok összértéke megközelítőleg 19 milliárd forint.

Az autóbuszflotta megújításának célja, hogy a magyar fővárosban is kényelmes, alacsony padlós, klimatizált, a legkorszerűbb Euro6-os környezetbarát motorral szerelt, kényelmes járművek közlekedjenek az elavult, környezetszennyező régiek helyett.

A 82 szóló MAN Lion’s City A21 és a 132 csuklós Mercedes Conecto G jármű a Fővárosi Közgyűlés határozata alapján Budapest déli városrészeiben közlekedik a VT-Arriva Kft. üzemeltetésében. Nagytéténytől Csepelen, Pesterzsébeten, Kőbányán, Soroksáron keresztül Rákosmentéig zömében új buszok szállítják az utasokat.

A beruházás az új autóbusz-üzemeltetési modell alapján történt, amelynek lényege, hogy a szolgáltatást megrendelő BKK – pályáztatás útján – a BKV-n kívül más társaságokat is megbíz egy-egy vonal vagy vonalcsoport üzemeltetésével, amelyeknek biztosítaniuk kell az ehhez szükséges új és környezetkímélő járműveket. A korszerűsítés költségei ezért sem a BKK, sem a főváros költségvetését nem terhelik.

A Fővárosi Közgyűlés döntése szerint 2013 októberében írták ki tendert a részvételi felhívással induló új szóló és csuklós autóbuszos szolgáltatásra. A pályázatot a VT-Arriva Kft. nyerte – a szóló járműveknél 742 Ft/km, a csuklósoknál 885 Ft/km árral.

A Mercedes-Benz Conecto G és az MAN Lion’s City A21 autóbusz

A buszok a Mercedes-Benz és az MAN legnépszerűbb, számos nagyvárosban már közlekedő típusai, amelyekből eddig több tízezer példány készült.

  • Az új buszok az Euro 6 környezetvédelmi kategóriába tartoznak, tehát rendkívül környezetkímélők.
  • Az utasok kényelme érdekében a járművek jobb oldala az ajtó kinyitásakor kismértékben lesüllyed, megkönnyítve a kerekesszékes, a mozgásukban korlátozott és a babakocsis utasok közlekedését.
  • A járműveket olyan biztonsági rendszerrel látták el, amely megakadályozza, hogy az utast vagy a táskáját, kabátját odacsukja a záródó ajtó.
  • A buszok minden oldalán látható a járatszám, a hátsó kijelző pedig nagy méretével segíti a rosszul látókat. Belül modern, nagy felbontású TFT-monitorok tájékoztatnak.
  • A végállomáson várakozó járművek ajtaja automatikusan visszacsukódik, ha nincs le- vagy felszálló. Az autóbusz ezért télen nem hűl ki, nyáron nem melegszik fel.
  • A buszokban kamerarendszer működik.
  • Járművek a FUTÁR-ba integrálva közlekednek.
  • A buszokat az elektronikus jegyrendszer technikai követelményeinek megfelelően alakították ki.