Ugrás a főmenühözUgrás a fő tartalomhozUgrás a lábléchez

Az 5-ös viszonylat férőhelykínálatának bővítésével összefüggő forgalmi változásokról

Meghirdetett javaslat címeAz 5-ös viszonylat férőhelykínálatának bővítésével összefüggő forgalmi változásokról
Közzététel időpontja2013.02.28. 13:48
Véleményezés kezdete2013.02.28
Véleményezés vége2013.03.18

Az 5-ös viszonylat zsúfoltságkezelésével összefüggő, tervezett forgalmi változások

Megnevezés:
  • 5-ös viszonylat zsúfoltságának megszüntetése a férőhely-kínálat jelentős bővítésével
  • 74A viszonylat hétvégi üzemszünete
  • 178-as kisebb útvonal- és menetrend-módosítása
  • 104-es, 104A, 204-es járatok végállomási forgalmi rendjének módosítása
   
Érintett térség: Pasarét, Krisztinaváros, Belváros, Zugló, Rákospalota, Naphegy, Herminamező
   
Érintett viszonylatok: 5-ös, 104-es, 104A, 178-as és 204-es autóbusz, 74A trolibusz
   
Bevezetés tervezett időpontja: 2013. május 1.
   
A változást kiváltó előzmények: Az 5-ös viszonylat a 67V és a korábbi 5-ös járat összekötéseként jött létre 2008-ban. A korábban külön-külön közepes vagy alacsony utasforgalmú vonalak új formájukban egyre több utast vonzottak. A rákospalotai utasok nagy része és az Erzsébet királyné útja környékén lakók számára az 5-ös vonal jelenti a közvetlen belvárosi kapcsolatot. Emiatt a vonal pesti szakaszán a járműveken a nap nagy részében zsúfoltság tapasztalható.

 

A budai oldalról érkező viszonylatok közül a 105-ös a Deák Ferenc téren, a Hegyalja úti buszok és az 5-ös pedig az Erzsébet híd pesti hídfőjénél ért véget. A Belvárosba a Krisztinavárosból csak a 78-as busszal lehetett eljutni. Azzal, hogy a 178-as ellátási területén működő többi járatot 2007-2008 között a Belváros felé meghosszabbítottuk, a Naphegy tér térségéből már nincs olyan célpont a Belvárosban, mely a 178-assal érhető el a legkényelmesebben vagy leggyorsabban, a járat hálózati és időbeli előnye a 8-as, 105-ös és 112-es járatokkal szemben jelentősen mérséklődött. Az 5-ös autóbuszvonal pesti kapcsolatainak javításával a járat a budai szakaszon is forgalmasabbá vált.

A 74A jelzésű trolibuszokon végzett hétvégi utasszám-vizsgálat szerint a viszonylat járműveinek férőhely-kihasználtsága – különösképpen az önálló szakaszon – rendkívül alacsony, így a Zuglóból Belváros felé kapcsolatot biztosító 5-ös vonalon történő 55% feletti kapacitásbővítéssel az M1-es vonalra ráhordó 74A szerepe tovább csökken.

   
Változás rövid leírása: Az 5-ös viszonylaton szóló járművek helyett mindennap csuklós autóbuszok közlekednek változatlan menetrenddel. Mindez a járat kapacitásának több mint 55%-os növelését jelenti.

 

A rákospalotai végállomás környezetében az 5-ös, 104-es, 104A és 204-es járatok útvonala kis mértékben változik, az 5-ös új menetrendjének lebonyolíthatósága érdekében.

A 178-as viszonylaton a követési idő a hangolt közlekedés érdekében az 5-öséhez illeszkedve változik, valamint a Keleti pályaudvar M térségében változik az útvonala.

A 74A trolibusz csak hétköznapokon közlekedik.

Útvonal: Budai szakasz (5-ös vonal):

 

Az 5-ös viszonylat Pasaréti téri végállomási fordulója a csuklós autóbuszok számára szűkös, ezért a forgalmi rend a következőképpen módosul. A jelenlegi Pasaréti tér megállóhely újra végállomási leszállóhelyként üzemel, ahol minden utasnak le kell szállnia. A buszok ezt követően utasok nélkül haladnak be a jelenlegi fordulóba, ahol a felszállási lehetőség is megszűnik, mivel a szűk ívek miatt a csuklós járművekkel nem lehet biztonságosan beállni a járdaszegély mellé. Az új felszállóhelyet a Pasaréti úton, az élelmiszerüzlet oldalában jelöljük ki. A buszok itt akár várakozhatnak is, mivel mellettük a kétirányú közúti forgalom továbbra is fenntartható.

