Midibuszok beszerzése

Kedvezményezett neve: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Projekt címe: "Budai Vár és környéke közösségi közlekedés fejlesztése keretében midi autóbuszok beszerzése” 
Projektazonosító: KÖZOP-5.5.0-09-11-2015-0001
Támogatás összege: 909 millió forint.
Támogatás intenzitása: 100% 
 

A projekt célja

A Budapesti Közlekedési Központ kiemelt célkitűzése a fővárosi járműflotta fejlesztése. Az egykor 90 midibuszból álló flotta mára 28-ra apadt, közülük mindössze 21 állhat nap mint nap forgalomba. A megfelelő közlekedés biztosításához jelenleg 40 tagú midijármű-állomány kellene, de akár 60 midibuszra is szüksége lenne Budapestnek.

Előzmények

A midibuszok beszerzéséről szóló támogatási szerződést 2015. március 6-án írta alá Dr. Dabóczi Kálmán, a BKK Zrt. vezérigazgatója, dr. Nagy Gábor Tamás, az I. kerület polgármestere és Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára. A BKK Zrt. és a Budavári Önkormányzat együtt indított közbeszerzési eljárást összesen 16 midibusz beszerzésére. A nyertes a török Karsan Otomotiv Sanayii ve Ticaret A.S. lett ATAK típusú midibuszával. Az uniós támogatás összértéke 909 millió forint.

A projekt elemei

A 16 új típusú midibusz alacsony padlós, légkondicionált, és EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotor hajtja. Teljes befogadóképessége 39 fő, az ülőhelyek száma összesen 21. A midibuszok 2015 novemberétől a budai Várban és vonzáskörzetében, a 16-os busz útvonalán közlekednek.

Az új midibuszokról

A török Karsan új, ATAK típusú midibuszai kevésbé terhelik a budai Vár környezetét és úthálózatát, komfortosak, valamint kedvező az energiafelhasználásuk, ezáltal az üzemeltetésük is. Mind a 16 jármű alacsony padlós, EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral szerelt. Nagy előnyük, hogy kevesebb lábtartós-dobogós üléssel rendelkeznek, mint elődjeik, ennek köszönhetően az utasteret hatékonyabban lehet kihasználni. Az alacsony padlós új járművek akadálymentesek, az időseknek és a babakocsival közlekedő anyukáknak megkönnyíti a be- és kilépést, a mozgáskorlátozott utasokat rámpa segíti feljutni rájuk. A klimatizált – télen meleg, nyáron kellemesen hűvös – utastér tovább fokozza a komfortérzetet. A nagy ablakfelületek sok fényt engednek be, és jó kilátást biztosítanak a budai Várra és környékére. A járművek kis tengelytávolsága könnyűvé teszi a navigálást és segíti a szűk területen történő mozgást, ami elengedhetetlen a Budai Várnegyedben.

Ütemezés

Az első két midibusz 2015 szeptemberében érkezett Budapestre, a további 14 jármű pedig októberben; 2015. november 19-én álltak forgalomba a vadonatúj Karsan ATAK midibuszok első példányai, és november végéig ütemezetten kezdtek közlekedni az I. kerületben.