A közösségi közlekedés versenyképességének alapja annak gyorsasága, sűrűsége és könnyű elérhetősége. Budapest számos területén ezen feltételek teljesülésével a közösségi közlekedés valódi versenytársa az autózásnak, de a külsőbb kerületek esetében ez az elvárás nem mindig teljesül. A közösségi közlekedés versenyképességének további növeléséhez folyamatos fejlesztésekre van szükség. Ilyen például a külső kerületek jobb belvárosi összeköttetése, vagy a metróhálózat könnyebb, lehetőleg közvetlen elérhetősége.
A BKK a külső városrészek közül elsőként Pesterzsébet belvárosi kapcsolatának javítását javasolja a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésével, amellyel a térség közvetlen belvárosi metrókapcsolatot kapna mind az M3-as, mind az M4-es metróhoz.
A javaslatról röviden
A BKK a külső városrészek közül elsőként Pesterzsébet belvárosi kapcsolatának javítását javasolja a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésével, amellyel a térség közvetlen, egyenes, kitérők nélküli kapcsolatot adna a belvároshoz, valamint az M3-as és az M4-es metróhoz. A BKK javaslata alapján a 223E autóbusz
- a jelenlegi Boráros téri végállomástól tovább haladna egészen a Fővám tér érintésével a Kálvin térig, ahonnan az Üllői úton és a Ferenc körúton át a Boráros térnél térne vissza a Soroksári úti útvonalára;
- átszállás nélkül vagy kevesebb átszállással a mainál akár több mint tíz perc időnyereséggel nyújtana kitérők nélküli, egyenes irányú útvonalon közvetlen belvárosi kapcsolatot az M3-as és az M4-es metróhoz a Pesterzsébeten élőknek;
- a pesterzsébeti szakaszon az útvonal mai hurokjellege helyett mindkét irányba elérhetővé tenné a térség érintett megállóit.
A javaslat szerint a 223E autóbusz a mainál tovább, egészen 23:30-ig közlekedne, és lényegesen sűrűbb követéssel biztosítaná a folyamatos és gyors eljutást a metróhoz. A javaslat ezen felül kitér Belső-Ferencváros közösségi közlekedési hálózatának korrekciójára is. Az ezzel kapcsolatos javaslatokat a 223E autóbusz fejlesztése indokolja.

A javasolt változásokról részletesen
A belváros felé a 223E autóbusznak a Boráros téren nem végállomása lenne, csak megállója. A megálló elhelyezkedésére két alternatívát vizsgál jelenleg a BKK. Az egyik a 223E autóbusz jelenlegi végállomási leszállóhelye, a másik a 223E és a 224-es autóbusz jelenlegi felszállóhelye. A járat innen indulna tovább a Fővám tér felé a Közraktár utcán, ahol buszsáv létesülne a Boráros tértől a Bakáts utcáig.
A Fővám téren a 223E autóbusz a 83-as trolibusz jelenlegi végállomásánál állna meg. A Kálvin tér felé a 83-as trolibuszhoz hasonlóan a villamossínen közlekedne a Lónyay utcáig. A Lónyay utcát követően a busz visszasorolna a közúti sávba, majd a kerékpársáv keresztezése után állna meg a Kálvin tér 7. (Városkapu üzletház) előtt kialakítandó új megállóban. A kerékpársáv ezen a szakaszon piros aláfestést kapna, jelezve, hogy itt a kerékpározóknak van elsőbbsége a kerékpársávot keresztező forgalommal szemben.
A Kálvin téren az Üllői út elején is megállna a 223E autóbusz, ami érintheti a 100E autóbusz repülőtér irányú felszállóhelyét. A gyakorlati tapasztalatok függvényében a BKK több változatból fogja kiválasztani a forgalmi igényeknek megfelelő elhelyezkedést.
Az Üllői út és a Ferenc körút jelenlegi forgalmi rendjében nem lenne változás.
A 223E autóbusz Corvin-negyednél lévő megállója a Ferenc körúton, a jelenlegi éjszakai autóbusz megállója előtt, a Mester utcai új megállója a Mester utca és Ferenc körút kereszteződése után lenne kialakítva, figyelembe véve a nagykörúti kerékpársáv és a rakodóhelyek igényeit is.
Pesterzsébet felé a 223E autóbusz Boráros téri megállója átkerülne a 2-es villamos mellé, az 54-es és 55-ös autóbuszok felszállóhelyéhez. Ezzel könnyebbé válna az átszállás a Kálvin tér felől érkező, majd Pesterzsébetre tovább haladó 223E autóbusz, valamint a 2-es, a 2B és a 23-as villamos között.
A 223E autóbusz útvonalának pesterzsébeti szakasza megváltozna: a Pesterzsébet felé tartó autóbusz a Határ útról a Baross utcába fordulna, majd a Gubacsi út / Határ úti új végállomáson történő megfordulást beleértve mindkét irányban ugyanazt az útvonalat járná be a Topánka utca–Török Flóris utca útvonalon.
Kapcsolódó hálózati változások
A 223E autóbusz útvonalának Boráros tér és Kiskörút közötti meghosszabbításával egyidőben átvenné a 15-ös autóbusz belső-ferencvárosi szerepét. A Ráday utca és Közraktár utca megállókat a 83-as trolibusz változatlanul kiszolgálná, a Köztelek utca pedig számos éjszakai járat megállóhelyeként maradna meg. A 15-ös busz Kinizsi utca és a Boráros tér közötti megállói közül a Zsil utcát a 2-es, a 2B és a 23-as villamos, a Czuczor utcát pedig a továbbiakban is a 83-as trolibusz szolgálná ki.
Döntsünk közösen
Mondd el a véleményedet a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésére és a kapcsolódó hálózat módosítására vonatkozó javaslatunkról, hogy a te véleményedet is figyelembe vehessük a tervek véglegesítésekor. Töltsd ki kérdőívünket 2025 szeptember 27-én, szombaton éjfélig – köszönjük, ha segíted a munkánkat!