Gyakori kérdések a Blaha Lujza tér felújításáról

Miért tart másfél évig a felújítás? 

Egy belvárosi köztér felújítása összetett és sokrétű munka, különösen, hogy a Blaha Lujza tér felújítása közben biztosítani kell a gyalogos közlekedés folyamatosságát és a gépjárműforgalom áthaladását is, ahogy például a Széll Kálmán tér több mint másfél évig tartó felújítása során is történt.

A Blaha Lujza tér fél évszázad után újul meg ismét. Közel 6000 négyzetméter burkolatot, illetve számos épített elemet bontanak el. Ezután megtörténik a régi közművek (csapadékcsatorna, vízvezetékek, távközlési és elektromos kábelek) kiváltása. Elszállítják a berendezési tárgyakat (kukák, hirdetőoszlopok, táblák) és felújítják a képzőművészeti alkotásokat. A bontási munkák során figyelemmel kell lenni a gyalogosokra és az elhaladó gépjárművekre, valamint kiemelt védelmet kell nyújtani az értékes fáknak.

A Blaha Lujza téren a felszín alatt legnagyobb részt háborús és építési törmelék található, így a 70 új fa és az 1000 négyzetméter zöldfelület telepítésekor teljes talajcserét végeznek másfél méteres mélységben, több faegyednél gyökércellás technológiát is alkalmazva. A teljes téren öntözőrendszert építenek ki. A zöldfelület kiemelt növénykazettákban kap helyet, melynek egyedi tervezésű látszóbeton fala 217 méter hosszú lesz.

Teljesen megújul a közvilágítási rendszer, az új berendezési tárgyakat – több mint 80 köztéri széket, több mint 30 kerékpártámaszt, több mint 15 kukát és 2 ivókutat – beton alapozással alakítják ki. Két vízjáték lesz a téren: egy burkolatból fellövellő nagy szökőkút, valamint felújítják a gomba szökőkutat. Ezek vízgépészetét térszín alatti vasbeton aknákban alakítják ki.

A tér új burkolatot kap új tereprendezéssel és vízelvezetéssel, illetve a látássérültek segítésére taktilis burkolatjel-rendszert alakítanak ki.

Két MOL Bubi állomás, valamint egy nyilvános illemhely létesül az új téren. 

A csomópontban 3 új gyalogátkelőhely létesül, a tér új forgalomtechnikai kialakítást kap.

A csomópont alatt található gyalogos aluljáró újraszigetelése is megtörténik, amit úgy ütemeznek, hogy a teljes csomópontot sose kelljen lezárni.

A feladatok felsorolása mellett érdemes tudni azt is, hogy a felújítás egyes részfeladatait nem lehet az év bármelyik időszakában elvégezni, A felújítás ütemezésekor figyelembe kell venni többek között, hogy a növényzetet nem ideális nyári nagy melegben vagy téli fagyban telepíteni. Betonozni, aszfaltozni, burkolatot festeni és vízgépészetet szerelni sem lehet télen, fagyhatár alatt.

 

Miért most kellett elkezdeni a Blaha Lujza tér felújítását?

Tudjuk, hogy egy felújítás sajnos mindig kényelmetlenségekkel jár. A Blaha Lujza tér felújításának állami támogatási szerződése lejár 2021. év végén. Ezt az állami forrást vagy felhasználja a Fővárosi Önkormányzat, vagy pedig az állam visszaveszi. További támogatásiszerződés-hosszabbításra a kormányzat nem adott lehetőséget, így a felújítás is halaszthatlan volt.

 

Miért szükségesek sávlezárások a Blaha Lujza tér környékén? 

2021. július 12-től egy várhatóan 3 hónapos időszakra a Rákóczi út és a Nagykörút irányonként egy-egy sávját lezárták a forgalom elől, mivel a tér felújításához kapcsolódóan a gyalogos aluljáró felső vízszigetelésének kicserélése halaszthatatlan. Ezt a folyamatot sávonként haladva több építési ütemen keresztül végzik annak érdekében, hogy a felújítási munkák mellett a forgalom továbbra is haladhasson a Rákóczi úton és a Nagykörúton. 

 

Miért kellett feloldalni a VII. kerületi forgalomcsillapítási intézkedéseket? 

A csomópontban zajló 3 hónapos munka során okozott kényelmetlenségek enyhítésére alternatív útvonalat nyújthat a Wesselényi és a Dohány utca. Ez az ott élőknek visszahozza a forgalomcsillapítás előtti környezeti terhelést, így amint lehet, visszaállítják a korábbi forgalmi rendet.

 

Meddig tart az ideiglenes forgalmi rend? 

A Blaha Lujza téri aluljáró szigetelésének cseréje 2021. július 12-től nagyjából 3 hónapot vesz igénybe, ebben az időszakban kell számítani sávlezárásokra. A munkavégzés legnagyobb része a nyári tanítási szünet alatt történik, hogy az iskolai időszakra már nagyobb áteresztőképességű lehessen a csomópont. A szigeteléscseréhez szükséges időtartam nagyban függ az eddig aszfalt útpályával eltakart födémszerkezet állapotától, illetve a kivitelezés alatti időjárástól. A szigeteléscsere végeztével a tér belső részén folytatódnak a munkák, ez már kevésbé fogja érinteni a Rákóczi út és a Nagykörút forgalmát, mivel csak a tér szegélyét érintő sávszűkítésre kell számítani. Ekkor a Nagykörúton a továbbiakban már 2x2 sávon lehet közlekedni, a Rákóczi úton is csak a külső buszsáv szűkítésére kell számítani.

