Megnevezés: |
|
Érintett térség: | Nagytétény, Budatétény, Újpalota, Thököly út – Rákóczi út tengely |
Érintett viszonylatok: | 7, 7E, 173, 173E, 33, 33E, 233E, 114, 213, 214 |
Bevezetés tervezett időpontja: | 2013. június 1. |
A változást kiváltó előzmények: | A 7E-173E viszonylatcsalád pesti szakaszán jelentős zsúfoltság tapasztalható, a kínálat bővítése érdekében első lépésként 2012 szeptemberétől a 173E vonalon többlet autóbuszokat állítottunk forgalomba. A bel-budai térségből induló XXII. kerületi járatok igen váltakozó, eltérő kihasználtsággal közlekednek, továbbá indokolt a térség belvárosi kapcsolatának a fejlesztése. Mindez az M4 metróvonal átadása utáni állapotra való felkészülést is jelenti, hiszen a hálózat tervezett átalakítása a metróvonal átadása után a 33-as buszcsalád fokozatos Rákóczi úti vonalcsaládba integrációját hozza majd. A két problémára teljes értékű megoldást az érintett viszonylatok minőségjavító hálózati és menetrendi fejlesztése jelent. |
Változás rövid leírása: |
|
Útvonal: |
|
Megállóhely: |
Kérjük Tisztelt Utasainkat, hogy a gyorsjáratok megállási rendjével kapcsolatos észrevételeiket – a feldolgozás megkönnyítése érdekében – témánként csoportosítva (újpalotai, újbudai, budafoki megállók) szíveskedjenek megadni. A javasolt megállási renddel kapcsolatos háttérinformációkat a részletes változások bemutatásánál találják. |
Üzemidő: |
|
Követési idő: |
|
A 7-173-as, 33-as és 114-213-214-es viszonylatcsaládok átalakításának részletes bemutatása
A 7-173-as autóbuszcsalád egyes szakaszainak és járatainak utasforgalma igen különböző, így azonos időszakban is találni alig kihasznált, illetve jelentős zsúfoltsággal közlekedő autóbuszokat. Általánosságban a legterheltebbek a gyorsjáratok a pesti oldalon, míg az alapjáratok a teljes vonalon alacsonyabb kihasználtsággal közlekednek. A 173E gyorsjáraton 2012 szeptemberében új menetrendet vezettük be, amelynek révén csúcsidőszakban jelentősen nagyobb férőhely-kínálatot biztosítunk, azonban ez csak átmeneti megoldás, a problémák átfogó kezelését nem valósítja meg, valamint kihasználatlan kapacitásokat is mozgat a hálózaton.
A 7E és 173E viszonylaton a Keleti pályaudvar környékén a reggeli csúcsidőszakban rendkívül magas, 115%-ot is elérő zsúfoltságot mértünk, ezzel együtt a Bosnyák tértől a Belváros felé jellemzően 90% feletti kihasználtsággal közlekednek a gyorsjáratok. A 233E járaton Budafokról szintén 90% feletti kihasználtsággal indulnak az autóbuszok a reggeli időszakban, míg csak a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 33-as és 33E vonalakon 80% alatti, de jellemzően 60% körüli kihasználtságot mértünk. A különbség egyértelműen abból adódik, hogy a Belváros felé tartó forgalmat csak a 233E járat szolgálja ki.
A Bosnyák tér és a Ferenciek tere közötti zsúfoltság enyhítésére, a gyorsjáratok általánosan magasabb kihasználtságára, valamint a Budafok-Tétény felől a Belváros felé utazók színvonalasabb kiszolgálására az alább városrészenként bemutatott módon tervezzük átalakítani a 7-173-as és 33-114-es járatcsalád által alkotott hálózatot.
Belvárosi szakasz (7, 7A, 7E, 133E, 233E):
A Belvárosból mind a Bosnyák tér, illetve Újpalota felé, mind a Budafoki út, illetve Budafok-Tétény felé irányuló forgalmi igények jobb kiszolgálása és a Thököly út – Rákóczi út tengelyen tapasztalható zsúfoltság enyhítésére jelentős fejlesztéseket tervezünk.
Az új, Újpalotáig meghosszabbított 7E a belvárosi szakaszon csúcsidőben 2-3, napközben és hétvégén jellemezően 4-6 percenként indul. A belvárosi szakaszon a 7-173-as viszonylatokon a járművek csúcsidőben 3-4, napközben és hétvégén 5-6, míg kora reggel és késő este 10-20 percenként indulnak.
Az Astoriánál, a Dózsa György útnál és a Róna utcánál a 7-es és 7A viszonylatok mellett a 133E és a 233E járatok is megállnak majd, segítve a közepes forgalmú, a 7E gyorsjárat által nem használt megállóhelyek kiszolgálását. A 233E járatok azonban nem állnak meg ezentúl az Urániánál, ezt a megállóhelyet a jövőben a Blaha Lujza téri megállóhely pótolja, ahol lényegesen jobb átszállási kapcsolatok érhetők el.
