A budapesti városvezetés célja, hogy emberközpontú, élhető, környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból is fenntartható városban éljünk, ezért készül a BKK gondozásában a Budapesti Mobilitási Terv (BMT), Budapest fenntartható városi mobilitási terve.
Tartalom az oldalon
◗ A hatályos Budapesti Mobilitási Terv
◗ A 2023-as társadalmi egyeztetés
◗ A fenntartható városi mobilitástervezés SUMP útmutatói
◗ A korábban elfogadott mobiltási tervek
◗ A 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Terv
◗ A 2014-2015-ös Balázs Mór Terv
◗ Közgyűlési határozatok
A hatályos Budapesti Mobilitási Terv
A Fővárosi Közgyűlés által 2023. október 25-én elfogadott Budapesti Mobilitási Terv összefoglalja Budapest közlekedésfejlesztési célját, illetve az ezeket megvalósító intézkedéseket, projekteket. A mobilitási terv elfogadott célrendszere négy beavatkozási terület – a javuló hálózati kapcsolatok, a vonzó járművek, az ügyfélélmény-növelő szolgáltatások és a hatékony intézményrendszer – mentén jelöli ki a közlekedésfejlesztési célok elérését segítő mintegy 280 beruházást, szakpolitikai intézkedést.
Ismerd meg a 2023-as Budapesti Mobilitási Tervet, amely az összes közlekedésfejlesztési célt összefoglalja egészen 2030-ig:
❱ Célrendszer és intézkedések
❱ Közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslat
❱ Projektadatlapok
❱ Stratégiai környezeti vizsgálat
❱ Monitoring- és értékelési rendszer
A 2023-as társadalmi egyeztetés
A 2019-es, széles társadalmi támogatottsággal elfogadott Budapesti Mobilitási Terv felülvizsgálatára 2021-től került sor az azt megelőző időszak kihívásai – egyebek mellett a koronavírus-járvány, az energiaválság –, valamint az EU és klímapolitikai célok adtak okot. A BKK szakmai és civil szervezetek bevonásával, kérdőíves társadalmi egyeztetések eredményeit figyelembe véve dolgozta át a Budapesti Mobilitási Tervet a Fővárosi Közgyűlés megbízásából.
A 2021-ben megkezdett felülvizsgálattal a stratégia készítői olyan szempontokat építettek be a Budapesti Mobilitási Tervbe, amelyek gyorsabban közelebb visznek a zöld és hozzáférhető főváros kialakításához: nagy infrastrukturális beruházások helyett kisebb, gyorsan és hatékonyan megvalósítható, hasznosabb projekteket helyez előtérbe; a közösségi közlekedés fejlesztése mellett nagyobb hangsúlyt fektet az aktív mobilitás, a gyalogos közlekedés és a kerékpározás feltételeinek javítására; korszerű digitális szolgáltatásokat kínál; erősíti a főváros, a kerületek és a térség együttműködését.
A felülvizsgálati folyamat következő állomásaként a BKK széles körben is elérhetővé és véleményezhetővé tette a Budapesti Mobilitási Terv célrendszerét, valamint a kapcsolódó Stratégiai és Környezeti Vizsgálatot. A dokumentumokat 2023. január végétől március közepéig lehetett véleményezni:
❱ A közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslatok egyeztetése
❱ A célrendszer társadalmi egyeztetése
❱ A Stratégiai Környezeti Vizsgálat társadalmi egyeztetése
A közlekedésfejlesztési stratégia kerületi egyeztetése 2023. május 8. és július 12. között zajlott. A véleményezésre felkért 23 kerületből 16 részéről érkezett visszajelzés, amely összesen 134 darab észrevételt, megjegyzést, javaslatot tartalmazott a BMT Célrendszer és intézkedések, a Stratégiai Környezeti Vizsgálat, a Közlekedésfejlesztési és beruházási program, valamint az ehhez kapcsolódó projektadatlapok kapcsán.