 

Az ideiglenes forgalmi rend miatt változott a buszok megállóhelye?

A buszmegállók helyben maradnak. a Keleti pályaudvar felé közlekedő 7-es autóbuszcsalád megállóját a tér mentén az ütemek előre haladtával hátrébb, majd előrébb helyezik a szegély- és burkolatépítési munkák miatt. A buszmegálló pontos helye mindig megtalálható a BKK FUTÁR alkalmazásban.

 

A 4-es és a 6-os villamos közlekedésében is van változás? 

A 4-es és a 6-os villamos az építkezés ideje alatt végig közlekedik, a megállóit sem érintik a kivitelezési munkák.

 

Mennyivel lesz zöldebb a tér? Mi lesz a jelenlegi fákkal?

A Blaha Lujza tér felújításának részeként 1000 négyzetméter új zöldfelületet hoznak létre. A téren álló értékes fákat megtartják, a betegeket kivágják és 70 új fát ültetnek a térre. Összesen 80 fa lesz a téren: ahol a talajszint alatt húzódó közművek lehetővé teszik, oda fát ültetnek. A meglévő faállomány vizsgálatát és a fákra vonatkozó hatásvizsgálatot minősített favizsgáló szakember végezte el. A védendő fák közelében történő munkavégzés a Főkert szakfelügyeletével történik.

 

Az aluljárók is fel lesznek újítva? 

A BKK a tér felszínének felújítására szerződött, valamint az aluljáró vízszigetelésének felülről történő cseréjére. Az aluljáró belső felújításáról még nem döntött a Fővárosi Önkormányzat.

 

Lesz lift a felszín és a metró között?

A kormány és a főváros által biztosított forrás jelenleg a tér felszínének rendezését biztosítja. Az M2-es metró peronjainak akadálymentesítése, azaz a metrómegállókhoz vezető akadálymentes liftek építése egy önálló, több milliárdos beruházású projekt, amelyre a Budapesti Közlekedési Központ egyelőre tanulmánytervekkel rendelkezik. A korábbi tervekhez képest a most megvalósuló felújítással szabadon marad, és nem épül el a leendő Blaha Lujza téri aluljáróhoz, illetve metróperonhoz vezető lift helye, ezzel biztosítva azt, hogy a jövőbeli projekt akadálytalanul megvalósulhasson.

 

Milyen akadálymentes elemeket tartalmaz a felújítás?

A rekonstrukció a Blaha Lujza tér felszínének felújítására irányul, ezen belül a felszínen az alábbi elemekkel lesz akadálymentes a tér:

  • A meglévő gyalogátkelők mellet három új akadálymentes zebra létesül a Rákóczi úton és a Nagykörúton, így a csomópont a felszínen teljes értékűen átjárhatóvá válik.
  • A tér tereprendezése botlásmentes használatra tervezett: nem lesznek lépcsőfokok, a gyalogátkelőknél pedig süllyesztett szegélyek kapnak helyet.
  • A vakok és a gyengénlátók számára taktilis jelzésrendszer segíti majd az önálló közlekedést a téren, emellett kontrasztos kialakítású térelemek is segítik a tájékozódást. 
  • A gyalogos jelzőlámpák hangjelző berendezéssel lesznek felszerelve, amelyeket a látássérült személynél lévő távirányítóval lehet aktiválni.
  • A tájékozódást segítő elemek kiegészülnek a téren új irányjelző táblákkal, a közösségi közlekedés megállóiban pedig változatlanul megtalálható lesz a BKK FUTÁR, valamint a kihelyezett térkép és a menetrendi információk. 

 

Mi lesz a MOL Bubi gyűjtőállomással?

A felújítás ideje alatt a Blaha Lujza téri állomás nem elérhető. A rekonstrukció során két új MOL Bubi gyűjtőállomás kap helyet a téren. A közeli MOL Bubi gyűjtőállomásokat megtalálhatod ezen a térképes felületen: molbubi.hu/hu/terkep.

 

Lesz nyilvános WC a téren?

Igen, a téren a Márkus Emília utca közelében kap helyet egy új nyilvános illemhely.

 

Lesz ivókút a téren?

Igen, két ívókút kap helyet, az egyik a buszmegálló közelében, a másik a tér belső részén.

 

A Népszínház utcai villamost átvezetik a térre? 

A jelenlegi projekt nem tartalmazza a villamos átvezetést, azonban nem is lehetetleníti el a későbbi megépítés lehetőségét. Ha később a Rákóczi úton villamosvonalat építenek, az azzal való összekötésre is lehetőség nyílik. A villamosátvezetés feltételezett útjába kerülő fák gyökereit a felszín alatt úgynevezett gyökérterelővel veszik körbe ültetéskor, hogy esetleges átültetésük még könnyebb és biztonságosabb legyen. Bár korábban felmerült, hogy az esetleges későbbi villamos vonala maradjon szabadon, azonban nem lenne kellemes emiatt egy teljesen kopár terület a tér gyalogos szempontból legélhetőbb részén.

 

Mi lesz a parkolóhelyekkel? 

A tér felújításának célja, hogy a gépjárműközlekedés térfoglalását csökkentse és visszaadja a teret a lakóközösség és a gyalogosok számára. Ebben a kérdésben mind a korábbi, mind a jelenlegi városvezetés egyetért. Kevesen emlékeznek már rá, de korábban például a Vörösmarty tér is egy nagy parkoló volt, szerencsére ma már egy szép és népszerű köztér. A Blaha Lujza tér környezetében számos kihasználatlan parkolóhely található a közeli mélygarázsokban.