Rákospalota (5-ös, 104-es, 104A, 204-es vonalak):

Az 5-ös járatok a rákospalotai végállomást továbbra is a Kossuth utcán át érik el, azonban nem a Csobogós utcába kanyarodnak jobbra, hanem a korábbi útvonalukon balra a Fő útra kanyarodnak. A buszok leszállóhelye a Fő útra kerül át. Az autóbuszokra a megfordulást követően a jelenlegi Kossuth utcai felszállóhelyen lehet felszállni.

A 104-es, 104A és 204-es járatok útvonala ezzel párhuzamosan úgy módosul, hogy a Fő útról érkezve továbbhaladnak egyenesen a Csobogós utcába, ahová az új leszállóhelyük kerül. A Gubó utcában való visszafordulást követően a járatokra az Énekes utcában található felszállóhelyen lehet majd felszállni. Az autóbuszok tárolása a környék lakóinak igényeit figyelembe véve továbbra is a Horváth Mihály utcában marad.

A járatok hurokútvonala ezzel elvileg megszüntethető, azonban a Régi Fóti út és Kazinczy utca megállókban főleg csúcsidőszakban felszálló utasok száma miatt ezt nem tervezzük. A hurokútvonal esetleges felhagyásával a járatok menetideje 2 perccel csökkenthető, ezért a társadalmi egyeztetés keretében ezen alternatíva kapcsán is várjuk olvasóink véleményét.

Keleti pályaudvar M (178-as vonal):

A 178-as útvonala is változik annak érdekében, hogy az 5-ös viszonylat, valamint a 7-es buszcsalád járataival azonos megállóból indulhasson Buda felé, ezzel csökkentve a 7-es buszcsalád mai mértékadó keresztmetszetén (Keleti pályaudvar – Blaha Lujza tér) a zsúfoltságot. Ennek értelmében a Keleti pályaudvarnál nem tér be a 80-as trolibuszok végállomására, hanem a 30-as autóbuszok végállomásánál fordul vissza. A módosítással a 178-as buszok a pályaudvar előtti megállóban érhetők el mind a leszálláskor, mind a felszálláskor. A változás a Baross tér átépítésének befejezéséig szól, utána a tér forgalmi rendje jelentősen átalakul majd.

Zugló (74A vonal):

A 74A viszonylat esetében az útvonal változatlan.

Megállóhely: Budai szakasz (5-ös vonal):

 

Az 5-ös vonalon a megállóhelyek alapvetően változatlanok, azonban a végállomások környékén a forgalmi rend módosulásával bizonyos megállóhelyek áthelyezésre kerülnek. A Pasaréti téren a jelenlegi Pasaréti tér megállóhely leszállóhellyé alakul át, míg a felszállóhelyet áthelyezzük a Pasaréti útra, a Pasaréti tér és a Sodrás utca közé, az élelmiszerüzlet melletti járdára.

Rákospalota (5-ös, 104-es, 104A, 204-es vonalak):

A Rákospalota, Kossuth utca végállomáson a leszállóhelyet a Fő utcába helyezzük át. Ezzel együtt a 104-es, 104A és 204-es járatok leszállóhelye az 5-ös mai leszállóhelyére, a Csobogós utcába, felszállóhelyük pedig az Énekes utcába kerül. A 104-es, 104A és 204-es járatok Régi Fóti út és Kazinczy utca elnevezésű megállója a hurokútvonal felhagyásával megszüntethető, azonban ezt a megállók magas forgalma miatt nem tervezzük, bár ezzel kapcsolatban is várjuk utasaink szíves véleményét.

Keleti pályaudvar M (178-as vonal):

A 178-as járat útvonalának módosítása kapcsán új végállomási megálló létesül a járat számára a Thököly úton a Hernád utca és a Nefelejcs utca között a visszafordulást követően.

Zugló (74A vonal):

A 74A járat esetében nem változnak a megállóhelyek.

Üzemidő: Az 5-ös viszonylat üzemideje nem változik, míg a 178-as üzemideje a vonal önálló szakaszán mért utasszámok alapján csökken, hétköznap kb. 5:30-tól, szombatonként kb. 6:30-tól, míg munkaszüneti napokon kb. 7:30-tól közlekedik, míg az esti üzemzárás kb. 22 órára módosul.

 

A 74A trolibusz csak hétköznapokon közlekedik.

Követési idő: Az 5-ös, 104-es, 104A és 204-es viszonylatok követési ideje nem változik. Az 5-ös autóbuszon a zsúfoltság csökkentése érdekében változatlan menetrenddel csuklós autóbuszok közlekednek, ezzel több mint 55%-os kapacitásnövekedést biztosítva az igen kihasznált járaton.

 

A 178-as viszonylat menetrendje az utasforgalmi igényeknek megfelelően az 5-öséhez igazodik, így hétköznapokon a reggeli csúcsidőszakban 7-8, napközben jellemzően 10, délután pedig 8-9 percenként közlekedik. A hétvégi követési idő nem változik.

