Társadalmi egyeztetés a rákospalotai 12-es villamosvonal Angyalföld felé történő meghosszabbításáról

Meghirdetett javaslat
Meghirdetett javaslat címeTársadalmi egyeztetés a rákospalotai 12-es villamosvonal Angyalföld felé történő meghosszabbításáról
Közzététel időpontja2024.07.03. 17:02
Véleményezés kezdete2024.07.03
Véleményezés vége2024.07.17

A BKK a zéróemisziós közlekedés fejlesztése érdekében a kötöttpályás villamosközlekedés bővítését tűzte ki célul az érintett önkormányzatokkal egyeztetve, javuló kapcsolatokat és sűrűbb kiszolgálást biztosítva a térségek között. Budapest hosszútávú közlekedési stratégiája alapján Újpest térségéből a villamosok a Lehel tér–Nyugati pályaudvar–Bajcsy Zsilinszky út–Deák Ferenc tér útvonalon érik majd el a belvárost, valamint Újbuda térségét, ezzel átszállásmentes és versenyképes új villamosvonalat létrehozva. Ennek első lépése a 12-es villamos meghosszabbítása a Lehel térig.

A Rákospalotáról induló 12-es villamos jelenleg csak Újpestig közlekedik, nem éri el az angyalföldi térséget, a Róbert Károly körutat, Dózsa György utat és a Lehel teret. Rákospalota és Újpest között több buszjárat is közlekedik hasonló funkcióval, a villamossal alapvetően párhuzamosan. A 12-es villamos önálló szakaszán alacsony a forgalom, a jelenlegi hálózat nem elég hatékony, a meghosszabbítás és a javuló kapcsolatok új utasok számára tehetik versenyképessé a közösségi közlekedést.

Káposztásmegyeren és környékén az elmúlt időszakban több közlekedési hálózati fejlesztés is megvalósult, például új gyorsjárat indult 122E jelzéssel a felújított M3-as metró felé, emellett a 20E gyorsjárat sűrű követése és bővebb üzemideje is megmaradt a metrófelújítás után. Hamarosan Megyer és Káposztásmegyer között létrejön a közvetlen, átszállásmentes utazási lehetőség, sőt további, Káposztásmegyert érintő járatfejlesztések is tervben vannak.

Ezt a hálózatfejlesztési lépést a rendelkezésre álló szűk források miatt a meglévő kapacitások átcsoportosításával, az igényekhez legjobban igazodva van lehetőségünk megvalósítani

 

Megoldási javaslat Rákospalota és Angyalföld közlekedési kapcsolatainak fejlesztésére

A kötöttpályás közlekedési megoldások a legfenntarthatóbb közlekedési módok között vannak, ezért a BKK célja, hogy minél többen válasszák a villamost.

Rákospalota, Újpest és Angyalföld térségében az alábbi közlekedési fejlesztés bevezetését vizsgáljuk.

 

Milyen útvonalon és milyen megállóhelyeken közlekedne a meghoszabbított 12-es villamos? 

  • A 12-es villamos bizonyos időszakokban lényegesen hosszabb útvonalon, Rákospalotától egészen a Lehel térig közlekedne.
  • A 14-es villamos útvonala nem változna.

Milyen tervezett menetrend szerint közlekedne a villamos?

  • A forgalmasabb angyalföldi szakaszon a fejlesztéssel érintett napszakokban a 12-es és a 14-es villamos együttesen sűrűbben indulna a jelenlegi 14-es villamoshoz képest.
  • A 14-es villamos menetrendje a működési költségek szinten tartása érdekében bizonyos időszakokban az utasforgalmi igényekhez igazodva módosulna.

Milyen előnyökkel járna a fejlesztés?

  • A fejlesztés által érintett időszakban Rákospalota és Angyalföld között közvetelenül, átszállásmentesen lehetne utazni. Ekkor a villamosok újpesti szakaszáról minden villamossal el lehetne érni a Hungária-gyűrűt és a Lehel teret, így a járatok terhelése kiegyenlítettebbé válna és az Angyalföld felé utazók sűrűbben tudnák igénybe venni a villamosokat.
  • A villamosok az angyalföldi szakaszon sűrűbben közlekednének a fejlesztés által érintett napszakokban.

A BKK több menetrendi változatot dolgozott ki, amelyeket az alábbiakban részletesen bemutatunk:

 

„A” változat

  • A 12-es villamos hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban meghosszabbított útvonalon közlekedne a Lehel térig, változatlanul 15 percenként.
  • Hétköznap napközben – azaz a csúcsidőszakok között –, valamint hétvégén 12A jelzéssel a jelenlegi útvonalon és követési idővel közlekednének a villamosok.
  • A 14-es villamos hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban módosított követési idővel, reggel 5 helyett 6-7, délután 6 helyett 7-8 percenként indulna.

😊 Előnyök:

  • Hétköznap csúcsidőszakban közvetlenül lehetne eljutni Rákospalotáról a Hungária-gyűrűhöz és a Lehel térre.
  • Hétköznap a csúcsidőszakban az angyalföldi szakaszon sűrűbb lenne a villamosközlekedés, reggel 5 helyett 4-5, délután 6 helyett 5 percenként indulna villamos.

