Társadalmi egyeztetés a Nagykörúti Bringasztráda tervezéséről
2024.10.25. 10:10
Meghirdetett javaslat címe
Társadalmi egyeztetés a Nagykörúti Bringasztráda tervezéséről
Közzététel időpontja
2024.10.25. 10:10
Véleményezés kezdete
2024.10.25
Véleményezés vége
2024.11.30
A következő években nem csak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és Boráros tér között. Mindez a 2020-ban kialakított kerékpársávok fejlesztésével, a közterületek rendezésével és a biztonságos közlekedés feltételeinek javításával lesz elérhető Pest egyik legmeghatározóbb útvonalán.
A fejlesztés túlmutat a közlekedésen. Legfőbb célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztályú, és tapasztalati szintű ember számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni. A Nagykörút fejlesztése kapcsán az egyik legnagyobb lépés, a rendelkezésre álló közterület újra osztása a kerékpársávok kijelölésével már 2020-ban megtörtént, most meglévő infrastruktúra fejlesztésére kerül sor, így az egyes közlekedők rendelkezésére álló tér és kapacitás nem fog változni a mostani állapotokhoz képest. A projekt keretén belül rendezzük a parkolási és rakodási viszonyokat, illetve kényelmesebbé és biztonságosabbá tesszük a gyalogos és kerékpáros közlekedést is.
A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, a Területfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz) programnak köszönhetően valósul meg. A fejlesztés tervezése és a közlekedést érintő fejlesztés megvalósítása az uniós forrás rendelkezésre állása esetén kezdődhet meg. A kérdőív kitöltése 10-15 percet vesz igénybe és november 30-ig lehet kitölteni.
Amennyiben hagyományos módon kitölthető változatra van szükséged, több lehetőséget is biztosítunk számodra, hogy elmondhasd a véleményed:
A BKK Agóra események keretében személyesen is elmondhatod véleményedet:
október 28-án, hétfőn 15:30–17:30 az Oktogonnál,
október 30-án, szerdán 15:30–17:30 a Blaha Lujza téren,
november 5-én, kedden 15:30–17:30 a Harminckettesek terén,
november 7-én, csütörtökön 15:30–17:30 a Corvin-negyednél.
A társadalmi egyezetetés első igényfelmérő szakasza több csatornán keresztül zajlott: a projekt iránt érdeklődők elmondhatták véleményüket igényfelmérő kérdőív formájában, utcafórumokon, vagy a közösségi tervezési alkalmak egyikén. A kérdőívet személyesen is ki lehetett tölteni a BKK ügyfélközpontjaiban, valamint a BKK Agóra utcafórumain négy helyszínen – Oktogon, Blaha Lujza tér, Harminckettesek tere és Corvin-negyed. Az utcafórumokon közel 200 emberrel beszélgettünk a fenntartható közlekedés jövőjéről. A helyszíni kitelepülések célja a kérdőív népszerűsítése mellett a projekt ismertetése és a lakossági vélemények megismerése volt.
A résztvevők többsége egy zöldebb, élhetőbb városi környezetet támogat, amely összhangban áll a tervezett bringasztráda céljaival. Kiemelt igényként fogalmazódott meg a biztonságosabb és akadálymentesebb gyalogos közlekedés, például több gyalogátkelőhely kialakításával. Az utcafórumok tapasztalatai megerősítik, hogy a közösségi párbeszéd elengedhetetlen a városi közlekedés fejlesztésében.
A kérdőívezés eredményei
A kérdőívet közel 10 ezer fő (9697) töltötte ki, ami egy nagyon magas szám, látható tehát, hogy a Nagykörút jövőjét különösen nagy érdeklődés övezi. A kérdőív nem reprezentatív, a válaszadók 73%-a főiskolai, egyetemi, vagy Phd végzettséggel rendelkezik és szintén 73%-uk férfi. A legnagyobb arányban a XI. a XIII. és a VIII. kerület lakosai képviseltették magukat a kitöltők között.
A válaszadók 92%-a egyetért azzal, hogy szükséges a Nagykörút teljeskörű megújítása, helyi lakosok esetében is nagyon magas, 88% ez az arány. Az összes kitöltő 93%-a szerint fontos, hogy a Nagykörúton továbbra is a villamosközlekedés szerepe legyen az elsődleges. Ezzel a saját autóval közlekedő válaszadók is azonosulni tudnak, 82%-uk ért egyet a villamos elsődleges szerepével. A válaszadók 84%-a egyetért azzal, hogy akinek az utazási szokásai kapcsán reális lehetőség a kerékpáros és/vagy a gyalogos közlekedés, azok számára meg kell teremteni a biztonságos feltételeket a közterületek fejlesztése során. Ezzel természetesen az elsősorban gyalog (87%) és saját kerékpárral (98%) közlekedő válaszadók nagy arányban egyetértenek, de az elsősorban saját autóval közlekedő kitöltők 60%-a is támogatja az ilyen jellegű törekvéseket.
A kitöltők 75%-a ért egyet azzal, hogy vonzóbbá kell tenni a kerékpársávokat a Nagykörúton, 61%-uk, vagyis több, mint 5600-an biztosan többet használnák a kerékpásávokat, ha azok védettséget kapnának.
A válaszadók térképen pontokat elhelyezve konkrét helyhez kötve is elmondhatták kívánságaikat a Nagykörút jövője kapcsán. Összesen 6876 térképes észrevétel érkezett be. A legnagyobb számban közlekedésbiztonsággal (2545 válasz) és kerékpározással (2219 válasz) kapcsolatos térképi elemet küldtek be a kérdőív kitöltői.
A BKK Agóra rendezvényeken beérkezett észrevételek
A mélyebb helyi párbeszédet elősegítendő, a BKK Agóra közösségi tervezéssorozata négy alkalommal és helyszínen valósult meg 2025 februárjában, összesen mintegy 200 fő részvételével. A rendezvények célja a projekt részleteinek megismertetése és az érintett lakosok bevonása volt. A találkozók során a résztvevők először egy rövid prezentáción keresztül ismerhették meg a terveket, majd szakértőink válaszoltak a felmerülő kérdésekre. Az események második felében interaktív műhelymunka zajlott, ahol térképek segítségével közösen vizsgáltuk meg a helyi lehetőségeket és kihívásokat. A lakók kiemelték a közterületek rendezetlenségét, a járdák zsúfoltságát, valamint a különböző közlekedési módok – gyalogosok, kerékpárosok, autósok – összehangolt kezelésének fontosságát, ami megegyezik a projekt céljaival. A tervezés során kiemelt figyelmet kapnak a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése, a rakodási lehetőségek javítása, valamint a közlekedésbiztonság növelése. Emellett a Nagykörút identitását erősítő művészeti installációk ötlete is felmerült, amelyet szintén figyelembe veszünk a további tervezési folyamatokban.
A felmérésben és a fórumokon a potenciális érintettek, közlekedők, helyi lakosok véleményét és elvárásait kívánta megismerni a BKK, hogy a tervezés már az igények ismeretében kezdődhessen meg.
Köszönjük, hogy elmondtátok a véleményeteket, a BKK-nál mindent meg fogunk tenni azért, hogy olyan Nagykörutat építsünk, amelyet Ti szeretnétek!
A kérdőív részletes eredményeit ide kattintva ismerheted meg.
Weboldalunk az alapműködés, valamint a marketing és statisztika céljából sütiket használ. A sütikről bővebb tájékoztatás erre a linkre kattintva érhető el.