Az Újlipótvárosból induló 75-ös trolibusz jelenleg csak a Puskás Ferenc Stadion metróállomásig közlekedik, nem éri el Kőbánya alsó vasútállomás térségét, pedig Kőbányát elérve jobb, átszállásmentes lehetőséget teremthetne a XIII. és a X. kerület, illetve Kőbánya és az M2-es metró között.
A BKK a zéróemisziós közlekedés fejlesztése érdekében célul tűzte ki az önjáró trolibusz-közlekedés bővítését, javuló kapcsolatokat és sűrűbb kiszolgálást biztosítva a térségek között. Ennek első lépése lehet a 75-ös trolibusz meghosszabbítása. A BKK a X. kerületi Önkormányzat támogatásával 2024 augusztusától bővíti a közösségi közlekedési hálózatot. A trolibuszok útvonala egy több ütemű tesztelést követően a tesztek eredménye alapján alakul ki.
A társadalmi egyeztetés jelenlegi fázisában az első tesztidőszakkal kapcsolatban mondhatod el a véleményedet. A második tesztidőszak várhatóan október folyamán indul, amihez szintén kapcsolódik majd társadalmi egyeztetés.
A tesztelés során vizsgált szempontok
A BKK a teszt teljes időtartama alatt az alábbi szempontokat vizsgálja:
- az útvonalakkal kapcsolatban tett észrevételeket, a járművek közlekedésének időbeli stabilitását, a trolibusz útvonalán jelentkező közúti forgalmi torlódások jellegét
- az utasforgalom alakulását
- a járművek akkumulátorainak töltöttségi szintjét,
- a különböző időjárási és forgalmi körülmények között bejárható távolságot
- egyéb, a trolibuszközlekedéssel összefüggő üzemeltetési szempontokat
A BKK a fenti szempontok együttes elemzését követően hirdeti majd ki a tesztidőszak eredményét és véglegesíti a hálózatot a teszt eredményeinek megfelelően.
Megoldási javaslat Kőbánya, Zugló és Angyalföld közötti közlekedési kapcsolat fejlesztésére első ütemben tesztjelleggel
Mivel az elektromos hajtású közösségi közlekedési megoldások a legfenntarthatóbb közlekedési módok között vannak, a BKK célja, hogy minél több utas számára tegye vonzóvá a trolibusszal közlekedést. Az eddigi kutatási eredmények és visszajelzések alapján látható, hogy a főbb útvonalak mellett további, keresztező, harántirányú, alapvetően csak átszállásal beutazható irányokban is szükség van az átszállásmentes kapcsolatra. Emellett Kőbánya közösségi közlekedési kiszolgálásában komoly fejlesztési potenciál van, többek között abból is adódóan, hogy a metróvonalak csak a kerület szélét érintik és a kötöttpályás közlekedés által nyújtott kapcsolatok is korlátozottak. Jelenleg sok esetben az autóbuszos közlekedés az utasok számára a legkedvezőbb.
Kőbánya, Zugló és a XIII. kerület térségében ezért az alábbi, tesztüzemű közlekedési fejlesztést vezetjük be 2024. augusztus 17-étől a tesztidőszak első ütemében.
Milyen útvonalon és milyen megállóhelyeken közlekedik a meghosszabbított járat?
- A 75-ös trolibusz jelentősen hosszabb útvonalon, a Jászai Mari tértől egészen Kőbánya alsó vasútállomásig meghosszabbított útvonalon közlekedik a hét valamennyi napján teljes üzemidőben.
- A trolibusz a Puskás Ferenc Stadiontól a Hungária körút–Szörény utca–Százados út–Kerepesi út–Pongrácz út–Liget tér–Kőrösi Csoma Sándor út–Szent László tér–Állomás utca útvonalon éri el Kőbánya alsó vasútállomás végállomást. A Jászai Mari tér felé a végállomástól a Liget tér–Pongrácz út–Kerepesi út útvonalon jut vissza a Puskás Ferenc Stadionhoz.
- A 75-ös trolibusz Kőbánya irányába a tesztútvonalon érinti a Hős utca, a Pongrácz úti lakótelep, a Kistorony park, a Kőbánya alsó vasútállomás, a Liget tér és a Szent László tér megállóhelyet.
- A 75-ös trolibusz a tesztútvonalon a Jászai Mari tér irányába érinti Kőbánya alsó vasútállomás, a Kistorony park, a Pongrácz úti lakótelep, a Hős utca megállóhelyet (a tesztüzem tapasztalatai függvényében egy későbbi időponttól ebben az irányban is érintené a járat a Liget tér és a Szent László tér megállóhelyet).
- A 75-ös trolibusz korábbi, Jászai Mari tér és Puskás Ferenc Stadion közötti útvonalán sűrítő jelleggel az új 75A jelzésű betétjárat is közlekedik.
Milyen menetrend szerint közlekedik a módosult járat?
- A XIII. és a XIV. kerületi szakaszon a 75-ös és 75A trolibuszok együttesen a 75-ös trolibusz korábbi követési idejének megfelelően közlekednek, a betétjárati rendszerből adódóan azonban apróbb menetrendi módosításokra is szükség volt.
- A fejlesztés által a trolibusz kőbányai szakaszáról a hét valamennyi napján el lehet érni a Hungária-gyűrűt, Zuglót és Angyalföldet.
- A 75-ös trolibusz hétköznap a reggeli időszakban 12, napközben 20, délután és késő este 15 percenként közlekedik. Hétvégén 20 percenként közlekedik a 75-ös trolibusz.
- A 75A trolibusz hétköznap reggel 12, napközben 20, délutántól üzemzárásig 15 percenként közlekedik. Hétvégén 20 percenként közlekednek a trolibuszok a 75A vonalán.
Mondd el, mit gondolsz a tervezett változásokról!
A fent ismertetett változásokat 2024. augusztus 17-én vezettük be, a meghosszabbított útvonalon ettől az időponttól lehet kipróbálni a 75-ös trolibuszt. Kérjük, amennyiben a változás a te utazásaidat is érinti, fejtsd ki a véleményed, mondd el nekünk észrevételeidet, javaslataidat az alábbi kérdőív kitöltésével.
Észrevételeidet 2024. október 18-án éjfélig várjuk.