😕 Hátrányok:

  • A 14-es villamos hétköznap csúcsidőszakban ritkábban indulna.
  • Napközben nem lenne közvetlen kapcsolat Rákospalotáról a Hungária-gyűrűhöz és a Lehel térre.
  • A hálózat napközben többször változna, ezért a járatok közlekedési rendje nehezebben lenne követhető.

 

„B” változat

  • A 12-es villamos hétköznap és szombat délelőtt meghosszabbított útvonalon közlekedne a Lehel térig, hétköznap csúcsidőszakban változatlanul 15 percenként, míg a csúcsidőszakok között 15 helyett 20 percenként. Szombat délelőtt változatlanul 20 percenként indulna a villamos.
  • Szombat délután, valamint vasárnap és ünnepnap változatlan útvonalon és követéssel, 12A jelzéssel közlekednének a villamosok.
  • A 14-es villamos hétköznap napközben – azaz a csúcsidőszakok között –, valamint szombat délelőtt módosított követési idővel, 7-8 helyett 10 percenként indulnának.

😊 Előnyök:

  • Hétköznap és szombat délelőtt közvetlenül, átszállásmentesen lehetne eljutni Rákospalotáról a Hungária-gyűrűhöz és a Lehel térre. Ez a közelekedési rend igazodik a mai közlekedési igényekhez.
  • Hétköznap és szombat délelőtt az angyalföldi szakaszon sűrűbb lenne a villamosközlekedés, hétköznap reggel 5 helyett 3-4, napközben 7-8 helyett 6-7, délután 6 helyett 4-5, míg szombat délelőtt 7-8 helyett 6-7 percenként indulna villamos.
  • Hétköznap kiszámítható módon minden újpesti villamos elérné a Lehel teret.

😕 Hátrányok:

  • A 12-es villamos hétköznap a csúcsidőszakok között, míg a 14-es villamos hétköznap a csúcsidőszakok között, továbbá szombat délelőtt ritkábban indulna.

 

„C” változat

  • A 12-es villamos hétköznap és szombat délelőtt meghosszabbított útvonalon közlekedne a Lehel térig, hétköznap változatlanul 15 percenként, szombat délelőtt pedig változatlanul 20 percenként.
  • Szombat délután, valamint vasárnap és ünnepnap változatlan útvonalon és követéssel 12A jelzéssel közlekednének a villamosok.
  • A 14-es villamos hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban módosított követési idővel, reggel 5 helyett 5-6, napközben 7-8 helyett 10, délután 6 helyett 6-7, míg szombat délelőtt 7-8 helyett 10 percenként indulna.

😊 Előnyök:

  • Hétköznap és szombat délelőtt közvetlenül, átszállásmentesen lehetne eljutni Rákospalotáról a Hungária-gyűrűhöz és a Lehel térre.
  • Hétköznap és szombat délelőtt az angyalföldi szakaszon gyakrabban – hétköznap reggel 5 helyett 4, napközben 7-8 helyett 6, délután 6 helyett 4-5, míg szombat délelőtt 7-8 helyett 6-7 percenként – indulna villamos.
  • Hétköznap kiszámítható módon minden újpesti villamos elérné a Lehel teret.

😕 Hátrányok:

  • A 14-es villamos hétköznapokon csúcsidőszakban és a csúcsidőszakok között, valamint szombat délelőtt ritkábban indulna.

 

„D” változat

  • A 12-es villamos hétköznap a jelenlegi üzemidejében, valamint szombat délelőttönként meghosszabbított útvonalon közlekedne a Lehel térig. Hétköznap csúcsidőszakokban változatlanul 15 percenként, míg a csúcsidőszakok között 15 helyett 20 percenként, szombat délelőtt pedig változatlanul 20 percenként indulna a villamos.
  • Szombat délután, valamint vasárnap és ünnepnap 12A jelzéssel a mai útvonalukon és követési idejükkel közlekednének a villamosok.
  • A többi változattól eltérő módon az Angyalföld kocsiszín és Rákospalota, Kossuth utca között közlekedő 12A villamos bővebb üzemidőben, hétköznapokon késő este, valamint hétvégén hajnalban és késő este is közlekedne. . Innentől a villamossal párhuzamosan futó 270-es busz csak Rákospalota, Kossuth utca és Rákospalota, Csömöri-patak között közlekedene. A 12A villamos és a 270-es autóbusz között az átszállást Rákospalota, Kossuth utcánál biztosítanánk.
  • A 14-es villamos hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban módosított követési idővel, reggel 5 helyett 5-6, napközben a csúcsidőszakok között 7-8 helyett 10, délután 6 helyett 6-7, míg szombat délelőttönként 7-8 helyett 10 percenként indulna.

