Budapesti villamos- és trolibusz járműprojekt II. ütem

A projekt célja

A „Budapesti villamos- és trolibusz járműprojekt II. ütem” célja Budapest elöregedett villamos gépjárműparkjának frissítése.

2015–2016-ban összesen 47 új CAF villamos (ebből 35 rövid, 10 hosszú) és 36 új Solaris trolibusz (20 szóló, 16 csuklós) érkezett Budapestre a „Budapesti villamos- és trolibusz járműprojekt I. ütem” keretében. A BKK 2014-ben úgy kötötte meg a járműgyártókkal a szerződéseket, hogy a rá következő években további 77 villamost, illetve 72 trolibuszt hívhat le a szerződés terhére.

A jelenlegi projektben a BKK lehetőséget kapott az opcióból további 26 (21 normál és 5 hosszú) villamos lehívására. A 21 normál CAF villamos az 50-es és az 56 / 56A vonalra kerül, és újabb térségben teszi lehetővé az akadálymentes kötöttpályás közlekedés lehetőségét. Az 5 hosszú CAF villamos pedig a majd az Etele térig meghosszabbított 1-es villamos vonalán növeli az alacsonypadlós járművek számát.

Ezenkívül a projekt I. ütemében beszerzett 47 villamost és a II. ütemben érkező 26 villamost is felszerelik a legmodernebb rádiós váltóállítással.

A minél teljesebb körű akadálymentesítés érdekében az 50-es villamos vonalán a négy legforgalmasabb megállót is átépíti a BKK: megújul a Kossuth tér, az Árpád utca, a Baross utca és a Szarvas csárda tér megálló.

Peronok

A peronokat 26 centivel magasabb peronszegéllyel építik a vágánytengelytől 1,33 méter szegélytávolságban. A peronok hasznos hossza a vonalon közlekedő új típusú CAF villamosokénak megfelelően minimum 36 méter.

Megállóhelyi utasvárók telepítése

A peronok kialakításánál alapkövetelmény, hogy a fel- és leszállóhelyeket az utasok akadálymentesen megközelíthessék. Az 50-es villamos vonalán 36 méter hasznos hosszúságú peronokat építenek, melyeknek egyik vagy mindkét végén rámpa teszi lehetővé az esélyegyenlőséget megteremtő akadálymentes közlekedést.

CAF Urbos 3 villamos

A rövidebb, 34,2 méteres jármű 200 fő szállítására alkalmas, és 46 ülőhellyel rendelkezik, míg a hosszabb, 55,9 méteres villamos 345 főt tud egyszerre befogadni, és 81 ülőhely található rajta. A 26 CAF villamos belső kialakításával maximálisan megfelel a modern kor valamennyi elvárásának: alacsonypadlós kialakításúak és egyterűek, hogy a mozgásukban korlátozottak, az idősek és a babakocsival közlekedők is akadálymentesen és kényelmesen vehessék igénybe. Az utastérben nem lesznek dobogón elhelyezett nehezen megközelíthető ülések. A biztonságról fedélzeti kamerák, míg a levegő kedvező hőmérsékletéről légkondicionálók gondoskodnak. Fokozottan környezetkímélők, ugyanis energia-visszatápláló technológiájuknak köszönhetően az elektromos áramot takarékosan használják fel. Az új járművek várhatóan 2019. február és 2020. március közötti időszakban érkezhetnek Budapestre, majd az előírt próbafutások és vizsgák után állhatnak forgalomba.

Előzmények

A „Budapesti villamos- és trolibusz járműprojekt I. ütem” eredményeként 47 villamost és 36 trolibuszt szerzett be a BKK: az új alacsonypadlós járművek korszerűek és hatékony energiafelhasználásúak. Az érintett járatok megállóhelyeit átépítették, hogy a kötöttpályás útvonalakon akadálymentes és korszerű utazást nyújtsanak.

A fővárosi villamos- és trolibuszhálózat évente több mint 400 millió utast szállít, a jelenlegi járműflotta azonban egyre kevésbé képes ekkora forgalmat kiszolgálni. A járművek átlagéletkora magas, emiatt nem mindig képesek fennakadás nélkül közlekedni, ráadásul energiafelhasználásuk jelentős.

A projekt I. üteméről részletes információk itt találhatók.