A kerületek alapvetően egyetértettek a BMT célkitűzéseivel, projektjavaslataival, beruházási programjával, és támogatták azokat. Néhány beérkezett észrevétel alapján a Célrendszert, a Beruházási programjavaslatot, illetve a projektadatlapokat kiegészítettük, pontosítottuk. Voltak olyan megjegyzések is, amelyek alapján – részletes szakmai mérlegelés után – egyes projekteket átsoroltunk, új projektadatlapot vettünk fel. A többi megjegyzés az anyaggal kapcsolatos általános megállapítás volt, vagy olyan tartalmi kérés, amelyeket a véleményezési anyag valamely része már tartalmazott; illetve amelyeket a későbbiekben sorra kerülő részterületi koncepcióalkotás vagy a projektek részletes tervezése során vesz figyelembe a BKK.
Ezt megelőzően, 2022-ben a BKK a felülvizsgálat részeként a közlekedésben jelentkező problémákról kérdezte a lakosságot:
A fenntartható városi mobilitástervezés SUMP útmutatói
A közlekedésfejlesztési stratégiai tervezés 2012-ben kezdődött új irányzata olyan fenntartható városi mobilitás tervek készítése, amelyek a városfejlesztési elképzelésekbe integráltan fogalmazzák meg a közlekedésfejlesztési elképzeléseket. A hazai városok számára a SUMP (Sustainable Urban Mobility Planning, Fenntartható Városi Mobilitási Tervezés) gyakorlat adoptálása a legfontosabb közlekedéstervezési feladat. A fenntartható városi mobilitástervezés a városi közlekedés komplexitásának kezelésére szolgáló stratégiai és integrált megközelítés. Alapvető célja a városok elérhetőségének és életminőségének javítása, a fenntartható mobilitás felé történő elmozdulás révén. A SUMP módszertannal készülő mobilitástervek a tényekre és adatokra alapuló döntéshozatalt támogatják.
Budapest első mobilitási terve a Budapesti Mobilitási Terv is ennek szellemében és módszertani útmutatásai alapján a kezdetektől a SUMP tervezési elveket követve, az alábbi dokumentumok segítségével készült:
❱ Fehér Könyv (2011): Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé
❱ Módszertani útmutató a Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) készítéséhez
❱ Tájékoztató a fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) készítéséről
❱ Mobilitás mint szolgáltatást (MaaS) és fenntartható városi mobilitástervezés
❱ Guidelines for developing and implementing a sustainable urban mobility plan
❱ Útmutató: fenntartható városi mobilitási tervek kidolgozása és végrehajtása
❱ Útmutató a fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) kidolgozásához és megvalósításához
❱ Összefoglaló döntéshozók részére a fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) kidolgozásához és megvalósításához
Módszertani dokumentumok
Az Európai Unió SUMP útmutatói általánosságban adnak iránymutatást a SUMP tervezéshez, összefoglalják a legfontosabb feladatokat és nemzetközi jó gyakorlatokat. Helyi szinten azonban minden városnak saját körülményeit figyelembe véve kell kidolgoznia a tervezési folyamat munkatervét.
Budapesten az első SUMP tervezésre vonatkozó módszertani összefoglaló 2013-ban készült Budapest fenntartható városi mobilitás tervének tematikája, a korábbi közlekedésfejlesztési rendszerterv felülvizsgálata során, amelynek célja a fenntartható városi mobilitás tervezés gyakorlatának budapesti meghonosítása volt.
A Balázs Mór-terv 2015-ös elfogadásakor a főváros még nem rendelkezett olyan SUMP-alapú programozási módszertannal, amely a beruházási program készítését támogatta volna. Ezért a közlekedésfejlesztési stratégia érdemi megvalósulásához szükség volt egy, a budapesti SUMP-tervezési gyakorlatot megalapozó programozási módszertanra, amelyet a BKK 2015-ben dolgozott ki a BMT Közlekedésfejlesztési Beruházási Program elkészítéséhez.
Ez a munka két fő részből állt: egyrészt a programozási, projektértékelési módszertan keretében összerendeztük és a kidolgozott, transzparens módszertan alapján értékeltük az aktuális közlekedésfejlesztési projektek listáját. (A projektlista-adatbázis mindig egy időpillanatot rögzít, és a kiinduló adatbázishoz képest folyamatosan kerülhetnek fel újabb projektek, melyeket azonos szempontok szerint lehet értékelni.) A hatáselemzési és értékelési módszertan pedig javaslatot tesz a BMT célrendszeréből levezethető vizsgálandó indikátorok körére, azok méréséhez szükséges adatok beszerzésének és feldolgozásának módjára, illetve az értékelés és jelentéstétel rendszerére.