A 74A hétköznapi menetrendje változatlan.

 

Az 5-ös vonal férőhelykínálatának bővítéséhez kapcsolódó forgalmi változások részletes bemutatása

A 2008-ban végrehajtott hálózatmódosítás során a 67V villamospótló és a 25-ös útvonalával kibővítve létrehozott 5-ös autóbusz viszonylat az utasok körében igen népszerű lett, így a szóló járművekkel, csúcsidőszakban jellemzően 7-8 percenként, napközben pedig 10 percenként közlekedő viszonylat rendkívül kihasznált. A vonal pesti csúcskeresztmetszetében, a Laky Adolf utca és az Erzsébet királyné útja, aluljáró megállók között a Rákospalota, illetve Zugló, valamint a Belváros között utazók száma a legterheltebb órában reggel közel 550, délután megközelítőleg 500. Ez a mai járműveken 105% körüli kihasználtságot jelent, ami jelentős zsúfoltságot jelent. A szinte egész nap jellemző zsúfoltság enyhítésére vonatkozóan több – hálózati átalakítással is járó – változatot is megvizsgáltunk, azonban a menetrendi kötöttségeket, az infrastrukturális adottságokat, valamint az utasok magasabb színvonalú kiszolgálását figyelembe véve a változatlan vonalvezetésű 5-ös viszonylat csuklós járművekkel való üzemeltetését tartjuk a legmegfelelőbb megoldásnak.  Ezt a megoldást támasztja alá az a mérési eredmény is, mely szerint az 5-ös és 178-as vonalak budai csúcskeresztmetszetében, a Ferenciek tere M és a Döbrentei tér/Szarvas tér megállók között a két viszonylaton utazók összesített száma meghaladja az 5-ös járat pesti oldalon található legterheltebb szakaszán utazók számát. A budai oldal legterheltebb szakaszán a legterheltebb órákban Pest felé reggel több mint 500, délután több mint 650, Buda felé reggel több mint 700, délután több mint 550 utas utazik óránként.

A Pasaréti tér és Rákospalota, Kossuth utca között közlekedő viszonylat zsúfoltságának kezelése érdekében a férőhelykínálatot csuklós járművek forgalomba állításával bővítjük. A fejlesztéssel a jelenlegi utasforgalmat alapul véve a pesti oldal legterheltebb szakaszán csúcsidőben is 70% alá szorítható a járatok kihasználtsága.  A változással egy időben itt is forgalomba állnak majd a BKK megrendelésében közlekedő legújabb, Mercedes Citaro 2 típusú csuklós autóbuszok. A Széll Kálmán tér M és Ferenciek tere M közötti szakaszon a fejlesztésnek köszönhetően bővül a férőhelykínálat, így a 178-as autóbuszok menetrendje is módosítható. Ez alapján a továbbiakban az 5-öshöz igazodva hétköznap a reggeli csúcsidőszakban 7-8, napközben jellemzően 10, délután pedig 8-9 percenként közlekedik. A hétvégi követési idő nem változik a vonalon. A budai oldalon a kihasználtsági érték még kedvezőbb lehet, mivel a menetrendi hangolásnak köszönhetően minden 5-ös járat előtt megy egy 178-as autóbusz. Ha a két viszonylat járművei között egyenletesen oszlik meg az utasforgalom, akkor 50% körüli kihasználtság adódik. Az 5-ös vonal jelentős kapacitásbővítése, valamint a 178-as önálló szakaszán az üzemidő elején és végén tapasztalható alacsony utasforgalom miatt a 178-as viszonylat a maihoz képest szűkebb üzemidővel közlekedik.

Rákospalota (5-ös, 104-es, 104A, 204-es vonalak):

Rákospalota, Kossuth utca változik a forgalmi rend a csuklós járművek visszafordulásának segítése, illetve a jobb megközelíthetőség érdekében. A Kossuth utcai végállomáson az 5-ös járatok a korábbi útvonalon a Fő útra érkeznek, majd a Kajár utcánál visszafordulnak.

Ezzel együtt a 104-es, 104A, 204-es járatok a Fő úti végállomásuk helyett a Csobogós utcáig közlekednek, ahonnan utasok nélkül a Gubó utca – Horváth Mihály utca útvonalon fordulnak meg. A buszokra az Énekes utcában lehet majd felszállni. A 104-es buszcsalád Régi Fóti úti hurokútvonala felhagyhatóvá válik ezzel a megoldással, azonban a felszállók jelentős száma miatt útvonal-módosítást nem tervezünk.

