Meghirdetett javaslat címe | Társadalmi egyeztetés Budapest közlekedésbiztonságáról |
Közzététel időpontja | 2022.12.06. 14:01 |
Véleményezés kezdete | 2022.12.07 |
Véleményezés vége | 2023.01.06 |
Az elmúlt 10 évben közel 500 honfitársunk halt meg Budapesten a közutakon. Az áldozatok több mint fele a legvédtelenebb – a gyalog vagy kerékpárral – közlekedők közül került ki. Ezek a sajnálatos esetek szinte teljes egészében megelőzhetők lennének szabálykövető, körültekintő és előzékeny közlekedési magatartással, korszerű járműparkkal, közterületeink, utazási szokásaink átalakításával. A közúti veszélycsökkentés érdekében a Budapesti Közlekedési Központ online társadalmi egyezetetést indít a főváros közlekedésbiztonságáról. A kérdőíven keresztül 2022. december 7. és 2023. január 6. között várjuk a véleményeket.
A BKK folyamatosan elemzi a közlekedésbiztonság helyzetét a fővárosban, ez alapján rengeteg teendő áll előttünk. 2019-ben közel 3000 személyi sérülés, ebből 893 súlyos személyi sérülés, valamint 43 haláleset történt Budapest útjain. A balesetek leggyakoribb áldozatai és egyben legritkább esetben okozói a legvédtelenebb úthasználók, vagyis a gyalog vagy kerékpárral közlekedők.
A BKK a három fő problématerület – emberi viselkedés, közúthálózat, járművek – megoldására olyan intézkedéseket javasol, amelyek segítenek, hogy a bekövetkező sérülések enyhébbek, a halálesetek pedig elkerülhetők legyenek. A szemléletformálás és a szabályok betartatása mellett olyan úthálózatra van szükség, ahol az utak kialakítása közvetíti a megfelelő közlekedési magatartást, például a maximálisan megengedett sebesség betartását.
Kérjük, hogy segítsd munkánkat kérdőívünk kitöltésével. A kérdőívben megismerheted azokat az eszközöket, amelyek használatával elérhetjük, hogy senki se haljon meg a közlekedés közben Budapesten. A térképek segítségével pedig jelezheted az általad észlelt problémákat, veszélyeket, de azokat az utakat is, ahol már biztonságosnak tartod a közlekedési rendet, vagy ahol javasolnád, hogy emberközpontúbb környezet jöjjön létre.
A kérdőívet 2023. január 6-ig tudod kitölteni. Köszönjük, hogy segíted a munkánkat!
A társadalmi egyeztetés résztvevői biztonságosabb közlekedést szeretnének a városban
A Budapesti Közlekedési Központ társadalmi egyeztetést hirdetett Budapest közlekedésbiztonsági helyzetéről. A kérdőívet 2022.12.07. és 2023.01.09. között lehetett kitölteni online formában. A felmérést 788 fő töltötte ki és nem reprezentatív jellegű. A válaszadók 74%-a férfi volt, 66%-a főiskolai/egyetemi végzettségű.
A kérdőív kitöltőit a közlekedésbiztonsági stratégia elveiről és a kapcsolódó célokról kérdeztük. A legtöbben – a válaszadók 75%-a – azzal a céllal értettek teljes mértékben egyet, hogy a jövő Budapestjén senki ne haljon meg közlekedési esemény következtében. A kitöltők döntő többsége a fő célok mindegyikével egyetértett. Kifejezetten magas az egyetértők aránya az átalakuló közterületek kialakítása, a felelősség és a sebesség témakörökben. A legnagyobb véleménykülönbség a lakóutcák átmenőforgalmának megszüntetésére irányuló elképzelés körül alakult ki, de itt is 75% feletti a támogatók aránya.
| Vision Zero A felelős várospolitikának legyen kiemelt célja, hogy senki ne haljon meg a városban közlekedési esemény következtében | Közterületek Közterületeink átalakítása során a közlekedésbiztonságnak elsődlegesnek kell lennie |
Felelősség A veszélyesebb (nagyobb, gyorsabb) járművekkel közlekedőknek nagyobb felelősségük van a védtelenebb utazók biztonságának biztosításában | Korlátozás A járművek mennyiségének és sebességének szabályozása szükséges a halálesetek megelőzése érdekében | Lakóutca A lakóutcákban nincs helye az átmenő forgalomnak
| Főutak A sűrű lakóterületek városi főútjait nem lehet csak az átmenő forgalom igényeinek megfelelően kialakítani | Sebesség Ahol nagy a gyalogos-kerékpáros forgalom, ott biztonsági igényeikhez a járművek sebességhatárának igazodnia kell |
Teljes mértékben egyetért | 75,3% |
69,5% | 69,6% | 61,4% | 54,0% | 57,9% | 69,1% |
Inkább egyetért | 18,6% |
24,5% | 21,0% | 20,5% | 21,4% | 25,5% | 19,3% |
Közepesen ért egyet | 1,5% |
3,0% | 2,4% | 4,5% | 7,8% | 5,1% | 2,2% |
Inkább nem ért egyet | 2,7% |
1,6% | 3,8% | 6,5% | 10,5% | 6,1% | 3,6% |
Egyáltalán nem ért egyet | 1,9% |
1,4% | 3,1% | 7,1% | 6,3% | 5,4% | 5,8% |
A különböző típusú utcákban meghatározott sebességmaximum elvével is egyetért a válaszadók többsége. Azzal, hogy a lakóutcákban 30 km/óra legyen a megengedett sebességhatár, a válaszadók 87%-a teljesen, vagy inkább egyetért. Abban is magas (82%) az egyetértés, hogy a fontos közösségi közlekedési-gyalogos-kerékpáros útvonalakon maximum 50 km/órás sebességgel lehessen haladni.
A kérdőívben egy dilemmával kapcsolatban is kikértük a válaszadók véleményét. A közlekedési szokásaink megváltoztatása érdekében a két eszköz, a szabályok betartatása, valamint a szemléletformálás közül szerintük melyik a hatékonyabb? A válaszadók többsége teljesen, vagy inkább egyetért (52%) abban, hogy a szemléletformálás előbbre való, mint a szabályok betartatása, amellyel a válaszadók csaknem egyharmada (32%) ért egyet.
A felmérésből további részleteket tudhatsz meg ebből az összefoglalóból.