Budapest, 2024. november 6. – Megkönnyíti ügyfelei számára a digitális bérlethasználatot a Budapesti Közlekedési Központ. A társaság egy úgynevezett „felszállok” gombot fejleszt a BudapestGO alkalmazásba, amely a jelenleg is elérhető „metró” gomb továbbfejlesztése felszíni járművekre. Az új funkcióval – amely a bérleteken és a napijegyeken is elérhető lesz –, nincs szükség kódbeolvasásra, a gombra kattintva megjelenik az ellenőrzéshez szükséges mozgó ábra. Ezzel párhuzamosan a BKK – az ügyféligényekhez igazodva – vizsgálja a Budapest Pay&GO rendszer továbbfejlesztését és teljeskörű kiterjesztésének lehetőségét is.
Folyamatosan nő a digitális fizetési megoldásokat használók száma a fővárosi közösségi közlekedésben. Az elmúlt években egyre több a modern technológiai megoldás, és az ügyfelek előszeretettel használják, valamint egyre inkább keresik a digitális értékesítési csatornákat – ilyen például a BudapestGO alkalmazás, vagy a BKK által tavaly tesztjelleggel bevezetett Budapest Pay&GO rendszer. Míg 2023 elején a BKK ügyfelei a jegy- és bérletvásárlások kevesebb mint negyedét intézték a társaság saját fejlesztésű applikációján, a BudapestGO-n keresztül, addig mostanra már minden harmadik jegyet vagy bérletet mobilon vesznek.
Könnyebb lesz a jegy- és bérletérvényesítés
A BKK folyamatosan kutatja az ügyfelek igényeit, és fejlesztéseit a visszajelzések fényében alakítja, hogy minél többek számára vonzóbb legyen a közösségi közlekedés. A társaság a jövőben szeretné megkönnyíteni a digitális jegy, illetve bérlet használatát, ezért továbbfejleszti az alkalmazásban jelenleg is elérhető „metró” gombot. A jövőben a felszíni járműveken is használható, úgynevezett „felszállok” gomb a bérleteken, valamint a napijegyeken is megjelenik, és mind az alkalmazásból, mind a widgetből elérhető lesz. Az új funkció – amely várhatóan decembertől lesz használható – lényege, hogy nincs szükség kódbeolvasásra, felszálláskor elég csak rákattintani a „felszállok” gombra, majd kiválasztani az aktuális járatot, és megjelenik a mozgó ábra, amelyet elsőajtós felszálláskor a járművezetőnek, illetve a metróbejáratnál ellenőrzés esetén szükséges felmutatni.
A fejlesztés bevezetésével párhuzamosan a társaság a tervek szerint fokozatosan, több lépésben kivezeti a járműveken található, NFC-vel ellátott jegyérvényesítő matricákat, a helyükre pedig visszatérnek a hagyományos QR-kóddal ellátott verziók. Ennek elsődleges oka, hogy a járművek külső felületén is megtalálható NFC-s matricák extrém időjárási körülményeknek vannak kitéve, ezért a hagyományos matricákhoz képest könnyebben rongálódnak, pótlásuk pedig komoly plusz költséggel jár. Emellett az utasoknak csupán elenyésző százaléka használja az NFC-s jegyérvényesítési módot, a BKK számára pedig kiemelten fontos, hogy nemzetközi jógyakorlatokat is figyelembe véve folyamatosan tesztelje a különböző digitális fizetési megoldásokat, és az ügyfélvisszajelzések, valamint a használati szokások fényében döntsön azok kiterjesztéséről vagy esetleges visszavonásáról.
A társaság folyamatosan cseréli a nem megfelelő állapotú matricákat hagyományos QR-kódos verziókra, és felhívja a figyelmet arra, hogy a matricákat csak az eseti jegyeknél kell használni a jegyérvényesítéshez, hiszen a bérlettel utazóknak pusztán ellenőrzés esetén kell felmutatni a bérletet.
Egész Budapestre kiterjesztheti a Pay&GO fizetési szolgáltatást a BKK
A BKK az ügyfelek megváltozott fizetési szokásaihoz igazodva a Pay&GO rendszer továbbfejlesztését és teljeskörű kiterjesztésének lehetőségét is vizsgálja. Ennek keretében a BKK közbeszerzési eljárás részeként idén nyáron előzetes piaci konzultációt indított, hogy megvizsgálja, milyen feltételekkel teheti elérhetővé a főváros teljes területén a Pay&GO digitális fizetési szolgáltatást, valamint hogyan fejleszthetné tovább a rendszert.
A Pay&GO – amely jelenleg a 100E Repülőtéri Expressz járaton, valamint az M1-es metrón elérhető – hamar elnyerte a fővárosban közlekedők tetszését, indulása óta összesen már közel 1,8 millió jegyvásárlás történt a rendszeren keresztül. A BKK adatai szerint a Repülőtéri Expressz járatokon már a jegyek közel 35-38 százalékát a rendszeren keresztül vásárolják, míg az M1-es metró vonalán közlekedők 25-30 százaléka fizet Pay&GO-val.