Évtizedek óta szerepel Budapest fejlesztési és szabályozási terveiben egy új északi híd építése Aquincumnál a Pók utca és a Váci út között. Ezen a vonalon az Újpesti vasúti hídon (amelyet Északi összekötő vasúti hídként is szoktunk emlegetni) jelenleg is van vasúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolat a Duna két partja között, ugyanakkor gépjárművel és helyi közösségi közlekedéssel csak nagy kerülővel lehet elérni a Duna átellenes partján lévő területeket. Egy új híd rövidebb, gyorsabb utazásokat tenne lehetővé Budapest északi területei között, illetve segítené az egykori ipari-vasúti barnamezős területek fejlesztését.
A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat megbízásából most részletes megvalósíthatósági tanulmányt készít az Aquincumi híd megépítéséről, ami segít eldönteni, hogy szükséges-e egy új híd megépítése Óbuda és Újpest között, és ha igen, milyen kialakítással és kapcsolódó úthálózattal. A fejlesztéssel kapcsolatos információkat ide kattintva érheted el.
Az első kérdőív eredményeinek ismertetése
A BKK a tervezés megkezdését megelőzően kérdőívben mérte fel a budapestiek véleményét az új híd lehetséges szerepével kapcsolatban. A 2021 májusában folytatott társadalmi egyeztetés alapján a Budapesten közlekedők is formálták a tervezés menetét:
- A lakosság elutasítja a nagy autóforgalmat és közösségi közlekedési kapcsolattal bíró hidat tart kedvezőnek.
- A városszerte lakó megkérdezettek elsődlegesen az autópálya jellegű híd építésétől, zöldfelületek csökkenésétől és a lakóterületeken megjelenő P+R jellegű használattól tartank.
- A helyi válaszolók a növekvő autóforgalom, zaj és légszennyezettség miatt aggódnak.
Az első, egy évvel ezelőtti kérdőív részletes eredményeit itt olvashatod el.
A helyzetfeltárás és a társadalmi egyeztetés alapján elvetettük azokat a változatokat, amelyek
- az autópálya jellegű, túlzóan nagy autóforgalom lebonyolítására képes híddal és utakkal számoltak,
- környezetvédelmi szempontból kedvezőtlenek,
- régészeti területet sértenének,
- nem illeszkednek a város hosszútávú fejlesztési céljaihoz és
- túlzottan költségesek.
A BKK számít a Budapesten közlekedők véleményére a tervezés következő fázisában is, ezért kérjük mondd el véleményedet az új híd és a kapcsolódó úthálózat változataival kapcsolatban is. Az alábbiakban bemutatjuk a vizsgált változatok előnyeit és hátrányait. Kérjük, hogy az alternatívákra vonatkozó kérdőív segítségével mondd el, szerinted milyen szempontok szerint szülessen döntés a híd jövőjéről!
A vizsgált alternatívák bemutatása
„A” változat – Széles híd nagy kapacitású új levezető utakkal
Az Aquincumi híd és a hozzá tartozó kapcsolódó úthálózat a korábbi terveknek megfelelően, 2×2 sávos keresztmetszettel, de városi paramétereknek (sebesség, sávszélesség) megfelelően épül ki, ezzel új kapcsolatot kialakítva Észak-Buda és Észak-Pest között. Önálló buszsáv nem létesül. Az új út nagy kapacitású kapcsolatot teremt a 10-es út és az M3-as autópálya bevezetője között.
A hídon és az út mentén gyalogos és kerékpáros infrastruktúra épül ki.
Az új út nagy közúti forgalom levezetésére képes, városszerkezeti jelentőségű kapcsolatot létrehozva a 10-es út és az M3-as autópálya bevezetője között.
A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat megépítésére csak azután kerül sor, hogy az M0-ás autóút 10-es és 11-es út közötti szakasza már megépült.
Az új út lehetőséget teremt a párhuzamos kerületi alközponti utak (pl. Újpest, Árpád út) forgalomcsillapítására.
