Társadalmi egyeztetés a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztéséről
2025.09.12. 00:00
Meghirdetett javaslat címe
Társadalmi egyeztetés a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztéséről
Közzététel időpontja
2025.09.12. 00:00
Véleményezés kezdete
2025.09.12
Véleményezés vége
2025.09.27
A közösségi közlekedés versenyképességének alapja annak gyorsasága, sűrűsége és könnyű elérhetősége. Budapest számos területén ezen feltételek teljesülésével a közösségi közlekedés valódi versenytársa az autózásnak, de a külsőbb kerületek esetében ez az elvárás nem mindig teljesül. A közösségi közlekedés versenyképességének további növeléséhez folyamatos fejlesztésekre van szükség. Ilyen például a külső kerületek jobb belvárosi összeköttetése, vagy a metróhálózat könnyebb, lehetőleg közvetlen elérhetősége.
A BKK a külső városrészek közül elsőként Pesterzsébet belvárosi kapcsolatának javítását javasolja a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésével, amellyel a térség közvetlen belvárosi metrókapcsolatot kapna mind az M3-as, mind az M4-es metróhoz.
A javaslatról röviden
A BKK a külső városrészek közül elsőként Pesterzsébet belvárosi kapcsolatának javítását javasolja a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésével, amellyel a térség közvetlen, egyenes, kitérők nélküli kapcsolatot adna a belvároshoz, valamint az M3-as és az M4-es metróhoz. A BKK javaslata alapján a 223E autóbusz
a jelenlegi Boráros téri végállomástól tovább haladna egészen a Fővám tér érintésével a Kálvin térig, ahonnan az Üllői úton és a Ferenc körúton át a Boráros térnél térne vissza a Soroksári úti útvonalára;
átszállás nélkül vagy kevesebb átszállással a mainál akár több mint tíz perc időnyereséggel nyújtana kitérők nélküli, egyenes irányú útvonalon közvetlen belvárosi kapcsolatot az M3-as és az M4-es metróhoz a Pesterzsébeten élőknek;
a pesterzsébeti szakaszon az útvonal mai hurokjellege helyett mindkét irányba elérhetővé tenné a térség érintett megállóit.
A javaslat szerint a 223E autóbusz a mainál tovább, egészen 23:30-ig közlekedne, és lényegesen sűrűbb követéssel biztosítaná a folyamatos és gyors eljutást a metróhoz. A javaslat ezen felül kitér Belső-Ferencváros közösségi közlekedési hálózatának korrekciójára is. Az ezzel kapcsolatos javaslatokat a 223E autóbusz fejlesztése indokolja.
A nagyításért kattints vagy koppints a térképre
A javasolt változásokról részletesen
A belváros felé a 223E autóbusznak a Boráros téren nem végállomása lenne, csak megállója. A megálló elhelyezkedésére két alternatívát vizsgál jelenleg a BKK. Az egyik a 223E autóbusz jelenlegi végállomási leszállóhelye, a másik a 223E és a 224-es autóbusz jelenlegi felszállóhelye. A járat innen indulna tovább a Fővám tér felé a Közraktár utcán, ahol buszsáv létesülne a Boráros tértől a Bakáts utcáig.
A Fővám téren a 223E autóbusz a 83-as trolibusz jelenlegi végállomásánál állna meg. A Kálvin tér felé a 83-as trolibuszhoz hasonlóan a villamossínen közlekedne a Lónyay utcáig. A Lónyay utcát követően a busz visszasorolna a közúti sávba, majd a kerékpársáv keresztezése után állna meg a Kálvin tér 7. (Városkapu üzletház) előtt kialakítandó új megállóban. A kerékpársáv ezen a szakaszon piros aláfestést kapna, jelezve, hogy itt a kerékpározóknak van elsőbbsége a kerékpársávot keresztező forgalommal szemben.
A Kálvin téren az Üllői út elején is megállna a 223E autóbusz, ami érintheti a 100E autóbusz repülőtér irányú felszállóhelyét. A gyakorlati tapasztalatok függvényében a BKK több változatból fogja kiválasztani a forgalmi igényeknek megfelelő elhelyezkedést.
Az Üllői út és a Ferenc körút jelenlegi forgalmi rendjében nem lenne változás.
A 223E autóbusz Corvin-negyednél lévő megállója a Ferenc körúton, a jelenlegi éjszakai autóbusz megállója előtt, a Mester utcai új megállója a Mester utca és Ferenc körút kereszteződése után lenne kialakítva, figyelembe véve a nagykörúti kerékpársáv és a rakodóhelyek igényeit is.
Pesterzsébet felé a 223E autóbusz Boráros téri megállója átkerülne a 2-es villamos mellé, az 54-es és 55-ös autóbuszok felszállóhelyéhez. Ezzel könnyebbé válna az átszállás a Kálvin tér felől érkező, majd Pesterzsébetre tovább haladó 223E autóbusz, valamint a 2-es, a 2B és a 23-as villamos között.
A 223E autóbusz útvonalának pesterzsébeti szakasza megváltozna: a Pesterzsébet felé tartó autóbusz a Határ útról a Baross utcába fordulna, majd a Gubacsi út / Határ úti új végállomáson történő megfordulást beleértve mindkét irányban ugyanazt az útvonalat járná be a Topánka utca–Török Flóris utca útvonalon.
Kapcsolódó hálózati változások
A 223E autóbusz útvonalának Boráros tér és Kiskörút közötti meghosszabbításával egyidőben átvenné a 15-ös autóbusz belső-ferencvárosi szerepét. A Ráday utca és Közraktár utca megállókat a 83-as trolibusz változatlanul kiszolgálná, a Köztelek utca pedig számos éjszakai járat megállóhelyeként maradna meg. A 15-ös busz Kinizsi utca és a Boráros tér közötti megállói közül a Zsil utcát a 2-es, a 2B és a 23-as villamos, a Czuczor utcát pedig a továbbiakban is a 83-as trolibusz szolgálná ki.