Megemlítendő, hogy a 233E autóbuszok meghosszabbításával az Uránia végállomás környezeti terhelése és a lakosság zavartatása is csökkeni fog.
Újpalotai szakasz (7, 7E):
Újpalota és a Belváros között jellemzően minden időszakban több gyorsjárat közlekedik majd az új 7E a mai 173E-hez képest sűrűbb menetrendjének köszönhetően, míg a minden megállóban megálló, kevésbé kihasznált alapjáratok számát kissécsökkentjük. Az Újpalotáig meghosszabbított 7E csúcsidőben 2-3, napközben és hétvégén jellemezően 4-6 percenként indul. A 173-as helyett meghosszabbított 7-es járat pedig kis mértékben nagyobb követési idővel, csúcsidőben 5-7, napközben 8-10, hétvégén 12, míg kora reggel és késő este 20 percenként indul majd. A fejlesztés révén Újpalota gyorsjárati kapcsolata mind csúcsidőszakban, mind azon kívül jelentősen bővül, csökkentve a jelenleg 90% feletti kihasználtságot az Újpalota – Bosnyák tér közötti szakaszon.
Részletesen vizsgáltuk az újpalotai lakótelepen a gyorsjáratok megállításának bővítési lehetőségét az Apolló utcai és Madách utcai megállóknál. A vizsgálat alapja az autóbuszon átutazók, valamint a megállóhelyet használó potenciális utasok utazási időmérlege volt. A számítások alapján mind a Madách utcai, mind, az Apolló utcai többletmegállítás összességében nagyobb összesített időveszteséget okozna az átutazó utasainknak, mint amennyi időmegtakarítást jelente az új gyorsjárati megállóban felszálló utasoknak.
Az Apolló utcai megállót összességében jelenleg a Molnár Viktor utcai megállóhoz képest harmadannyi utas használja, míg a kereszteződés túloldalán, 200 méteren belül található Madách utcai megálló forgalma ennél is alacsonyabb. Mindeközben a mai 173E gyorsjárat kihasználtsága már a Fő tér és a Molnár Viktor utca között meghaladja a 70%-ot a reggeli csúcsidőszakban, míg egyéb időszakban is 50% feletti. Mindezek ellenére várjuk utasaink észrevételét a javasolt megállási rend kapcsán.
Újbuda, Budafok, Budatétény, Nagytétény térsége (33, 133E, 233E, 114, 213, 214):
Budafok-Tétény térségében több apróbb problémát kezelünk egyszerre a hálózati és menetrendi átalakítással:
- A 33-as és 33E járatok kihasználtsága – különösképpen a reggeli csúcsidőszakban jelentősen elmarad a Belváros felé közlekedő 233E járatétól.
- Nagytétény közvetlen belvárosi kapcsolata hiányzik.
- Budafok-Tétény felé a Belvárosból jelenleg 19 óra előtt elmegy az utolsó közvetlen járat.
- A Budafok-Tétény felé közlekedő járatok 20 és 22 óra között több esetben erősen kihasználtak.
- Az esti időszakban a 15-30 percenként induló járatok nem csatlakoztathatóak megfelelően a más városrészekből érkező járatokhoz, mivel minden más kerületben a 10-20 perces alapütem szerint indulnak a járatok.
- Mind az esti, mind a hétvégi időszakban a sűrűbb lakóterületet ellátó 114-es autóbuszokon zsúfoltsági problémák vannak, míg a 213-as az önálló szakaszán alacsony kihasználtságú.
A hálózati átalakítás révén a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 33E járatok helyett 133E jelzéssel új viszonylat közlekedik a Budafoki úton a Belvároson át a Bosnyák térig, biztosítva a közvetlen belvárosi kapcsolatokat. A Móricz Zsigmond körtérre ezentúl csupán a 33-as alapjárat közlekedik, amelynek kapacitása felméréseink szerint elegendő a Móricz Zsigmond körtéri végszakaszon nem a Belváros felé utazók számára. A 233E vonal is meghosszabbodik, az Uránia helyett a Bosnyák térig közlekedik, ezzel eléri a Keleti pályaudvart és Zugló vasútállomást is.
A 33-as, 133E és 233E járatok a reggeli időszakban hangolt menetrend szerint közlekednek majd, így Nagytétény felől 5 percenként lehet majd eljutni a Belváros felé. Bővítjük a gyorsjáratok üzemidejét, így a 133E és 233E járatok a reggeli időszakban mindkét végállomásról kb. 9 óráig közlekednek majd, javítva az utóbbi esztendőkben kiépült, a Budafoki út Hengermalom út és Dombóvári út közötti szakaszán található irodanegyed közlekedését.
Az új gyorsjáratok megállítási rendjének kialakításánál fontos szempont volt, hogy a maihoz képest több megállóhelyet szolgáljanak ki a gyorsjáratok olyan módon, hogy közben az átutazók utazási ideje a lehetőségekhez képest ne növekedjen.
Ennek érdekében a közepes forgalmú megállókban csak az egyik gyorsjárat áll meg, így a legtöbb megállóból jellemzően 10 percenként közvetlen belvárosi kapcsolat adható a járatok menetidejének felesleges növelése helyett..