A zöldfelületek a híd és a hozzákapcsolódó út nyomvonala mentén érintettek, ennek kompenzálására zöldfelületi fejlesztések szükségesek.
„B” változat – Széles híd korlátozott kapacitású új levezető utakkal
Az Aquincumi híd széles keresztmetszettel épül ki, önálló buszsávok nélkül. A hozzá tartozó kapcsolódó úthálózat a szűkített kapacitással, 2×1 sávos keresztmetszettel, és városi paramétereknek (sebesség, sávszélesség) megfelelően épül ki, ezzel új kapcsolatot kialakítva Észak-Buda és Észak-Pest között. Az új út korlátozott kapacitású kapcsolatot teremt a 10-es út és az M3-as autópálya bevezetője között.
A hídon és az út mentén gyalogos és kerékpáros infrastruktúra épül ki.
Az új út korlátozott közúti forgalom levezetésére képes, városszerkezeti jelentőségű kapcsolatot létrehozva a 10-es út és az M3-as autópálya bevezetője között.
A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat megépítésére csak az M0-ás autóút 10-es és 11-es út közötti szakaszának megépítését követően kerülne sor.
Az új út lehetőséget teremt a párhuzamos kerületi alközponti utak (pl. Újpest, Árpád út) forgalomcsillapítására.
A zöldfelületek a híd és a hozzákapcsolódó út nyomvonala mentén érintettek, ennek kompenzálására zöldfelületi fejlesztések szükségesek.
„C” változat – Híd buszsávval, korlátozott kapacitású új levezető utakkal
Az Aquincumi híd széles keresztmetszettel épül ki, 2×1 sávos közúti kialakítással, önálló buszsávokkal együtt. A hozzá tartozó kapcsolódó úthálózat a szűkített kapacitással, alapvetően 2×1 sávos keresztmetszettel, és városi paramétereknek (sebesség, sávszélesség) megfelelően épül ki, ezzel új kapcsolatot kialakítva Észak-Buda és Észak-Pest között. Az új út korlátozott kapacitású kapcsolatot teremt a 10-es út és az M3-as autópálya bevezetője között. Az új út egyes szakaszai a forgalmi igényeknek megfelelően kibővített, 2×2 sávos keresztmetszettel épülnek ki.
A hídon és az út mentén gyalogos és kerékpáros infrastruktúra épül ki.
Az új út korlátozott közúti forgalom levezetésére képes, városszerkezeti jelentőségű kapcsolatot létrehozva a 10-es út és az M3-as autópálya bevezetője között.
A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat megépítésére csak az M0-ás autóút 10-es és 11-es út közötti szakaszának megépítését követően kerülne sor.
Az új út lehetőséget teremt a párhuzamos kerületi alközponti utak (pl. Újpest, Árpád út) forgalomcsillapítására.
A zöldfelületek a híd és a hozzákapcsolódó út nyomvonala mentén érintettek, ennek kompenzálására zöldfelületi fejlesztések szükségesek.
„D” változat – Helyi kapcsolat 10-es főúti csatlakozás nélkül
Helyi, elsősorban a kerületek közötti kapcsolat biztosítását célzó kialakítás, a 10-es főúttal való kapcsolat kiépítése nélkül. Az Aquincumi híd széles keresztmetszettel épül ki, 2x1 sávos közúti kialakítással, önálló buszsávokkal együtt. A Szentendrei úttól nyugatra fekvő szakasz elhagyásával nincs szükség különszintű csomópont kialakítására a Szentendrei úttal, az új híd a Pók utca nyomvonalában, szintben kapcsolódik a Szentendrei úthoz. A pesti oldalon a hozzá tartozó kapcsolódó úthálózat szűkített kapacitással, 2x1 sávos keresztmetszettel, és városi paramétereknek (sebesség, sávszélesség) megfelelően épül ki, ezzel elsősorban helyi kapcsolatot és új utat kialakítva Óbuda és Észak-Pest között.
A hídon és az út mentén gyalogos és kerékpáros infrastruktúra épül ki.