A kidolgozott projektértékelési módszertan a beruházásokat a megvalósíthatóság és a társadalmi hasznosság szempontja alapján együttesen javasolta rendszerezni. Az értékelési módszertanban rögzített szempontok alapján történő értékelés az alapja a döntéselőkészítésnek. A módszertani munkáról a BKK 2015. december 2-án tájékoztatta a Közgyűlést.
A 2019-es BMT készítésekor megtörtént a módszertan finomhangolása és ez alapján elkészült a BMT Közlekedésfejlesztési és beruházási programja (BMT II. kötet), amely részletesen tartalmazta a projektértékelés módszertanát, amelyet a Főváros Közgyűlése a programmal együtt jóváhagyott. A 2023-ban elfogadott BMT tervfelülvizsgálat készítésekor a projektértékelések az elfogadott módszertanra építve, kisebb módosításokkal történtek, amelyeket a jóváhagyott megújult beruházási program fejt ki részletesen.
A 2013-as Fenntartható város mobilitási tervének tematikája dokumentum itt érhető el, míg a 2016-os Programozási, hatáselemzési és értékelési módszertan itt olvasható.
A korábban elfogadott mobiltási tervek
Az alábbiakban a 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Tervvel, elődjével, a 2014-2015-ös Balázs Mór Tervvel kapcsolatos információkat, adatokat, valamint a BMT-hez kapcsolódó közgyűlési határozatokat találod meg.
A 2019-ben elfogadott Budapesti Mobilitási Terv
Célrendszer ❱ A fenntartható városi mobilitástervezés (SUMP) a helyi önkormányzatok stratégiai tervezési eszköze, amely a városi közlekedés problémáinak megoldásával járul hozzá a környezeti, társadalmi és gazdaságfejlesztési célkitűzések eléréséhez mikro- és makroszinten egyaránt. A SUMP folyamat alapkövét a stratégiaalkotás jelenti, amely Budapest esetében a BMT Célrendszer és Intézkedések dokumentum elkészítésével és 2015-ös Fővárosi Közgyűlési elfogadásával kezdődött el. A BMT Célrendszer és intézkedések kötete a korábbi Balázs Mór-terv I. kötet felülvizsgált és átdolgozott változata, amely a fenntartható városi mobilitástervezés szellemében – annak első lépéseként – határozza meg a terv alapját képező célokat, azok egymással való viszonyát, valamint a célok elérése érdekében megfogalmazott intézkedéseket. A Célrendszer és Intézkedések dokumentumot itt olvashatod el.
Közlekedésfejlesztési és beruházási program ❱ A fenntartható városi mobilitástervezés folyamatának második lépéseként készült el a Budapesti Mobilitási Terv Közlekedésfejlesztési és beruházási programja. A program részeként meghatároztuk a célrendszerből levezethető stratégiai irányelveket, valamint az intézkedések megvalósítását elősegítő lehetséges fejlesztési elképzeléseket, projekteket. Ezek alapján a hazai és európai uniós SUMP útmutatóból levezetett, komplex, társadalmi, gazdasági és környezeti hatásokat egyaránt figyelembe vevő értékelési és programalkotási módszertan, illetve stratégiai környezeti vizsgálat segítségével a 2019–2030 közötti időszakra közlekedésfejlesztési és beruházási program javaslat készült. A program illeszkedik a kapcsolódó ágazati és területi stratégiákhoz, valamint figyelembe veszi a rendelkezésre álló finanszírozási forrásokat. A dokumentum négy nagy részre tagolódik: az intézményrendszeri megfontolások és a stratégiai irányelvek összefoglalására (1.2. és 1.3. fejezet), a közlekedésfejlesztési és beruházási program kialakításának módszertani leírására (2. fejezet), a programozási folyamat eredményeként előálló, a 2019–2030-as időszakra vonatkozó Közlekedésfejlesztési és beruházási program ismertetésére (3. fejezet), valamint a program megvalósításával összefüggő tervekre, előzetes javaslatokra (4. fejezet). A Közlekedésfejlesztési és beruházási programot itt olvashatod el.