Finanszírozás

A „Budapesti villamos és trolibusz járműprojekt II. ütem (IKOP-3.1.0-15-2017-00013)” a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása. A teljes projekt megvalósítását az Európai Unió az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program keretében a Kohéziós Alapból 17,6 milliárd forinttal támogatja. A Támogatási Szerződés teljes összege a fővárosi önrésszel nettó 17.699.115.044 forint.

Ütemezés

A projekt I. ütemében az új járműflotta első példányai 2015-ben érkeztek a fővárosba, és 2016 júliusáig folyamatosan álltak forgalomba. A projekt II. ütemében beszerzett új járművek előreláthatóan 2019 februárja és 2020 márciusa között érkezhetnek Budapestre, majd az előírt próbafutások és vizsgák után állhatnak forgalomba.

Közbeszerzés

Utastéri állóhelyi alapterületen 100%-ban alacsonypadlós villamosok beszerzése

Ajánlati felhívás PDF Formátumban (0,4 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem I. PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz I. PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem II. PDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz II. PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem III. PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz III. PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem IV. PDF Formátumban (0,2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz IV. PDF Formátumban (0,4 MB)

Módosító hirdetmény I. PDF Formátumban (0,2 MB)

Módosító hirdetmény II. PDF Formátumban (0,1 MB)

Összegzés PDF Formátumban (0,5 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem V. PDF Formátumban (6 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz V. PDF Formátumban (0,4 MB)

Jogorvoslati kérelem PDF Formátumban (0,2 MB)

Határozat PDF Formátumban (0,6 MB)

Elsőfokú bírósági ítélet PDF Formátumban (2 MB)

Jogerős bírósági ítélet PDF Formátumban (1 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem VI. PDF Formátumban (0,6 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz VI. PDF Formátumban (0,5 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem VII. PDF Formátumban (2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz VII. PDF Formátumban (0,4 MB)

Összegzés II. PDF Formátumban (0,6 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem VIII. PDF Formátumban (0,4 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz VIII. PDF Formátumban (0,3 MB)

Előzetes vitarendezési kérelem IX. PDF Formátumban (2 MB)

Előzetes vitarendezési kérelemre adott válasz IX. PDF Formátumban (0,5 MB)

Jogorvoslati kérelem PDF Formátumban (0,2 MB)

Vállalkozással vegyes szállítási szerződés PDF Formátumban (0,3 MB)

Jegyzőkönyv vállalkozással vegyes szállítási szerződés aláírása kapcsán PDF Formátumban (0,1 MB)

Megállapodás a vállalkozással vegyes szállítási szerződés módosításáról és a feltételes mennyiség lehívásáról PDF Formátumban (8 MB)

Elérhetőségek

Budapesti Közlekedési Központ

  • Cím: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén utca 19–21.
  • Telefon: +36 1 3 255 255
  • e-mail: bkk@bkk.hu
  • Fax: +36 1 235 1040

BKK Telefonos Ügyfélszolgálat

  • Telefonszám (Call Center): +36 1 3 255 255

BKK Központi Ügyfélszolgálat

  • Ügyfélfogadás: 1075 Budapest, Rumbach Sebestyén u. 19–21.
  • Levelezési cím: 1241 Budapest, Pf. 200
  • e-mail: bkk@bkk.hu
Nyitvatartás
hétfő, kedd 9.00–17.00 óráig
szerda 9.00–19.00 óráig
csütörtök 9.00–17.00 óráig
péntek 9.00–15.00 óráig
szombat–vasárnap zárva

BKK Ügyfélközpontok

Cím Nyitvatartás
Hétköznap Szombat Vasárnap
Deák Ferenc tér M, aluljáró 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Déli pályaudvar M 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Ferenciek tere M 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Kelenföld vasútállomás M, aluljáró 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Keleti pályaudvar M, aluljáró 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Kőbánya-Kispest M 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Liszt Ferenc Repülőtér 2A terminál 8.00–22.00 8.00–22.00 8.00–22.00
Liszt Ferenc Repülőtér 2B terminál 9.00–21.00 9.00–21.00 9.00–21.00
Móricz Zsigmond körtér M 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Népliget M 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Központi Ügyfélszolgálat
VII. kerület, Rumbach Sebestyén utca 19–21.
9.00–17.00,
szerdán 9.00–19.00,
pénteken 9.00–15.00
Zárva Zárva
Szentlélek tér HÉV-állomás 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00
Széll Kálmán tér M 5.30–22.00 5.30–22.00 5.30–22.00