Az utastájékoztatás akadálymentességéről egyeztetett a BKK civil érdekvédelmi szervezetekkel

A Budapesti Mobilitási Terv célrendszerében szerepel, hogy a közlekedéshez mindenkinek egyenlő esélyű, akadálymentes hozzáférés biztosítása szükséges. Az akadálymentes infrastruktúra elsődleges szerepe a könnyű használhatóság biztosítása minden közlekedői csoport számára. Budapest az esélyegyenlőség megvalósulásához a fizikai akadályok felszámolása mellett az infokommunikációt is akadálymentesíti...

A Budapesti Mobilitási Terv célrendszerében szerepel, hogy a közlekedéshez mindenkinek egyenlő esélyű, akadálymentes hozzáférés biztosítása szükséges. Az akadálymentes infrastruktúra elsődleges szerepe a könnyű használhatóság biztosítása minden közlekedői csoport számára. Budapest az esélyegyenlőség megvalósulásához a fizikai akadályok felszámolása mellett az infokommunikációt is akadálymentesíti: a bkk.hu weboldalt akadálymentessé teszi a látássérült emberek számára, megújítja a hangos utastájékoztatást, jól látható és érthető speciális jelzéseket helyez ki (taktilis jeleket, hallható jelzéseket stb.).

A Budapesti Közlekedési Központ a fenti célt a „semmit rólunk, nélkülünk” elv figyelembevételével a civil szervezetek bevonásával kívánja elérni. Ezért is egyeztetett a fogyatékos emberek érdekvédelmi szervezeteivel a digitális utastájékoztatási rendszerek fejlesztési lehetőségeiről, irányairól 2023 márciusában.

A megbeszélésen részt vett több látássérült emberek érdekvédelmével foglalkozó szervezet – a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége, a Vakok és Gyengénlátók Közép¬-Magyarországi Regionális Egyesülete, a Vakok és Gyengénlátók Hermina Egyesülete, az Informatika a Látássérültekért Alapítvány – képviselője, továbbá jelen voltak a Siketvakok Országos Egyesülete, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége és a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete képviselői.

A megbeszélésen szóba kerültek a látássérült embereket támogató hangos utastájékoztató elemek fejlesztési lehetőségei, és megtörtént a közlekedést segítő távirányító funkció bővítésének, módosításának igényfelmérése. A hallássérült emberek képviselőivel egyeztettük az eseti hangos utastájékoztatási elemek digitális kijelzőkön való megjelenítési lehetőségeit. A mozgássérült utasokat képviselő szervezetek pedig jelezték, hogy az akadálymentes útvonaltervezés során a megállók akadálymentességét is szükséges lenne integrálni a rendszerbe.

A BKK a felvetéseket megvizsgálja és lehetőségeihez mérten igyekszik azokat a leghatékonyabban beépíteni a digitális utastájékoztatási rendszerébe.