Monitoring és értékelési rendszer ❱ A folyamat harmadik lépése a projektek megvalósítása, míg a negyedik a monitoring és az értékelés. Ennek a feladatnak a módszertani kérdéseit a BMT Monitoring és értékelési kézikönyv tartalmazza. A monitoring és főként az értékelési folyamat meghatározza a SUMP stratégiaalkotáshoz szükséges helyzetértékelést, az eredmények összegyűjtését, és azok új tervezési ciklusba való visszacsatolását. A monitoring adatok kiértékelése alapján lehet hatékonyabbá tenni a közlekedésfejlesztési intézkedéseket, módosítani a közlekedési projektcsomagokat. A Budapesti Mobilitási Tervhez készült „Monitoring és értékelési kézikönyv” a tervezési folyamatot alapul véve azonosítja a lehetséges indikátorokat, emellett javaslatot ad a szükséges értékelési folyamatok leírására, de kitér a monitoringrendszer életben tartásához szükséges erőforrásokra, intézményi feltételekre is. A részletes tervezési folyamat magában foglalja az indikátorok, valamint azok definícióinak részletes kifejtését, ezen kívül meghatározza a kapcsolódó feladatokat és a szükséges erőforrásokat. Az ellenőrzés, a monitoring és az értékelés folyamata összességében kíséri figyelemmel a teljes cél-struktúrán belül a projektek megvalósulását és hasznosságát. Annak megfigyeléséhez, hogy a projektek végrehajtása során a céloknak megfelelő irányú változások jöttek-e létre, valamennyi célszinthez indikátorokat rendeltünk. A Monitoring és értékelési kézikönyvet itt éred el, míg a monitoring rendszerének kialakításával kapcsolatos dokumentumot itt olvashatod.
Stratégiai környezeti vizsgálat ❱ A Stratégiai környezeti vizsgálat (SKV) elkészítésének kötelezettségét és annak tartalmát az „egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról” szóló 2/2005. (I. 11.) Kormányrendelet szabályozza. Az SKV a terveknek, programoknak a környezetvédelem és a fenntarthatóság szempontjából történő átfogó vizsgálatát jelenti az Európai Tanács 2001/42 EK irányelvének alapján. Feladata ezen szempontok érvényesülésének segítése a Budapesti Mobilitási Terv és intézkedései véglegesítésének folyamatában, valamint a kapcsolódó környezeti értékelés elkészítése, beleértve az értékelés társadalmi egyeztetésében való részvételt és ennek dokumentálását is. Az SKV azon következmények felbecsülése, amelyek bizonyos stratégiai elképzelések megvalósulása esetén a természeti, a társadalmi és a gazdasági környezetet érik. Azaz olyan eszköz, amely a konkrét beruházásokhoz hasonlóan, de léptékét tekintve annál sokkal szélesebb értelemben véve az ágazati vagy országos fejlesztési koncepciók, programok környezeti hatásait vizsgálja. Olyan módszeres és átfogó, iteratív jellegű döntéselőkészítő eljárás tehát, amely tervek, programok, illetve különböző változataik megvalósulása során a várható hatásokat hivatott feltárni és értékelni – a folyamat legkorábbi fázisától kezdve. A vizsgálat eredményeit a környezeti értékelés dokumentáció mutatja be. Az SKV folyamata a terveket és programokat jóváhagyó döntésekre kíván hatást gyakorolni. A BMT-hez két SKV készült, az első 2013-ban a korábbi közlekedésstratégia, Budapest Közlekedési Rendszer Fejlesztési Tervének felülvizsgálatával a Balázs Mór-tervhez, míg a második 2019-ben a BMT Közlekedésfejlesztési Beruházási Programjához. A fővárosi projektek értékelése során alapelv volt annak vizsgálata, hogy a beruházási program intézkedéseinek megvalósulásával összességében javulnak-e a főváros környezetállapotának jellemzői. A 2013-as dokumentumot itt, a 2019-es dokumentumot pedig itt olvashatod el.