A Szentendrei úttól nyugati irányba nem épül ki új infrastruktúra.
Az új út korlátozott közúti forgalom levezetésére képes, városszerkezeti jelentőségű kapcsolatot létrehozva a Szentendrei út és az M3-as autópálya bevezetője között.
A híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat megépítésére csak az M0-ás autóút 10-es és 11-es út közötti szakaszának megépítését követően kerülne sor.
Az új út lehetőséget teremt a párhuzamos kerületi alközponti utak (pl. Újpest, Árpád út) forgalomcsillapítására.
A zöldfelületek a híd és a hozzákapcsolódó út nyomvonala mentén érintettek, ennek kompenzálására zöldfelületi fejlesztések szükségesek.
„K” változat – Közösségi közlekedési híd a meglévő úthálózathoz kapcsolódva
Az új hídon a gyalogos és kerékpáros felületek mellett csak a közösségi közlekedés és a megkülönböztető jelzést használó járművek közlekedését biztosító útpálya létesül. A híd a meglévő úthálózathoz kapcsolódik, nem épülnek új utak sem a 10-es főút, sem az M3-as autópálya bevezető irányába.
A hídon gyalogos és kerékpáros infrastruktúra épül.
A zöldfelületek a híd nyomvonala mentén érintettek, ennek kompenzálására zöldfelületi fejlesztések szükségesek.
„0” változat – Nem épül új híd
Amennyiben nem létesül új híd, akkor a Duna két oldala között továbbra is csak az egyvágányú Újpesti vasúti híd és a rajta megtalálható gyalogos és kerékpáros átvezetés marad a közlekedők számára.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia sem számol a vasúti híd kapacitásbővítésével, továbbá a 2-es vasútvonalon új megállók létesítésével. Így távlatban sem tud jelentősebb szerepet betölteni a vasút a mai szintnél. A Duna két oldalán fekvő kerületek alközpontjai csak átszállással lesznek elérhetők, míg az új híd esetén közvetlen autóbuszos kapcsolatok létesülhetnek Békásmegyer lakótelepei, Újpest városközpontja és Újpalota között is.
Az új hídon magasabb szolgáltatási színvonalú gyalogos és kerékpáros infrastruktúra lenne kialakítható. A meglévő vasúti hídon nincs lehetőség a meglévő infrastruktúra jelentősebb fejlesztésére. A kapcsolódó beruházások elmaradása révén a hálózati kapcsolatok színvonala sem emelhető a térségben.
Egyéni gépjármű-közlekedés szempontjából az elmaradó beruházás meghagyná a Szentendrei út és a Váci út indokoltalan terhelését a III. kerület és Észak-Pest közötti utazásoknál. A hídon és a kapcsolódó úthálózaton megjelenő forgalom nem újonnan generálódna, hanem a meglévő kerületek közötti forgalmi átrendeződésből származna.
Mivel feltételként kezeltük a vizsgálatok során az M0 északi szektorának megvalósítását (10-es és 11-es számú főút között), így az agglomerációból vagy a távolabbi területekről érkező átmenő forgalom nem az új hidat és a hozzá tartozó tengelyt terhelné.
Ide kattintva még részletesebben olvashatsz a projektről.
Kérdések
A részletes megvalósíthatósági tanulmány további feladataihoz szükséges a fent bemutatott változatok közül egyet kiválasztani. A részletes vizsgálatok a kiválasztott változatra fognak elkészülni.
A megfelelő változat kiválasztásakor szeretnénk figyelembe venni a Budapesten közlekedő emberek véleményét. Ezért olyan kérdéseket teszünk fel az egyes alternatívák ismertetését követően, amelyekkel felderíthető, hogy a Budapesten közlekedők milyen szempontokat tartanak fontosnak a döntés meghozásához.
A BKK a beérkezett válaszok értékelését figyelembe véve tesz javaslatot arra, hogy a további vizsgálatok során melyik változatot fejlesszék tovább.