Solymár Önkormányzatának kérésére tervezzük a jelenleg Budaliget, Géza fejedelem útjáig közlekedő 157-es autóbusz útvonalának meghosszabbítását Kerekhegy kiszolgálására, a közvetlen hűvösvölgyi kapcsolat megteremtése érdekében.
A 157-es autóbusz a Zerind vezér utca – erdei bekötőút – Berzsenyi Dániel utca útvonalon jut el a Kerekhegyen kialakított fordulóhoz, amelyet már 1993-ban kiépítettek, számítva az autóbusz megjelenésére. A tervezett menetrend szerint hétköznapokon 19 alkalommal, 30-60 percenként, míg hétvégi napokon 10 alkalommal, 60-120 percenként jelenne meg Kerekhegyen a 157-es jelzésű autóbusz, amelyen lehetőség szerint törekedünk részben alacsonypadlós járművek beosztására is.
A meghosszabbított vonal II. kerületi szakaszán új megállóhely épül mindkét irányban a Duna utca – Muflon utca térségében, valamint Hűvösvölgy felé a jelenlegi végállomás közelében. A 157-es mai sűrűségét a Kerekhegyre ritkábban közlekedő járat mellett 157A jelzésű betétjárat indításával biztosítjuk Hűvösvölgy – Budaliget között.
A kerekhegyi hosszabbítás megvalósítására két változatot tartunk lehetségesnek:
- A menetrendben megjelölt időpontokban – a már említettek szerint hétköznapokon 19, hétvégén 10 alkalommal – fixen indul Kerekhegyre az autóbusz, függetlenül attól, hogy ténylegesen van-e rá igény, van-e utasa.
Az 1. változat (fix menetrend) előnyei hátrányai + kiszámítható, időben jobban tervezhető az utazás – utasok nélkül is hosszabb útvonalon közlekedik az autóbusz +az utazási igényt nem kell előzetesen jelezni – nagyobb környezeti terhelés (zaj, és légszennyezés) + nem környékbeli lakosok számára is egyértelmű közlekedési rend – Solymár, Kerekhegy végállomáson tartózkodó jármű lakossági zavartatása + Budaliget, Géza fejedelem út végállomáson kevesebb ideig tartózkodik jármű - “Igényvezérelt” módon – a 157-es autóbusz hétköznapokon a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban a menetrend szerinti időpontokban közlekedik Kerekhegyre. Délelőtt 9-13 óra között, valamint este 18 óra után, továbbá hétvégén egész napon csak feltételesen, abban az esetben, ha:
- Hűvösvölgy felől a járművön van solymári elővárosi bérlettel rendelkező (a Muflon utcáig budapesti bérlettel rendelkező), menetjegyes, illetve jogosan díjmentesen utazó utas és a járművezetőnek jelzi továbbutazási szándékát;
- Kerekhegyről, illetve a Muflon utcai megállótól való utazási szándékot (az adott indulást megelőzően meghatározott időpontig) telefonon jeleznek.
E változat alkalmazása esetén a tapasztalatok birtokában akár csúcsforgalmi időszakra is kiterjeszthető az igényvezérelt közlekedés. Ezzel a felesleges, utas nélküli futások elhagyhatók, a lakossági zavartatás csökkenthető.
A 2. változat (igényvezérelt rendszer) | ||
előnyei | hátrányai | |
+ utazási igény hiányában nem közlekedik autóbusz | – az utazási igényt előzetesen jelezni kell, az utazás megkezdése az utasoktól több felkészülést, intézkedést igényel | |
+kisebb környezeti terhelés (zaj, és légszennyezés) | – nem környékbeli lakosok számára szokatlan közlekedési rend | |
+ Solymár, Kerekhegy végállomáson ritkábban jelenik meg jármű | – Budaliget, Géza fejedelem út végállomáson több ideig tartózkodhat jármű |