Intézményi elemzés (2019) ❱ A SUMP útmutató alapján a fenntartható városi mobilitási terv megalapozásához fontos tényező a város és vonzáskörzete aktuális közlekedési helyzetének értékelése. A fővárosi közlekedés intézményrendszerének állapotának és problémáinak bemutatásával válik lehetővé a közlekedés fizikai rendszerelemeihez és magához a BMT célkitűzéseihez kapcsolódó működési intézményi háttér értékelése. A Budapesti Mobilitási Tervnek tehát integráns része az intézményi elemzés, ami a programozási módszertannal összhangban megvizsgálja a fenntartható városi mobilitási terv végrehajtásához szükséges intézményi feltételeket, az alábbi szempontok szerint:
- szervezeti felépítés és hierarchia,
- érintett feladatkörben való működés jogszabályi környezet megalapozottsága, háttere,
- szervezeti kapacitások mennyiségi és minőségi megfelelősége,
- szervezeten belüli folyamatok projektszerű működésének általános hatékonysága (időben, költségben, eredménytermék minőségében),
- egyeztetési folyamatok, a szervezetek egymással való kapcsolatának működési hatékonysága, intézményesültsége,
- szervezet működésének finanszírozási stabilitása,
- projekt-előkészítés és megvalósítás során szerzett szervezeti tapasztalatok mértéke,
- szervezet által megvalósított projektek működtetésével, utánkövetésével kapcsolatos tapasztalatok
- a részvételi, társadalmasítási folyamat keretei a mobilitás tervezés és megvalósítás során,
- visszacsatolások, monitoring folyamatok és általában a kitűzött szakpolitikai célok támogatásának, elérése elősegítésének intézményi feltételei, és
- döntési mechanizmusok a SUMP folyamatban.
A 2019-es Intézményi elemzést itt olvashatod.
Projektadatlapok (2019) ❱ A Budapesti Mobilitási Terv Közlekedésfejlesztési beruházási programjának kiindulása a lehetséges fővárosi, állami, kormányzati projektek azonosítása és azok adatainak strukturált, egységes nyilvántartási rendszerbe (ún. projektadatbázisba) foglalása. Ennek áttekintését segítik a projektadatlapok. A Közlekedésfejlesztési beruházási program specifikusan e célra kidolgozott módszertana segíti elő a projektek értékelését, illetve az időben ütemezett forgatókönyvek kialakítását. A lehetséges projektek listája az úgynevezett hosszú lista – a projektértékelés és a programozás tárgya – azon fejlesztési elképzelések összessége, amelyek a BMT céljainak és az azokhoz tartozó intézkedéseknek a megvalósítása érdekében felmerülnek. A vizsgálandó projekteket a lehetséges projektgazda szervezeteknél a BMT által meghatározott intézkedésekkel összefüggően projektként azonosított beavatkozási elképzelések alkotják. A projekteket tartalmuk, értékelhetőségük és programozásba való bekapcsolhatóságuk alapján hat különböző projekttípusba soroltuk:
- Konkrét és modellezhető projekt: a projekt tartalma pontosan definiált (egyértelmű tartalom, meghatározott helyszín, azonosított idő- és költségterv) és forgalmi modell készíthető hozzá. Az értékelő munka során számszerűen becsülhető a fejlesztés várható hatásának mértéke. pl.: Külső Bécsi úti villamos meghosszabbításáról szóló projekt;
- Konkrét és nem modellezhető projekt: a projekt tartalma pontosan definiált, de jellegénél fogva a hatások teljeskörűen nem értékelhetők forgalmi modellezés alkalmazásával, így hatásai szakértői becsléssel kerülnek értékelésre. pl.: Kelenföld intermodális központ kialakítása;
- Nem konkrét projekt: általánosságban megfogalmazott projekt, amely több és/vagy nem pontosan definiált területet érint, így nem is modellezhető. pl.: Turistabuszok közlekedésének és várakozásának szabályozása;
- Feladat jellegű projekt: jogszabályi kötelezettségből származó, valamint fenntartási, illetve amortizációs pótlási tevékenységek, amelyek nem tartalmaznak érdemi fejlesztést (pl.: útfelújítás);
- Projektötlet: azon alacsony előkészítettséggel rendelkező projektelképzelés, amelynél a projektértékeléshez szükséges minimális adattartalom még nem áll rendelkezésre;
- Eldöntött projekt: kivitelezési forrással rendelkező vagy megvalósítási fázisban lévő projekt;
A projektek adatlapján rögzítettük a projektadatokon kívül az értékelési vizsgálatok eredményeit is. A projektadatlapokat tartalmazó dokumentum itt olvasható.
