A Budapesti Mobilitási Tervről röviden

A budapesti városvezetés célja, hogy emberközpontú, élhető, környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból is fenntartható városban éljünk, ezért készül a BKK gondozásában a Budapesti Mobilitási Terv (BMT), Budapest fenntartható városi mobilitási terve. A mobilitási terv az Európai Unió által kiadott SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan, azaz Fenntartható Városi Mobilitási Terv) útmutatóban megfogalmazott alapelvek mentén iránymutatást nyújt az élhető város megteremtéséhez, emellett a SUMP megléte egyre több uniós pályázat kötelező feltétele.

A BMT átfogó célja, hogy a fővárosi közlekedés javítsa Budapest és térsége versenyképességét, valamint hozzájáruljon a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához. Ennek elérése érdekében fogalmaz meg olyan intézkedéseket, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy Budapest mindenki számára élhetőbb és zöldebb város legyen.

 

füves villamospálya az 1-es villamos vonalán

 

A Budapesti Közlekedési Központ számos eredményt ért el az elmúlt években a városi közlekedés fenntarthatóbbá tételében kerékpáros fejlesztésekkel (például kerékpársávok, több Bubi állomás), zöldebb közterek (például a Blaha Lujza tér és Podmaniczky utca felújítása) kialakításával, és a közösségi közlekedési szolgáltatásokat használó ügyfelek igényeihez igazodó fejlesztésekkel (például troli- és villamosbeszerzések, az új 2B villamosvonal elindítása, akadálymentesítések) és a fenntarthatósági célok eléréséhez nélkülözhetetlen szemléletformáló kampányokkal.

A fővárosnak először 2014-ben készült SUMP alapokra helyezett mobilitási terve, a Balázs Mór-terv, amelyet 2015-ben fogadott el a Fővárosi Közgyűlés. A BMT-t 2019-ben Budapesti Mobilitási Terv címmel – a Közlekedésfejlesztési beruházási programmal kiegészítve – hagyta jóvá a Közgyűlés. 2022-ben a BKK felülvizsgálja a 2030-ig szóló Budapesti Mobilitási Tervet, amelynek a megalapozó irányelvek mentén hangsúlyosabban kell támogatnia a város klímasemlegességét megfogalmazó célokat.