Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt II. ütem

A projekt célja

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt II. ütem” elnevezésű projekt célja Budapest elöregedett villamosállományának frissítése.

2015–2016-ban összesen 47 új CAF villamos (ebből 35 rövid, 10 hosszú) és 36 új Solaris trolibusz (20 szóló, 16 csuklós) érkezett Budapestre a „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt I. ütem” keretében. A BKK 2014-ben úgy kötötte meg a szerződéseket a járműgyártókkal, hogy a rá következő években további 77 villamost, illetve 72 trolibuszt hívhat le a szerződés terhére.

A jelenlegi projektben a BKK lehetőséget kapott további 26 (21 normál és 5 hosszú) villamos lehívására az opcióból. A 21 normál CAF villamos az 50-es és az 56 / 56A vonalra kerül, tehát újabb térségben lehet akadálymentesen közlekedni. Az 5 hosszú CAF villamos pedig a majd az Etele térig meghosszabbított 1-es villamos vonalán növeli az alacsony padlós járművek számát.

Ezenkívül a projekt I. ütemében beszerzett 47 villamost és a II. ütemben érkező 26 villamost is felszerelik a legmodernebb rádiós váltóállítással.

Az akadálymentesítés érdekében az 50-es villamos vonalán a négy legforgalmasabb megállót is átépíti a BKK: megújul a XVIII. kerületi Kossuth tér, az Árpád utca, a Baross utca és a Szarvas csárda tér megálló.

Peronok

A peronokat 26 centiméterrel magasabb peronszegéllyel építik a vágánytengelytől 1,33 méter szegélytávolságban. A peronok hasznos hossza a vonalon közlekedő új típusú CAF villamosokénak megfelelően minimum 36 méter.

Megállóhelyi utasvárók telepítése

A peronok kialakításánál alapkövetelmény, hogy a fel- és leszállóhelyeket az utasok akadálymentesen megközelíthessék. Az 50-es villamos vonalán 36 méter hasznos hosszúságú peronokat építenek, amelyeknek egyik vagy mindkét végén rámpa teszi lehetővé az esélyegyenlőséget megteremtő akadálymentes közlekedést.

CAF Urbos 3 villamos

A rövidebb, 34,2 méteres jármű 200 fő szállítására alkalmas, és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb, 55,9 méteres villamos 345 főt tud egyszerre befogadni, és 81 ülőhely található rajta. A 26 CAF villamos belső kialakítása maximálisan megfelel a modern kor valamennyi elvárásának: alacsony padlós és egyterű, hogy a mozgásukban korlátozottak, az idősek és a babakocsival közlekedők is akadálymentesen és kényelmesen vegyék igénybe. Az utastérben nem lesznek dobogón elhelyezett nehezen megközelíthető ülések. A biztonságról fedélzeti kamerák, míg a kedvező hőmérsékletről légkondicionálók gondoskodnak. Fokozottan környezetkímélők, ugyanis energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően az elektromos áramot takarékosan használják fel. Az új járművek várhatóan 2019. július és 2021. február közötti időszakban érkezhetnek Budapestre, majd az előírt próbafutások és vizsgák után 2020 utolsó harmadától folyamatosan állhatnak forgalomba.

Előzmények

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt I. ütem” eredményeként 47 villamost és 36 trolibuszt szerzett be a BKK: az új alacsony padlós járművek korszerűek és hatékony energiafelhasználásúak. Az érintett járatok megállóhelyeit átépítették, hogy a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást nyújtsanak.

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta azonban egyre kevésbé képes ekkora forgalmat kiszolgálni. A járművek átlagéletkora magas, emiatt nem mindig képesek fennakadás nélkül közlekedni, és jelentős az energiafelhasználásuk.

A projekt I. üteméről részletes információk itt találhatók.

Finanszírozás

A „Budapesti villamos- és trolibuszjármű-projekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17 699 115 044 forint.

Ütemezés

A projekt I. ütemében az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba, és 2016 júliusáig folyamatosan álltak forgalomba. A projekt II. ütemében beszerzett új járművek várhatóan 2019. július és 2021. február közötti időszakban érkezhetnek Budapestre, majd az előírt próbafutások és vizsgák után 2020 utolsó harmadától folyamatosan állhatnak forgalomba.