A 2014-2015-ös Balázs Mór Terv
A BKK 2010-es megalapításakor a közlekedésfejlesztési stratégia készítésének feladatát is átvette a Főpolgármesteri Hivataltól. 2012-14 folyamán a BKK a FŐMTERV bevonásával felülvizsgálta a Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Tervének (BKRFT) stratégiai céljait és előkészítette a Balázs Mór-tervet, Budapest új közlekedésfejlesztési stratégiáját. A tervezés fő feladata a koncepció felülvizsgálata, valamint a rendszertervi prioritások, célok átdolgozása volt, hogy a főváros közlekedésstratégiája megfeleljen a jóváhagyás alatt lévő tervezett terület- és városfejlesztési stratégiáknak, illeszkedjen a 2014-2020 közötti hazai operatív programokhoz és az Európai Unió 2011-ben elfogadott közlekedéspolitikai irányelveihez.
A Balázs Mór-terv több fővárosi, nemzeti és Európai Uniós stratégiai tervezési folyamattal párhuzamosan, azokkal állandó kölcsönhatásban készült. A BMT célrendszerét és intézkedéseit alapvetően meghatározta a 2013 áprilisában elfogadott Budapest 2030 Városfejlesztési Koncepció, a 2014-ben elfogadott Budapest Területfejlesztési Koncepciója, az Integrált Településfejlesztési Stratégia (ITS), valamint a 2016-ban elfogadott Budapest Tematikus Fejlesztési Programjai (TFP), míg rendezési oldalról az új Településszerkezeti Terve (TSZT) (2021).
Az első Balázs Mór-terv készítése során alapvető fontosságú szempont volt a közérthető megfogalmazás és egy teljesen új, korszerű arculat kialakítása, az akkoriban kialakuló új SUMP módszertani elveinek való megfelelés, valamint az EU közlekedéspolitikája által ajánlott mobilitástervezés gyakorlatának mielőbbi meghonosítása Budapesten. A tervezés az integrációs törekvésre alapozva, a már meglévő terveket, tervezési gyakorlatot figyelembe véve, az érintettek bevonásával történt.
A Balázs Mór-terv, majd a Budapesti Mobilitási Terv egy dinamikus, visszacsatolásra épülő tervezési (kör)folyamat, amely három fő elem együttes alkalmazására épül:
- A korábbi közlekedéstervezési hagyományoktól eltérően a tervezési folyamatban új értelemben jelenik meg az integráció, amely területi (város és előváros integrációja), szakpolitikai (városfejlesztés, közlekedésfejlesztés, turisztika és egyéb szakpolitikák integrációja) és közlekedés-ágazati (közlekedési módok integrációja) szempontból is érvényesítendő. Nagyobb hangsúly kerül a költséghatékony, integrált közlekedésfejlesztési szemlélet érvényre juttatására, amely az Európai Unió által nyújtott közösségi támogatások elnyeréséhez is fontos szempont. A Rendszerterv szemléletében igyekezett az integráció gondolatát megfogalmazni, a Balázs Mór-terv már a stratégiai célok szintjére emelte az integrált közlekedésfejlesztési szemléletet.
- Társadalmi részvétel: egy fenntartható városi mobilitási terv és alkalmazása csak akkor tud pozitív hatásokat eredményezni, ha a társadalom nem csak megérti az elérendő célokat, de támogatja is azokat. Már a rendszertervi felülvizsgálat során is számos szakmai és társadalmi egyeztetés zajlott kerületi, agglomerációs és megyei önkormányzatokkal, szakmai és civil szervezetekkel, érdekképviseleti szervezetekkel, hatóságokkal. A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetéséhez kommunikációs terv is készült, amely meghatározta az érintett társadalmi csoportokkal való kapcsolattartás eszközeit és menetrendjét, feladatait, a társadalmi egyeztetésének folyamatát.