A fejlesztés az 5-ös járat utasainak nem jelent nagyobb mértékű változást, csupán a leszállóhely kerül új megállóba, a Fő útra. Az útvonal-módosításra azért van szükség, mert a Gubó utcai útvonalon az utcák szűkössége és fordulási problémák miatt csuklós járművek nem közlekedhetnek.

Keleti pályaudvar M (178-as viszonylat):

A 178-as buszok végállomását a Keleti pályaudvar környékén a 80-as trolibuszokkal kialakított jelenlegi közös végállomásuk helyett a 30-as viszonylat végállomásához helyezzük át. A módosítás alapvető indoka, hogy a 178-as jelenleg az 5-ös és 7-173-as buszok megállójától távol veszi fel utasait, így azt csak néhány utas találja meg. Emiatt a 178-as buszok a Keleti pályaudvartól alig néhány utassal indulnak el, míg a többi járaton jelentős zsúfoltság tapasztalható. A módosítás előnye, hogy a 178-as járat azonos megállóból indulva az 5-ös, 7-es és 173-as vonalak zsúfoltságát már a Keleti pályaudvartól csökkentheti, valamint a buszokkal elérhetővé válik a 20E, 30-as, 30A és 230-as járatok végállomása is. A Thököly úton létesítendő új megállóhely révén a területi lefedettség is javul. A 80-as és 80A trolibuszokra átszálló utasok a 7-es buszcsalád Keleti pályaudvar M nevű megállójában tudnak a jövőben leszállni, ahonnan rövid sétával elérhető a trolibuszmegálló.

74A trolibusz

A 74A trolibusz a Csáktornya park és a Mexikói út M között közlekedik a 74-es troli betétjárataként. Utasforgalmát lényegében kizárólag az M1-es metró Mexikói úti állomásához utazó utasok adják, visszafelé a csomópont adottságai miatt már a 74-es alapjárat is könnyen megközelíthető a metró utasai számára. Mindez azt jelenti, hogy a járat igen kis önálló szereppel bír, hétköznap azonban ez is képes a minimálisan elvárható utasszámot biztosítani a járaton. Hétvégén azonban a belváros felé rendelkezésre álló közvetlen kapcsolatokat részesítik előnyben az utasok, ezért a 74A vonal utasforgalma minimális. Önálló szakaszán a Mexikói út M végállomás felé szombati napokon átlagosan 17, vasárnap 13 utast számoltunk, míg a Csáktornya park felé ez a szám még alacsonyabb, szombatonként legfeljebb 15, vasárnap 12 fő járművenként. Ez azt jelenti, hogy a trolibuszok a 30%-os kihasználtságot sem érik el.

Az 5-ös vonal kapacitásfejlesztésének finanszírozhatósága érdekében ezért a 74A hétvégi üzemszünetét javasoljuk. Alternatívaként felmerülhet a hétvégi üzemidő csökkentése, ezt is vizsgáljuk a bevezetésről szóló végleges döntésig.

Szakmai indoklás 5-ös, 178-as viszonylatok:

 

Az 5-ös autóbuszon a férőhelykínálat bővítését az autóbuszok sűrítése helyett a nagyobb befogadóképességű csuklós autóbuszok közlekedtetésével tartjuk megvalósíthatónak, részben költséghatékonysági szempontból, részben az Erzsébet királyné útján közlekedő villamosokkal történő ideális munkamegosztás megtartása érdekében.

A budai és pesti ág hasonló mértékű utasforgalma lehetővé teszi az 5-ös változatlan menetrendi szerkezet melletti csuklósítását úgy, hogy a 178-ast hosszabb távon kiemeljük mellőle és a belvárosi térségben más szerepet kap. A 178-as jelenlegi formájában lényegében az 5-ös betétjárataként működik, ezt leszámítva elenyésző forgalmat bonyolít mind a Keleti pályaudvar M, mind a Naphegy felé.

74A viszonylat:

A 74A viszonylat hétvégi kihasználtsága rendkívül alacsony, ezért a betétjárat hétvégi közlekedése megszüntetésre kerül. A módosítással elérhető megtakarítás az 5-ös autóbusz csuklósításának fedezetét részben biztosítja.

   
Várható eredmények: Az 5-ös viszonylat csuklósításával a pesti ágon  megszűnik a zsúfoltság (hozzávetőleg 56%-os férőhelybővülést biztosítunk minden napszakban).

 

A 178-as autóbusz a Buda irányú Keleti pályaudvar M megállóhelyen többletkapacitásként jelenik meg, csökkentve az 5-ös és 7-173-as autóbuszok zsúfoltságát.

   
Az előkészítésben részt vevő szervezetek: Nem voltak az előkészítésben részt vevő szervezetek.
   
Észrevételek beküldésének határideje: 2013. március 18.

Letölthető dokumentumok(1)

TE30_5_74Apdf953.25 kb2021.03.30. 13:51