Megújulhat a BKK jegy- és bérletautomata-hálózata a fővárosban

Budapest, 2024. október 24. Közbeszerzési eljárást indít a Budapesti Közlekedési Központ a társaság bérlet- és jegykiadó automatahálózatának megújítására és üzemeltetésére, valamint vadonatúj automaták beszerzésére. A cél, hogy az üzemben lévő, több mint tízéves géppark a jelenleg hatályos üzemeltetési szerződés lejárta után is megújuljon. Az eljárás lebonyolítása körülbelül 3-5 hónapot vesz igénybe, az új szerződés aláírása 2025 tavaszán várható. Ezt követően legkorábban 2026-ra felújított, illetve új, még modernebb készülékek jelenhetnek meg több forgalmas fővárosi csomópontban.

 

 

A BKK jegy- és bérletautomatái (több mint 300) közel tíz éve szolgálják a fővárosban közlekedőket. A Budapest csomópontjaiban és megállóiban éjjel-nappal elérhető készülékek évek óta a fővárosiak egyik legfontosabb vásárlási felületeként szolgálnak. Azonban amíg 2021-ben a társaság bevételeinek több mint 60 százalékát a BKK automatahálózatán keresztül vásárolt termékek adták, az elmúlt években egyre inkább felértékelődnek a modernebb technológiai megoldások – ilyen például a BudapestGO applikáció vagy a BP Pay&GO digitális szolgáltatás – is, amelyek részaránya egyre jelentősebb a társaság értékesítésében, idén már 30 százalék feletti. Ennek ellenére a jegy- és bérletvásárlások közel fele még mindig az automatákon keresztül történik, egyes termékeket – ilyen például a márciusban bevezetett Pest vármegye- és az országbérlet – pedig nagy számban értékesít ezen a felületen is a társaság.

 

Időszerűvé vált a gépek korszerűsítése

Az automaták üzembe helyezése óta a hálózat összesen 146 millió tranzakciót bonyolított le bruttó 378 milliárd forint értékben. A hálózat a 2021 végén történt üzemeltetőváltásnak, illetve szoftvercserének köszönhetően a magas kihasználás ellenére is stabil. Az intenzív mindennapos használat miatt azonban időszerűvé vált a gépek korszerűsítése, ennek a folyamatnak az első lépése a BKK által júliusban elindított előzetes piaci konzultáció, majd a most induló közbeszerzési eljárás.

 

A társaság célja, hogy a jelenlegi automaták továbbra is megbízhatóan, stabilan, a kor kihívásainak megfelelően működjenek. Ezért a közbeszerzési eljárás leendő nyertesének több feladata lesz: az automaták rendszerének átvétele és teljeskörű üzemeltetése, a hálózat egy részének felújítása, illetve új automaták beszerzése, telepítése és üzemeltetése. Emellett mind a fizikai eszközök, mind a szoftveres háttérendszer biztosítása is a nyertes felelőssége. A jelenlegi szolgáltató szerződése 2025 decemberében jár le. A közbeszerzési eljárás lebonyolítása körülbelül 3-5 hónapot vesz igénybe, az új szerződés aláírása 2025 tavaszán várható.

 

Még modernebb automaták jöhetnek a forgalmas csomópontokra

A BKK az eljárás keretében mind a mélyfelújítás, mind az új automaták beszerzésének lehetőségeit megvizsgálta, a folyamat részeként három automatát teljeskörűen felújított, továbbá két új, nagyképernyős készüléket is beszerzett, amelyekkel a Deák Ferenc téri metróállomásnál, valamint az Oktogon metrólejáratnál találkozhatnak az ügyfelek.

A tesztidőszak eredményei pozitívnak bizonyultak, a készülékek megbízhatóan működnek, mind a felújított, mind az új automaták esetében csökkent az egy készülékre eső hibajegyek száma. Ennek következtében a tervek szerint 2026-ra felújított, valamint új, még modernebb készülékek is megjelenhetnek több forgalmas fővárosi csomópontban.

A BKK közpénzből gazdálkodó szervezetként előnyben részesíti a költséghatékony megoldásokat, ezért a közbeszerzés kiírásánál fontos szempont volt, hogy a jövőben a társaság képes legyen rugalmasan, az ügyfelek igényeihez és a vásárlási szokásokhoz igazodva alakítani a hálózat méretét és összetételét: a forgalomtól függően új és felújított automatákkal.