Az egyeztetés során mintegy 200 érintett intézmény kapott felkérést a terv véleményezésére: Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala (fő tisztségviselők, főosztályvezetők, osztályvezetők közgyűlési képviselők); kerületi önkormányzatok; agglomerációs önkormányzatok; közlekedésfejlesztésben érintett minisztériumok és háttérintézményeik (Közlekedési Koordinációs Központ, Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.); EIB; kamarák; egyetemek és a Magyar Tudományos Akadémia; civil szervezetek; hatóságok; rendőrkapitányságok; közlekedési vállalatok; közműtársaságok; magyar és külföldi partnercégek (tervező, fejlesztő); és szakmai szervezetek.
A társadalmi egyeztetésben történő minél szélesebb körű részvétel és a hozzáférhetőség érdekében a terv egyeztetésre szánt változatát közérthető formában, befogadható terjedelmű és formátumú dokumentumként kapták meg a véleményezők. Az észrevételek fogadására a postai megkeresésen túl a BKK létrehozott egy weboldalt, elektronikus felületet biztosított a lakossági észrevételek befogadására. A weboldalán a BKK elérhetővé tette a BMT tervanyagát, a társadalmi egyeztetés részleteit, a tervezés segédanyagait (stratégiai környezeti vizsgálat, ex-ante értékelés, Budapest fenntartható városi mobilitás tervének tematikája, a BMT nyomtatható változatai). A társadalmi egyeztetés részleteiről szóló tájékoztatás egy folyamatosan frissülő hírfolyamon keresztül vált elérhetővé.
Az írásbeli véleménykérésen kívül a BKK több társadalmi egyeztetési fórumot is szervezett, ahol az érintetteknek lehetőségük volt szóban is kifejteni észrevételeiket. A CH4LLENGE kutatás-fejlesztési projekt keretében a Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetemen egy fenntartható mobilitás-tervezési kurzuson a BKK lehetőséget teremtett a BMT angol nyelvű társadalmi egyeztetési változatának megvitatására az érintettekkel és a projektpartnerekkel.
A BMT társadalmi egyeztetési változatának 2014. augusztusi közzététele után mintegy 4 hónapon keresztül volt lehetőség a tervhez fűzött észrevételek megtételére írásban és szóban. Az észrevételek befogadásának időszaka alatt a különböző csatornákon keresztül 271 írásos véleményben mintegy 1300 észrevétel érkezett a tervvel, illetve a budapesti közlekedésfejlesztési elképzelésekkel kapcsolatban. A beérkezett észrevételek kiértékelésére a BKK szakértői munkacsoportot hozott létre. A munkacsoport minden írásos észrevételt egy erre a célra létesített adatbázisban dokumentált és értékelt. Az észrevételek kiértékelése után a szakértők és a BKK érintett szakterületei kidolgozták a Balázs Mór-terv közgyűlési elfogadásra szánt változtatási javaslatcsomagját.
- Értékelés: a mobilitástervezési folyamat fontos lépése a megfelelő monitoring és értékelési rendszer kialakítása. A BMT célok kiválasztása után elkezdődött a stratégia hatásainak mérésére javasolható értékelési rendszer kidolgozása. Ennek kiinduló dokumentuma volt a terv ex-ante (a megvalósítást megelőző, független) értékelése 2013-ban. A tervezési munka kiterjedt a fővárosi közlekedési stratégiai tervezési folyamat előrehaladásának gondosan kidolgozott, jól értelmezhető indikátorrendszerrel való követésére (monitoring) és a vizsgálati eredmények tervezési folyamatba történő visszacsatolására. 2015-től hozzáférhetővé vált a rendszeresen frissülő adatbázissal rendelkező fővárosi Egységes Forgalmi Modell, a stratégiaalkotási, programozási munka, valamint a hatáselemzési és értékelési munka támogatására.
A Balázs Mór-terv legfontosabb feladata volt, hogy biztosítsa Budapest rövid és középtávú közlekedésfejlesztések stratégiai megalapozottságát a 2014 - 2030 közötti időszakban. A fenntartható városi mobilitás tervezés elvének gyakorlati alkalmazásával egy olyan fejezet kezdődött a budapesti közlekedéstervezésben, amely a város szerkezetére, életére nagy kihatással lévő fejlesztések egymással összhangban, egymás hatásait erősítve kerülnek előkészítésre és megvalósításra. Az integrált fejlesztési szemléletű Balázs Mór-tervet elfogadása után 2015-ben a UITP a közösségi közlekedési stratégiák kategóriában a legjobb 6 terv közé választotta.
A 2014-ben elfogadott Balázs Mór-tervet itt olvashatod, a 2015-ben közzétett Célrendszer és intézkedések dokumentum pedig itt olvasható.
Közgyűlési határozatok
A fővárosban a rendszerváltás után először 2001-ben készült átfogó közlekedési rendszerfejlesztési terv (Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve, BKRFT), melynek 2009-es felülvizsgálata a térségi integráció jegyében készült, kiegészülve egy 2020-ig érvényes cselekvési programmal. A 2001-ben készült Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve első felülvizsgálatát, a Fővárosi Közgyűlés 2009-ben fogadta el 67/2009. (I.29.) számú, és 68/2009. (I.29.) számú határozataival.
A BKRFT felülvizsgálati anyaghoz a 42/2001/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvet a magyar joganyagba átültető, az egyes tervek, illetve programok környezeti vizsgálatáról szóló 2/2005. (I.11.) Korm. rendelet előírásainak megfelelően, a BKK Zrt. megbízásából 2013-ban készült stratégiai környezeti vizsgálat és kidolgozásra került Budapest fenntartható mobilitás-tervezésének módszertana is.
A BKRFT felülvizsgálata után 2014-ben készült el a Balázs Mór-terv, Budapest 2014 és 2030 közötti időszakra vonatkozó közlekedésfejlesztési stratégiája, melynek társadalmi egyeztetési változatát amelyet a Fővárosi Közgyűlés 1124/2014.(VI.30.) és 1125/2014.(VI.30.) számú Főv. Kgy. határozataival 2014. június 30-án elfogadott.
A 2015 június 23-án a Fővárosi Közgyűlés 877/2015.(VI.23.), 878/2015.(VI.23.), 879/2015.(VI.23.) számú Főv. Kgy. határozataival elfogadta a BMT „Célrendszer és Intézkedések” kötetének tartalmát, és felkérte a BKK vezérigazgatóját, hogy a fenntartható városi mobilitás tervezési tematika szerint folytassa a megkezdett stratégiai tervezési folyamatot és készítse el a BMT 2020-ig megvalósítani tervezett projekteket tartalmazó Közlekedésfejlesztési Beruházási Programját.
2019. május 29-én Budapest Főváros Közgyűlése a 776/2019.(05.29.) 777/2019.(05.29.) 778/2019.(05.29.), 779/2019.(05.29.), 780/2019.(05.29.), 781/2019.(05.29.) számú Főv. Kgy. határozatokkal fogadta el a fenntartható városi mobilitástervezési (SUMP) irányelveknek megfelelően készült, 2030-as időtávra vonatkozó Budapesti Mobilitási Tervet (BMT).
A Budapesti Mobilitási Tervet, a készítését IKOP forrásból támogató Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019. július 29-én hagyta jóvá.
A BMT 2019. május 29-i közgyűlési elfogadásakor az előkészített határozati javaslatokon kívül két, a helyszínen, szakmai egyezetetés nélkül beterjesztett módosító határozat – 780/2019.(05.29.) és 781/2019.(05.29.) – is elfogadásra került. Az új városvezetés kezdeményezte a módosító határozatok visszavonását és 2020. február 26-án a Fővárosi Közgyűlés a 183/2020.(02.26.) sz. határozatával hatályon kívül helyezte az említett határozatokat.
2023 október 25-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés a felülvizsgált Budapesti Mobilitási Tervet a megújult Célrendszerrel és Közlekedésfejlesztési és Beruházási Programmal és a hozzájuk kapcsolódó Stratégiai Környezeti Vizsgálattal. A döntés értelmében a BKK megkezdte a tárgyalásokat a beruházási Alapcsomag I. ütemének megvalósításához szükséges kormányzati és európai uniós és egyéb források biztosítása érdekében. A BMT új Monitoring és értékelési rendszerének elfogadásával megkezdődött a megvalósuló stratégiai feladatok hatásainak éves értékelése.
A Fővárosi Közgyűlés BMT-t elfogadó határozatait itt (2019), illetve itt (2023) találod.