Az első Budapesti Lakógyűlésen döntöttek a fővárosiak: a felújítás befejezése után is megmaradt a rekonstrukció idején, 2022 decembere után érvényes forgalmi rend a Lánchídon, azaz a buszok továbbra is sűrűn és dugók nélkül járhatnak annak köszönhetően, hogy a híd útpályáján csak a közösségi közlekedés autóbuszaival, taxival, motorral, kerékpárral, rollerrel, valamint a megkülönböztető jelzést használó járművekkel utazók közlekedhetnek.
Budapest úgy válhat igazán nyitott, esélyteremtő és zöld várossá, ha emberközpontú mobilitási környezetet teremtünk. A Lánchíd már megépítésekor is a haladás szimbóluma volt, hiszen előrevetítette az akkor még különálló Pest és Buda egyesülését. A budapestiek döntésének köszönhetően a híd ismét a haladás jelképe lett: a felújított hídon gyors és megbízható buszközlekedést, jobb hálózati kapcsolatokat biztosíthatunk – nemcsak közösségi közlekedéssel, de kerékpárral, taxival is –, környezetében zöldebb és gyalogosbarát tereket alakíthatunk ki.
A LÁNCHÍD FELÚJÍTÁS ALATTI LEZÁRÁS NEM OKOZOTT DUGÓKAT
2021 márciusában, a felújítás kezdetén lezártuk a Lánchidat a gyalogos közlekedés elől, 2021 júniusában pedig a közúti forgalom elől is. 2022 decemberében részben megnyílt a híd felújított útpályája, amelyet busszal, taxival, motorral és biciklivel lehetett használni. Ez a forgalmi rend lehetőséget adott a híd közlekedésének átgondolására, egy Pestet és Budát összekötő közösségi közlekedési folyosó tesztelésére. A Lánchíd lezárása nem okozott dugókat, sőt ebben az időszakban csökkentek a torlódások Budapesten, és csökkent a többi budapesti híd összesített autóforgalma is.
MIT EREDMÉNYEZ AZ ÚJ FORGALMI REND?
GYORSABB BUSZOKAT
A Lánchíd 2022. decemberi megnyitása óta gyorsabb és kiszámíthatóbb lett a Lánchídon áthaladó buszok közlekedése.
A FELÚJÍTÁS ELŐTT | MOST |
2021-ig két buszjárat, a 16-os és a 105-ös közlekedett a Lánchídon át. A híd csúcsidőben folyamatosan torlódott, a legforgalmasabb időszakokban egy irányba óránként 1080 fő tudott átkelni közösségi közlekedéssel. A dugók miatt kiszámíthatatlan volt a buszok menetideje. | A 2022 decembere után bevezetett forgalmi rendnek köszönhetően a buszjáratok pontosabban, rövidebb menetidővel, azaz sokkal kiszámíthatóbban közlekednek. A 16-os és a 105-ös busz menetideje percekkel rövidült, megszűntek a torlódásokból fakadó késések. A 105-ös busz menetideje az Apor Vilmos tér felé 6 perccel rövidebb lett. Csúcsidőben óránként 1640 fő tud átkelni közösségi közlekedéssel. |
A korábbi 21 helyett óránként már 27 busz halad át a Lánchídon csúcsidőben.
ZÖLDEBB TEREKET
Az új forgalmi rendnek köszönhetően zöld és gyalogosbarát tereket lehet kialakítani a híd két oldalán.
A 2022 decembere óta tartó ideiglenes forgalmi rend önmagában a híd környékén és városi szinten is csökkentette a károsanyag-kibocsátást. A Lánchídon 2019 és 2023 között napi 19.600 járművel csökkent átlagosan a forgalom.
A Lánchíd szerepének megváltozása miatt Budapesten összesen 24.000 kilométerrel kevesebbet tesznek meg személygépjárművel, ami napi 29,6 tonna széndioxidkibocsátás-csökkenéssel jár. Mindez pedig a híd környezetében 0,9 tonna széndioxid-kibocsátás csökkenését eredményezi egy nap. A forgalmi rend véglegesítésével folytatódhat az a komplex köztérmegújítási folyamat, amely fokozatosan teszi gyalogosbaráttá és zölddé Budapest belvárosát a Városligettől a budai Várig.
JOBB KAPCSOLATOKAT
A hídon közlekedő buszok kapacitása 2022 december után másfélszeresére emelkedett.
A FELÚJÍTÁS ELŐTT | A FELÚJÍTÁS UTÁN |
16-os és 105-ös busz | 16-os, 105-ös, 178-as, 210-es, 216-os busz |
▶ 14 340 fő / nap | ▶ 16 240 fő / nap |
2019-ben, a pandémia előtt naponta átlagosan 14.340 ember kelt át busszal a Lánchídon. 2023 áprilisában már 16.240-en buszoznak át naponta. Ez az adat különösen kiemelkedő, hiszen a pandémia óta a városlakók csak fokozatosan térnek vissza a közösségi közlekedéshez: 2019-hez képest jelenleg 80-85 százalék a közösségi közlekedéssel utazók aránya. A Lánchíd 2022. decemberi megnyitása óta a közösségi közlekedés utasszáma 41 százalékkal emelkedett, az újonnan induló járatokkal pedig még többen választják ezt az utazási módot a Lánchídon át.
Amióta szabályosan és biztonságosan lehet biciklizni a Lánchídon, azóta ez az útvonal a bringázók számára is fontos és kihasznált hálózati elemmé vált.
A FELÚJÍTÁS ELŐTT | A FELÚJÍTÁS UTÁN |
Nem volt biztonságos kerékpározási lehetőség:
2019-ben átlagosan napi 1100-an haladtak át a Lánchídon mikromobilitási eszközzel. | Biztonsággal lehet kerékpározni:
2023 áprilisában már 2000 fő haladt át a Lánchídon mikromobilitási eszközzel (döntő többségében kerékpárral). |
KEVESEBB DUGÓT
Mind a budapesti hidak összesített közúti forgalma, mind a torlódások mértéke összességében csökkent a Lánchíd lezárásának ideje alatt.
A Lánchíd szerepe a budapesti Duna-hidak között a közúti forgalom vonatkozásában már a felújítás előtt is az egyik legalacsonyabb volt, mindössze a járművek 6 százaléka haladt át rajta. A lánchídi torlódásokat nem a személygépjármű-forgalom jelentős aránya okozta, hanem a híd és a kapcsolódó úthálózat fizikai adottságai. A Lánchíd felújításának kezdete, a híd lezárása óta a fővárosi hidak összesített forgalma folyamatosan csökkent.
A Lánchíd lezárása után a belvárosban a torlódásban eltöltött idő átlagosan 14 százalékkal csökkent.
OLVASD EL A RÉSZLETES JELENTÉST
A BKK a fenti érvek mentén javasolta a felújítás alatt, 2022 decemberében bevezetett tesztidőszak forgalmi rendjének megtartását a felújított Lánchíd átadását követő időszakra is. Részletesebben is érdekelnek az indokok és az azokat alátámasztó forgalmi adatok?
▶ Koppints ide és ismerd meg a részletes jelentést is.