Javaslatunk szerint a 133E járatok Nagytétény vasútállomás végállomástól a Háros vasútállomásig minden megállóhelyen megállnak, ez után a Hengermalom útig csak a Városház téren áll meg. A Hengermalom úti megállást követően az újbudai szakaszon a járatok csak a Kelenföldi Erőmű, Dombóvári út, Budafoki út (Szerémi sor) és Szent Gellért tér megállóhelyeken állnak meg.
A 233E járatok a Budatétény vasútállomás (Campona) végállomástól a Jókai Mór utcáig minden megállóban megállnak, ezt követően a Városház térig csak a Háros vasútállomásnál, majd a Savoyai Jenő téren és a Leányka utcai lakótelepnél végeznek utascserét. A XI. kerületi szakaszon a Hengermalom út, Kelenföldi Erőmű, Budafoki út (Szerémi sor) és Szent Gellért tér megállóhelyeken állnak meg.
A délutáni időszakban kb. 20 óráig indulnak majd járatok a Bosnyák tértől, ezzel a Budafoki úton több férőhelyet biztosítunk, valamint a XXII. kerület felé hétköznapokon a Belvárosból két órával később is közvetlenül el lehet majd jutni.
A 33-as autóbuszok egész este 10 percenként közlekednek, ezzel nem csak több férőhelyet fogunk biztosítani, hanem az Óbuda és Ferencváros felől érkező járatokhoz is színvonalasabb csatlakozást tudunk nyújtani. A módosítás révén a 114-es és 213-as járatokkal a Budatétényi sorompó megállóhelyen csak 22 óra után lesz szükség bevárásos csatlakozásra, mivel a járatok közös 5 perces követéssel haladnak majd végig a Nagytétényi úti közös szakaszukon. A 250-es járatok Savoya Parktól 5 perccel később indulnak majd, ezzel a 150-es és 250-es járatok közös szakaszán a követés egyenletesebbé válik.
A Fehérvári úti járatokon a 21 óra utáni komfortosabb utazás érdekében a 114-es és 213-as járatok kb. 22 óráig közösen 10 percenként indulnak majd a 114-es járatok sűrítésével és a 214-es járatok üzemzárásának 20 óra előtti időre való módosításával. Az esti időszakban a Terv utca – Ispiláng utca – XIII. utca – XIV. utca által határolt terület kiszolgálását javítjuk azzal, hogy a 114-es indulásait úgy módosítjuk, hogy ne induljanak egyszerre a 150-es járatokkal se a Kosztolányi Dezső tértől, se a Jókai Mór utcától. A hétvégi időszakban a 114-es járatok férőhelykínálatát úgy növeljük, hogy az önálló szakaszukon gyenge kihasználtságú 213-as járatokból óránként egyet 114-esként közlekedtetünk. A Rózsakert utcai lakótelep kiszolgálása így javul a 10-20 percenként induló járatokkal, míg a 213-assal közös szakaszon a járatok kihasználtsága kiegyenlítettebbé válik. A 213-as a hétköznap napközben is alkalmazott 30 perces követési időközzel közlekedik ezután hétvégi napokon is.
Szakmai indoklás | A Rákóczi út – Thököly út tengely közlekedését javítjuk azzal, hogy a hétköznapi csúcsidőszakokban a gyorsjáratok számát megnöveljük, míg a XXII. kerület belvárosi és pesti kapcsolatát fejlesztjük azzal, hogy mindkét gyorsjárat eléri a Bosnyák teret. A 7-es és 173-as alapjáratok végállomásának cseréjével a közvetlen kapcsolatok száma növekszik, ezen túl a vonalak zavarérzékenysége is csökkenthető. A járatok követési idejét az utazási igényekhez igazítjuk, a járatok számának kismértékű csökkenését a gyorsjáratok csúcsidőben való sűrítése, valamint az 5-ös viszonylat férőhely-kínálatának jelentős növelése ellentételezi. A hálózati átalakítás a buszcsaládot érintően az utolsó, az M4 átadása előtt, egyben a metró átadása utáni hálózatnak számos részletet tekintve előképe. |
Várható eredmények: | Az új hálózattal az Újpalota – Ferenciek tere és a Budafok – Ferenciek tere közötti szakaszokon a férőhely-kínálat jelentősen növelhető, a zsúfoltság jelentősen enyhülhet, a XXII. kerület felől a Belváros és Zugló felé gyorsabb és átszállásmentes kapcsolat jön létre. Az esti időszakban a XXII. kerületi járatokra színvonalasabb csatlakozást nyújtunk komfortosabb utazás biztosításával.
A 7-es, 7A és 7E alapjáratok egyenletesebben közlekedhetnek. |
Az előkészítésben részt vevő szervezetek: | Nincsenek az előkészítésben részt vevő felek. |
Észrevételek beküldésének határideje: | 2013. március 28. |
Budapest, 2013. március 13.
Kapcsolódó dokumentum: