FUTÁR

Világszínvonalú, az évtized legjelentősebb közlekedési fejlesztése valósulhatott meg a fővárosban, amikor az elavult utastájékoztatási rendszert leváltotta az új FUTÁR. A FUTÁR (Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszer) segítségével percre pontos forgalmi tájékoztatást kaphatsz a kijelzőkön keresztül a megállókban, a járműveken, illetve egy alkalmazást használva a mobiltelefonodon is.

Kedvezményezett neve: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt. és BKV Zrt. konzorciuma 
Projekt címe: A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése, korszerűsítése a felszíni és felszín alatti közösségi közlekedésben
Befejezés dátuma: 2014. 11. 30.
Azonosító szám: KMOP-2.3.1/A-2009-0001
Támogatás összege: 3 991 613 793 Ft
Támogatás mértéke: 60%
 

Mit tud FUTÁR?

A legmodernebb technológiát alkalmazva a fővárosi közösségi közlekedési hálózatot igénybe vevők iránytűjeként funkcionál, mellyel – a megszerzett információk birtokában – hamarabb eljuthatsz úti célodhoz. A műholdas járműkövetésen alapuló rendszer lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, 24 órás felügyeletét, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást. A fejlesztés nemcsak az autóbuszok és trolibuszok vagy a villamosok közlekedését érinti, de a dunai hajójáratokét is.

 

 

 

Utazástervezés mobiltelefonon

Utazás előtt vagy közben rácsatlakozhatsz a FUTÁR hálózatára bármelyik internetezésre alkalmas készülékkel. Tervezd meg ajtótól ajtóig az utazásodat, közben a térképen nyomon követheted, hogy hol tartasz. A megújult utazástervező rendszer az akadálymentes útvonalak megtervezésére is képes: megjeleníti a járművek aktuális helyzetét, továbbá az általad kiválasztott megállóból a járművek indulási idejét is lekérheted.

 

 

 

Percre pontos tájékoztatás a megállókban és a járműveken

A megállókban található FUTÁR kijelzőkön a valós idejű információkat láthatod, hogy melyik vonalon percre pontosan mikor indul a következő járat, illetve több mint 2000 járművön működnek azok a fedélzeti számítógépek és kijelzők, amelyek a gyorsabb és kényelmesebb utazás érdekében az aktuális forgalmi változásokról is tájékoztatnak.

A főváros forgalmasabb csomópontjainál összesen 300 utastájékoztató berendezés működik a nap 24 órájában. A kijelzőkön található információkról a beépített hangszórókon keresztül hangos utastájékoztatást is ad a rendszer, hogy a látássérült utasok is könnyedén tájékozódjanak. A metróaluljárókban monitorokon, a felszíni megállókban pedig tartóoszlopokra szerelt kijelzőkön követheted a közösségi közlekedési információkat. A kijelzőkön a megálló felé érkező járat száma, a célállomás, valamint a percre pontos indulási idő látható. A várható és aktuális forgalmi változásokról szöveges és hangos utastájékoztatást kapsz.

A kijelzők helyének kiválasztásánál a legfőbb szempont az volt, hogy az utasok könnyen kiválaszthassák a számukra legcélszerűbb közlekedési módot és járatot. A megjelenő információk alapján választhatod a gyorsjáratokat, az eltérő útvonalon, de azonos végállomás felé közlekedő járatokat, vagy egy csomópont különböző pontjaiból induló, egymástól nem látható megállókból azonos irányba közlekedő vonalakat is. Az utastájékoztató berendezések az éjszakai járatokról is adnak információt.

 

A következő megálló – gyors és pontos tájékoztatás a járműveken

Több mint 2000 járművön – 1597 autóbuszon, 557 villamoson, továbbá 141 trolibuszon – működnek a FUTÁR fedélzeti számítógépei és kijelzői, de az újonnan forgalomba állított járművek szintén ilyen berendezésekkel üzemelnek, így számuk egyre növekszik.

A járműveken működő FUTÁR eszközök folyamatosan jelzik helyzetüket az irányítást felügyelő diszpécserközpontnak. A rendszer kiszámítja a várható indulási időt, és küldi tovább az adatokat az utcai kijelzőknek, valamint a webes utazástervezőnek és az okostelefonos alkalmazásnak. A járművekbe szerelt műholdas eszközök tehát több és pontosabb adatot szolgáltatnak, amelyek nemcsak neked, de a közlekedésszervezők számára is tervezhetőbb, kiszámíthatóbb közlekedést garantálnak. A vezetőfülkében érintőképernyős vezérlőegység segíti a járművezető munkáját, mely a kijelzők és a hangos utastájékoztatás működését irányítja, vezérli az elektronikus jegykezelő készüléket, illetve biztosítja a valós idejű forgalomkövetést.

 

 

A diszpécserközpont munkája

A FUTÁR bevezetésével a forgalomirányításban is új időszámítás kezdődött, a diszpécserek műholdas nyomon követéssel ellenőrzik a forgalmat. A szakemberek folyamatosan képesek szabályozni a felszíni járművek közlekedését, illetve bármilyen forgalmi zavar esetén pontosabban és gyorsabban megszerveznek egy villamos- vagy metrópótlást is.

A FUTÁR megjelenése előtt a diszpécsereknek nem volt információjuk arról, hogy a buszok és trolibuszok vagy a villamosok hol tartózkodnak, erről a járművezetők tájékoztatták őket egy nehezen kezelhető rádiós rendszeren keresztül. A FUTÁR bevezetésével forradalmi változáson ment keresztül a közösségi közlekedés irányítása. Lényeges javulás tapasztalható a járművek egyenletes közlekedésében, így elkerülhető, hogy két autóbusz jön egymás után, majd hosszú ideig nem érkezik járat a megállóba. Ráadásul városszerte mintegy 350 darab mozgatható térfigyelő kamera is felügyeli a forgalmat, tehát az akadállyal járó váratlan esemény (baleset, rendőri intézkedés vagy a tűzoltók bevetése) esetén a diszpécserek gyorsabban és eredményesebben tudnak közbeavatkozni.

 

Gyakran ismételt kérdések

Melyek a FUTÁR előnyei, hogyan segítik a közösségi közlekedést?

  • A műholdas nyomkövető rendszer segítségével a forgalmat irányító diszpécserek követik a járműveket, vagyis folyamatosan szabályozhatják a felszíni járművek közlekedését. Sokkal precízebben és gyorsabban szervezhetnek meg egy villamos- vagy metrópótlást forgalmi zavar esetén.
  • A közlekedés lebonyolítóin kívül te is kihasználhatod a FUTÁR előnyeit. A dinamikus utastájékoztatás, a megállóhelyeken és a járműveken elhelyezett kijelzők a jármű útirányán és indulási ideje mellett tájékoztatnak a legfrissebb információkról, forgalmi változásokról, és kiszámíthatóvá teszik az utazás megtervezését.
  • A rendszer a menetrend és a valós forgalmi helyzet alapján képes kiszámítani, melyik járat mikorra ér az útvonalán található megállókba. Mindez elérhető már több mint 2000 járművön, csaknem 300 megállóhelyen és csomópontban, mobiltelefonon, valamint internetes felületeken is.
  • A rendszer elősegíti, hogy költséghatékonyabb menetrendek készüljenek. Az ebből megtérülő forrásokat utasbarát szolgáltatások fejlesztésére lehet fordítani, ami tovább növeli a szolgáltatás pontosságát és megbízhatóságát.
  • A kommunikációt új rádiórendszer is segíti.

Miért könnyebb az útvonaltervezés? Milyen platformokon használható?

  • Az új útvonaltervező rendszer teljes mértékben a FUTÁR-ba integráltan működik, számos internetes eszközön, számítógépen és mobiltelefonon is elérhető. A felületen úgynevezett ajtótól ajtóig terjedő utazástervezést lehet indítani, melyet egy térképes modul egészít ki, valamint az akadálymentes útvonalak megtervezésére is alkalmas. A közlekedési változásokat is számításba véve utazás közben az újratervezés is lehetséges.
  • A mobiltelefonra optimalizált alkalmazás a rendszert kiegészítve, az okostelefonok helymeghatározó képességét kihasználva működik iPhone és iPad (iOS), Android és Windows Phone platformon is.
  • A legtöbb készüléken képes a járművek helyzetének valós idejű térképes megjelenítésére, valamint testre szabható „push üzenetek” fogadására, vagyis valós idejű ügyfél-tájékoztatásra.

Mely járművek kaptak új viszonylatjelzőt és / vagy új belső kijelzőt?

  • Az Ikarus 412T, illetve Ikarus 435T trolibuszok új front-, oldal-, hátsó és belső kijelzőket kaptak.
  • A Tatra T5C5 villamos új front-, oldal- és belső kijelzőket, valamint a Tatra T5C5K villamosokat új oldalkijelzőkkel szerelték fel.
  • A TW 6000 és TW 6100 villamosok szintén új front-, oldal- és belső kijelzőket rkaptak.
  • A Ganz csuklós villamosokba új belső kijelzőket szereltek.

Miért maradtak ki a metrók és a HÉV-ek a projektből?

  • A FUTÁR projekt 2009-ben, az európai uniós pályázat keretében valósult meg a rendelkezésre álló forrásokhoz igazítva. A sok szempontból (pl. alagúti közlekedés, vágányút figyelembevétele) eltérő műszaki kialakítású rendszert igénylő ágazatok bevonását nem lehetett megvalósítani.

 

Adatok a projektről

A teljes projekt 6,7 milliárd forintból 2014-ben valósult meg, ehhez a BKK és a BKV mintegy 4 milliárd forintos európai uniós támogatást nyert.

A professzionális rendszer bevezetésének fővállalkozója a Synergon Integrator Kft. volt, míg a rendszer alapjait és legfőbb elemeit alvállalkozójaként egy világszinten jegyzett szállító, a német IVU Traffic Technologies AG biztosította. A közterületi kijelzők a német Lumino GmbH termékei, amelyek Berlinben, Dortmundban, Hamburgban, Stuttgartban, Rotterdamban, valamint Moszkvában is kiválóan működnek.

Az új rendszer 21. századi szolgáltatást nyújt. A szoftver sem igényel komolyabb karbantartást, de arra is alkalmas, hogy az üzemeltetők garantált szolgáltatásainak teljesítése nyomon követhető, ellenőrizhető legyen.