😊 Előnyök:

  • Hétköznap és szombat délelőttönként közvetlenül, átszállásmentesen lehetne eljutni Rákospalotáról a Hungária-gyűrűhöz és a Lehel térre.
  • Hétköznapok és szombat délelőtt az angyalföldi szakaszon gyakrabban – hétköznap reggel 5 helyett 4, napközben 7-8 helyett 6-7, délután 6 helyett 4-5, míg szombat délelőtt 7-8 helyett 6-7 percenként – indulna villamos.
  • Hétköznap hajnaltól estig kiszámítható módon minden újpesti villamos elérné a Lehel teret.
  • Rákospalota és Újpest között mindennap teljes nappali üzemidőben villamos közlekedne.
  • A Görgey Artúr úton késő este és hétvégén hajnalban több villamos lenne elérhető.

😕 Hátrányok:

  • A 12-es hétköznap a csúcsidőszakok között, míg a 14-es villamos hétköznap csúcsidőszakban és a csúcsidőszakok között, valamint szombat délelőtt ritkábban indulna.
  • A 270-es busz rövidített útvonalon, csak Rákospalotán belül közlekedne.

 

Megoldási javaslatok – összefoglaló táblázat

 

VÁLTOZAT 12-ES VILLAMOS 12A VILLAMOS 14-ES VILLAMOS 270-ES BUSZ
Jelenlegi változat

Angyalföld kocsiszín – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap hajnaltól koraestig, hétvégén reggeltől koraestig

Követési idő: hétköznap 15, hétvégén 20 percenként

Lehel tér M – Káposztásmegyer, Megyeri út

Üzemidő: teljes nappali üzemidőben

Követési idő: hétköznap reggel 5, napközben 7-8, délután 6, késő este 10, szombat délelőtt 7-8, hétvégén egyéb időszakokban jellemzően 10 percenként

Újpest-központ M – Rákospalota, Csömöri-patak

Üzemidő: késő este és hétvégén hajnalban

Követési idő: 30 percenként

„A” változat

Lehel tér M – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban

Követési idő: 15 percenként

Angyalföld kocsiszín – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap napközben és koraeste, hétvégén reggeltől koraestig

Követési idő: hétköznap 15, hétvégén 20 percenként

Lehel tér M – Káposztásmegyer, Megyeri út

Üzemidő: teljes nappali üzemidőben

Követési idő: hétköznap reggel 6-7, napközben 7-8, délután 7-8, késő este 10, szombat délelőtt 7-8, hétvégén egyéb időszakokban jellemzően 10 percenként

Újpest-központ M – Rákospalota, Csömöri-patak

Üzemidő: késő este és hétvégén hajnalban

Követési idő: 30 percenként

„B” változat

Lehel tér M – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap hajnaltól koraestig, szombaton délelőtt

Követési idő: hétköznap csúcsidőben 15, hétköznap napközben és hétvégén 20 percenként

Angyalföld kocsiszín – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: szombaton délutántól koraestig, vasárnap és ünnepnapokon reggeltől koraestig

Követési idő: 20 percenként

Lehel tér M – Káposztásmegyer, Megyeri út

Üzemidő: teljes nappali üzemidőben

Követési idő: hétköznap reggel 5, napközben 10, délután 6, késő este 10, hétvégén jellemzően 10 percenként

Újpest-központ M – Rákospalota, Csömöri-patak

Üzemidő: késő este és hétvégén hajnalban

Követési idő: 30 percenként

„C” változat

Lehel tér M – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap hajnaltól koraestig, szombaton délelőtt

Követési idő: hétköznap 15, hétvégén 20 percenként

Angyalföld kocsiszín – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: szombaton délutántól koraestig, vasárnap és ünnepnapokon reggeltől koraestig

Követési idő: 20 percenként

Lehel tér M – Káposztásmegyer, Megyeri út

Üzemidő: teljes nappali üzemidőben

Követési idő: hétköznapokon reggel 5-6, napközben 10, délután 6-7, késő este 10, hétvégén jellemzően 10 percenként

Újpest-központ M – Rákospalota, Csömöri-patak

Üzemidő: késő este és hétvégén hajnalban

Követési idő: 30 percenként

„D” változat

Lehel tér M – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap hajnaltól koraestig, szombaton délelőtt

Követési idő: hétköznap 15, hétvégén 20 percenként

Angyalföld kocsiszín – Rákospalota, Kossuth utca

Üzemidő: hétköznap késő este, szombaton hajnalban és délutántól késő estig, vasárnap és ünnepnapokon egész nap

Követési idő: 20 percenként

Lehel tér M – Káposztásmegyer, Megyeri út

Üzemidő: teljes nappali üzemidőben

Követési idő: hétköznapokon reggel 5-6, napközben 10, délután 6-7, késő este 10, hétvégén jellemzően 10 percenként

Rákospalota, Kossuth utca – Rákospalota, Csömöri-patak

Üzemidő: késő este és hétvégén hajnalban

Követési idő: 20-40 percenként

 

 

Térképen a tervezett fejlesztések

koppints a térképre a nagyobb megjelenítésért

 

Mondd el, mit gondolsz a tervezett változásokról!

A fent ismertetett változásokat 2024 őszén tervezzük bevezetni. Kérjük, amennyiben a változás a te mindennapi utazási szokásaidat is érinti, fejtsd ki a véleményed, mondd el nekünk javaslataidat az alábbi kérdőív kitöltésével. Észrevételeidet 2024. július 17-én éjfélig várjuk.