Újabb helyszíneken válik biztonságosabbá a közlekedés – folytatódik a Közlekedésbiztonsági Stratégia megvalósítása

Budapest, 2024. október 28. Életeket menthet a sebességhatár csökkentése – ezt tartják szem előtt a BKK szakemberei, akik azon dolgoznak, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés a fővárosban. Ennek kapcsán folytatódik a közlekedésbiztonsági intézkedések megvalósítása: hamarosan újabb útszakaszokon változik a legnagyobb megengedett sebesség. A helyszíneket a Közlekedésbiztonsági Stratégia, a 2030-as Közúthálózati terv és a BKK prediktív modelljének együttes elemzése alapján választották ki a szakemberek. Az intézkedések célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon, és a Vision Zero elvei szerint tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma Budapesten.

 

Folytatódik a Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő intézkedések megvalósítása a fővárosban. A biztonságos közlekedés érdekében több helyen módosítják a megengedett legnagyobb sebességet. A program következő elemeként az útszakaszok hálózati és közterületi szerepeinek megfelelően módosítják a sebességhatárokat. A pontos helyszínek kijelölésekor a BKK szakemberei azt is figyelembe vették, hogy az adott útszakaszokon az elmúlt években hányszor történtek olyan incidensek, amelyek alacsonyabb sebességnél megelőzhetők lettek volna.

 

 

Ezeken a helyszíneken változnak a sebességhatárok

Az alábbi helyszíneken változik a megengedett legnagyobb sebesség:

  • az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán a korábbi 50 km/óráról 40 km/órára;
  • a Bécsi út Vörösvári út és Reménység utca közötti szakaszán 60 km/óráról 50 km/órára;
  • a Váci út Róbert Károly körút és Dózsa út közötti szakaszán 70 km/óráról 50 km/órára;

A további helyszínekkel kapcsolatban a BKK egyeztetést kezdeményez az érintett kerületekkel.

Az útszakaszokban közös, hogy a már korábban elfogadott Közúthálózati Tervben előirányzott útszakaszokon csökkentik az 50 km/órát meghaladó sebességhatárt, illetve a hálózati és a közterületi szerephez igazítják a maximálisan megengedett sebességet.

Az új sebességhatárok bevezetését követően a szakemberek kiemelt figyelmet fordítanak az érintett útszakaszokon bevezetett intézkedések hatásaira, folyamatosan mérik az ott közlekedők sebességét, monitorozzák a forgalmat. Jelenleg is zajlanak az Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszára vonatkozó vizsgálatok, ahol október elején vezették be sebességcsökkentési intézkedéseket.

 

(A térképre kattintva nagyobb méretben jelenik meg a grafika)

 

Gondos előkészítés után született adatalapú döntés

Az incidensek kimenetelét jelentősen befolyásolja az abban résztvevők sebessége. Ez azt jelenti, hogy alacsonyabb sebességnél történő ütközésnél kisebb következményekkel kell számolni. Az intézkedések bevezetése a legvédtelenebb úthasználók, így a gyalog, kerékpárral vagy egyéb mikromobilitási eszközzel közlekedők biztonságát is szem előtt tartja, a Közlekedésbiztonsági Stratégia egyes elemei ezért is kapcsolódnak járművek sebességének csökkentéséhez. A már bevezetett és a tervezett intézkedések célja az, hogy jelentősen csökkenjen a közlekedési balesetek száma, illetve azok súlyossága, ezzel is közelebb kerülve a Vision Zero célkitűzéseihez, azaz a halálos és súlyos balesetek teljes megszüntetéséhez Budapest útjain.

A sebességhatár-csökkentés életeket menthet – ez alapján folytatja a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiában is szereplő sebességcsökkentési intézkedések megvalósítását a BKK és a Budapest Közút. A tervek kidolgozására a BKK munkatársainak segítségére volt a társaság által kifejlesztett ún. prediktív modell, amely értékeli, hogy melyik útszakaszokon van kifejezetten nagy szerepe a megengedett sebességnek az ütközések előidézésében. Az adatalapú, mesterséges intelligencia modell segítségével a szakemberek 5 év adatainak értékelésével még jobban megbizonyosodhatnak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra a biztonságos közlekedés érdekében.