REALLOCATE

Az Európai Unió támogatásával

Reallocate logo

 

Projekt neve: REALLOCATE (Rethinking the dEsign of streets And pubLic spaces to Leverage the mOdal shift to Climate-friendly Active Transport Everywhere)

Projekt neve magyarul: Az utcák és közterek tervezésének újragondolása, annak érdekében, hogy a módváltást az éghajlatbarát aktív közlekedés felé mozdítsák el mindenhol.

Időtartam: 2023.05.01. – 2027.04.30.

 

Leírás

A közlekedésből származó károsanyag kibocsátás drasztikus, 2030-ig 55%-kal, 2050-ig pedig 90%-kal történő csökkentése szükséges ahhoz, hogy az európai városok elérjék a klímasemlegességet. Ezt jelenleg számos tényező hátráltatja, úgy, mint a korszerűtlen, nem kellően hatékony közlekedési infrastruktúra, a nem megfelelő szolgáltatások és a rövid távú utazások rossz szabályozása, amik negatívan befolyásolják az aktív módokon közlekedők biztonságát és védelmét. A REALLOCATE projekt fő célja, hogy előkészítse az utat a klímasemleges, biztonságos, befogadó és intelligens európai városok létrehozása felé, olyan integrált és innovatív, fenntartható városi mobilitási megoldások segítségével, amelyek kielégítik a különböző csoportok és közösségek igényeit, és közben igazságosan osztják fel újra a közterületeket. A projekt 10 testvérvárosnak segít (Göteborg-Tampere, Heidelberg-Utrecht, Lyon-Varsó, Budapest-Zágráb, Barcelona-Bologna) horizontális tematikus szakértelem biztosításával, és támogatja őket egy helyi innovációs ökoszisztéma felépítésében, megosztott, inkluzív, aktív és emberközpontú mobilitási beavatkozások megvalósításában a zéró emissziós célok elérésének érdekében. A 15 városi és elővárosi, közlekedésbiztonsági szempontból fejlesztendő területen végzett pilot projekt innovatív városi közterület átcsoportosítási és kezelési stratégiákat fog tesztelni különös tekintettel az aktív módokra, szem előtt tartva a biztonságot, az inkluzivitást, a megfizethetőséget és a klímasemlegességre való általános átmenet elősegítését. A megoldások magukban foglalják az innovatív várostervezést, az intelligens, adatvezérelt technológiai megoldások alkalmazását a tényleges és vélt közúti biztonsági kockázatok csökkentésének érdekében. A pilot projektek az integrált megközelítések tesztelésére adnak lehetőséget, amelyek elősegítik a tudásátadást, tudáscserét és az együttműködésen alapuló tanulást a testvérvárosok között.

A projekt keretén belül a BKK a taktikai urbanizmus eszközeivel forgalom csillapított, biztonságos, sebesség csökkentett utcákat hoz létre Budapesten belül 2 helyszínen:
1. VIII. kerületben közterület átalakítás a barcelonai szuperblokkok és a londoni egészséges utcák mintájára,
2. Fóti út – Megyeri út kereszteződésben keresztmetszeti átalakítás a KFHT és közlekedésbiztonsági stratégia alapján.

A projekt célja tehát inkluzív, biztonságos, megfizethető és fenntartható városi mobilitás tervezése, illeszkedve a biztonságos, klímasemleges mobilitási rendszerekhez. A fő eredményterméke, hogy innovatív közlekedésbiztonsági és komplex közterületmegújítási módok tesztelésére nyújt lehetőséget a BKK és a Főváros számára.

A konzorciumot 12 ország 38 partnere alkotja.

Projekt honlap: REALLOCATE

Vezető partner: University College Dublin, National University of Ireland, Dublin (UCD)

Partnerek: Eurocities ASBL (EUROCITIES), Factual Consulting SL (FACTUAL), Ethniko Kentro Erevnas Kai Technologikis Anaptyxis (CERTH), Iclei European Secretariat Gmbh (ICLEI EUROPASEKRETARIAT GMBH) (ICLEI EURO), Fraunhofer Gesellschaft zur Forderung der Angewandten FORSCHUNG EV (Fraunhofer), NUDGD AB (Nudgd), European Road Transport Telematics Implementation Coordination Organisation - Intelligent Transport Systems & Services Europe (ERTICO ITS EUR), Demos Research Institute Oy (DEMOS), European Cyclists Federation ASBL (ECF), Barcelona Supercomputing Center Centro Nacional de Supercomputacion (BSC CNS), Centre d Etudes et d Expertise sur les Risques l Environnement la Mobilite et l Amenagement (Cerema), Teknologian Tutkimuskeskus Vtt Oy (VTT), Tampereen Kaupunki (TAMPERE), Ove Arup & Partners Ireland Limited (ARUP), International Federation of Pedestrians - Research (IFP-research), Dekra Automobil Gmbh (DEKRA), Ajuntament de Barcelona (BARCELONA), Institut Municipal de Persones Amb Discapacitat (IMPD), Nemi Mobility Solutions Sl (NEMI), Comune di Bologna (COBO), Fondazione per L'innovazione URBANA (FIU), Budapest Főváros Önkormányzata (BUDAPEST), BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (BKK), Goteborgs Kommun (GOTEBORG), Gemeente Utrecht (CITY OF UTRECHT), Stichting Sport Utrecht (Sport Utrecht), Veilig Verkeer Nederland (VVN), Miasto Stoleczne Warszawa (CITY OF WARSAW), Grad Zagreb (CITY OF ZAGREB), Sindikat Biciklista Udruga (SBC), Sveuciliste u Zagrebu Fakultet Prometnih Znanosti (FTTS), Metropole de Lyon (METROPOLE LYON), Commune de Lyon (COMMUNE LYON), Fundacja na Rzecz Wspolnot Lokalnych na Miejscu (FNM), Stadt Heidelberg (HEIDELBERG), Hogskolan i Halmstad (HH)

A projekt összköltségvetése: 12 690 025 €, BKK költségvetése a projektben: 217 187,50 €

Támogatási szerződés azonosító: 101103924

Támogatók: Horizon Europe 70%

BKK szerepe a projektben: Projektpartner