Társadalmi egyeztetés a XVI. kerületbe tervezett, rugalmas útvonalú Telebusz-rendszerről

Meghirdetett javaslat
Meghirdetett javaslat címeTársadalmi egyeztetés a XVI. kerületbe tervezett, rugalmas útvonalú Telebusz-rendszerről
Közzététel időpontja2024.10.08. 14:47
Véleményezés kezdete2024.10.09
Véleményezés vége2024.10.24

Magyarországon elsőként szeretnénk kialakítani és tesztelni a rugalmas útvonalú, igényvezérelt közlekedési rendszert. A rendszer tesztelésére a Cinkotától északra fekvő Csobaj-bánya-menti terület szolgál helyszínül. A környéken elsősorban családi házak találhatók, de az utóbbi 15-20 évben számos ingatlanfejlesztés is történt, így többlakásos társasházakkal, lakóparkokkal bővült a terület. Nagyobb kereskedelmi létesítmény a környéken nem található. Jelenleg a keletre eső H9-es HÉV, valamint az Ostoros úton közlekedő 174-es és 175-ös buszjárat szolgálja ki a területet.

Célunk, hogy a környék jobb közösségi közlekedési kiszolgálást kapjon, ezért igényvezérelt, Telebusz-rendszerben működő új buszvonalat hozunk létre, amely kapcsolatot biztosít Cinkota állomáshoz, ahonnan a H8-as és a H9-es HÉV-vel kényelmesen tovább lehet utazni Budapest belvárosa felé. Az új buszjárat fel- és leszállópontjait a Bóbitás út–Szabó utca–Bíztató út–Honfoglaló utca–Levedi utca–Budapesti út–Vágás utca–Alsómalom utcaterületen belül jelöljük ki.

 

koppints a képre a nagyobb méretért!

 

Tervezett közlekedési rend

Az új Telebusz-járat 274-es jelzéssel közlekedne, a menetrendben meghirdetett fix időpontokban indulna Cinkota HÉV-állomástól, innen az Ostoros úton és a Bóbitás úton keresztül éri a rugalmas útvonalú területet. Bejelentett igény esetén a Menyhért utca–Monoki utca–Muzsika utca útvonalon érintené a 31-es busz Muzsika utca megállóját. A rugalmas útvonalú területen belül nem lenne fix útvonala, hanem az utasoktól érkező igénybejelentések alapján, előre meghatározott utcákon keresztül érintené a szükséges felszállópontokat.

A járat az első évben tesztüzemben közlekedne, követési ideje jellemzően 30 perc lenne.

A járat Cinkota HÉV-állomásnál a H8-as és a H9-es HÉV-hez, míg a Muzsika utcánál a 31-es buszhoz csatlakozna.

 

A rugalmas és igényvezérelt Telebusz-rendszer működése

A Telebusz-szolgáltatásnak megfelelően a járatok a végállomásról csak akkor indulnak el, ha az utazási igényt valamelyik indulási időpontra előre jelezték. A bejelentéskor meg kell adni a kiinduló és a célállomást, így elinduláskor az autóbuszok a beérkezett igényeknek megfelelően rugalmas útvonalon közlekednek. Az igényeket telefonon vagy a telebusz.bkk.hu igénybejelentő felületen a meghirdetett indulási időpontok előtt minimum 30 perccel szükséges jelezni. Az utazási szándékot a járművezetőnél is jelezheted, legkésőbb a meghatározott fix indulási idő előtt 2 perccel. Az útvonalat a Cinkota HÉV-állomásnál felszálló utasok igénye módosíthatja legkésőbb. Az utasnak az előre meghatározott indulási idő előtt 5 perccel a felszállópontnál kell lennie, melyről push értesítést vagy SMS üzenetet küldünk  a menetrend véglegesítésekor.

 

Az új, igényvezérelt 274-es busz 2025-ben indulhat el. A tervezett járat közlekedésével kapcsolatban számítunk a véleményedre, észrevételeidre. Kérjük, hogy töltsd ki kérdőívünket legkésőbb 2024. október 23-ig.

 

 

 

A DREAM_PACE projektről

Az új, 274-es buszjárat elindítása az Európai uniós DREAM_PACE projekthez kapcsolódóan valósulhat meg.

Az Európai Unió Interreg Central Europe kutatásfejlesztési keretprogramja által támogatott “DREAM_PACE – Demand REsponsive trAnsport integrating regional Mobility networks for PAssengers in Central Europe” (projektnév: DREAM_PACE, projekt azonosító: CE0100046, WBS kód: KI22.01) elnevezésű, 2023.03.01-jén indult hároméves időtartamú projekt célja a periférikus, kisebb laksűrűségű területek közösségi közlekedési kiszolgálásának javítása. A projektben a BKK Zrt. projektpartnerként vesz részt, feladata a fővárosi igényvezérelt közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése.

A DREAM_PACE projekt során egy kijelölt pilot területen belül olyan speciális IVK járatok közlekedését tervezzük, amelyek már nem előre meghatározott útvonalon közlekednek, hanem az utazási igényekhez igazodva, dinamikusan történik az útvonalak meghatározása. Bár így az útvonalak járatonként eltérőek lehetnek, de jobban igazodnak az utazási igényekhez, illetve egy járat általi nagyobb terület lefedését teszi lehetővé.

A pilot területen felszállópontok elhelyezésére kerül sor. Ezek a pontok nem a klasszikus értelemben vett, fizikai kiépítéssel rendelkező megállók, hanem a kereszteződés/utcaszakasz olyan táblával megjelölt pontja, ahol a le- és felszállás bármely irányból érkező járat számára biztosított.

Az utazási igényeket a felhasználók által jól ismert igényvezérelt közlekedési rendszer (továbbiakban: IVK) webes felületen rögzítik (https://telebusz.bkk.hu/), továbbá lehetőség lesz a telefonos (ügyfélszolgálat) és végállomás esetén járművezetői igényrögzítésre is. A megszokott folyamaton túl, egy új utazástervező algoritmus meghatározza az igényelt felszállópontok közötti, járat által megteendő optimális útvonalat.