Döntsünk közösen
Mondd el a véleményedet a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésére és a kapcsolódó hálózat módosítására vonatkozó javaslatunkról, hogy a te véleményedet is figyelembe vehessük a tervek véglegesítésekor. Töltsd ki kérdőívünket 2025 szeptember 27-én, szombaton éjfélig – köszönjük, ha segíted a munkánkat!
A 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztéséről szóló kérdőívet több mint 1.500-an töltötték ki. A BKK társadalmi egyeztetéseinek történetében először fordult elő, hogy a női válaszadók aránya (51%) meghaladta a férfiakét (47%). Akadálymentes környezetre a kitöltők 13%-ának van szüksége.
A fejlesztéssel érintett két kerülethez teljesen eltérő viszony fűzi a válaszadókat. Különösen az adott kerületben lakók, dolgozók és átutazók aránya tér el, ami önmagában jelentős mértékben kirajzolja a járattal kapcsolatos utazási igényeket.
XX. kerület
Pesterzsébet
IX. kerület
Ferencváros
a kerületben lakik
58%
9%
a kerületben dolgozik
2%
12%
csak átutazik a kerületen
21%
56%
alkalmanként jár a kerületben
8%
13%
egyéb okból érinti a kerületet
3%
7%
nem érinti a kerületet
7%
4%
Használati szokások
Ma a 223E autóbuszt a válaszadók 57%-a használja hetente többször vagy (szinte) minden nap. A fejlesztés megvalósulása esetén arányuk 68%-ra nőne, gyakorlatileg teljes egészében a napi használók körét bővítve.
A 223E legnagyobb forgalmú megállói közül a belváros irányába legtöbben Pesterzsébet, városközpontnál (28%) és az Ady Endre utca (Topánka utca) megállóban (16%) szállnak fel. Az utasok 46%-a a Boráros téren fejezi be útját.
A 223E utasainak 71%-a a leszállást követően másik közösségi közlekedési járműre száll át. Ezek között a legnépszerűbb a 4-es és a 6-os villamos, valamint a 2-es, 2B és 23-as villamosok alkotta járatcsalád.
A fejlesztés elemeinek támogatottsága
Nagyon magas a fejlesztés különböző elemeinek támogatottsága, de ezen belül is toronymagasan kiemelkedik az üzemidő meghosszabbítása, amivel a válaszadók 81%-a teljesen, 10%-a pedig inkább egyetért. A belvárosi irányú meghosszabbítással 67%-uk teljesen, 11%-uk pedig inkább egyetért. A pesterzsébeti vonalszakasz hurokjellegét felváltó kétirányú közlekedést pedig 50%-nyian teljesen, 18%-nyian pedig inkább támogatják.
A szabadszavas válaszok alapján számottevő igény mutatkozik Pesterzsébet egyéb területei, Soroksár-Újtelep és Soroksár közvetlen, sűrű belvárosi kapcsolatára is, amelynek lehetőségét a BKK vizsgálja.
A 223E autóbusz új közlekedési rendje
2025. december 13-ától a 223E autóbusz szolgáltatási színvonalának fejlesztésével, útvonalának meghosszabbításával a pesterzsébeti térség közvetlen, egyenes, kitérők nélküli belvárosi metrókapcsolatot kap mind az M3-as, mind az M4-es metróhoz. Emellett ezentúl hajnaltól késő estig, mindennap kb. 4:30-tól egészen 23:50-ig közlekedik, és lényegesen sűrűbb követéssel biztosítja a folyamatos és gyors eljutást a belvárosba és a metrókhoz.
klikkelj / koppints a nagyobb méretért
A belváros felé a 223E autóbusznak a Boráros téren végállomás helyett csak megállója lesz. A járat a mai végállomási leszállóhelyéről indul tovább a Fővám tér felé a Közraktár utcán, ahol új buszsávon jut el a Boráros tértől a Bakáts utcáig.
A Fővám téren a 223E autóbusz a 83-as trolibusz jelenlegi megállójában áll meg, átszállási lehetőséget biztosítva az M4-es metróra, valamint a 47-es, a 48-as és a 49-es villamosokra. Ezt követően a Kálvin tér felé a villamossínen közlekedik a Lónyay utcáig. A Kálvin téren először a Városkapu üzletház előtti új megállóban, az M3-as és M4-es metróra való akadálymentes átszállást biztosító lift mellett, majd az Üllői út elején lévő megállóban is megáll, ezzel kényelmes átszállási lehetőséget biztosítva egyéb ott megálló BKK-járatokra, így a 9-es autóbuszra, a 72-es és a 83-as trolira, valamint a 100E reptéri expresszbuszra.
A Corvin-negyednél jobbra kanyarodva a Ferenc körúton, a jelenlegi éjszakai autóbusz megállója helyén kialakítandó új megállóperonnál, a Mester utca / Ferenc körút csomópontban pedig a Ferenc körút kereszteződése után kialakítandó új megállóban áll meg.
A társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezethez képest változás, hogy a dinamikusan fejlődő térség jobb kiszolgálása és közvetlen belvárosi kapcsolatának fejlesztése érdekében a járat mindkét irányban megáll a MÜPA – Nemzeti Színház H megállóban is.
Pesterzsébet felé a 223E autóbusz Boráros téri megállója átkerül a 2-es, a 2B és a 23-as villamos megállója mellé, az 54-es, az 55-ös és a 255E autóbuszok felszállóhelyének közelébe, amivel könnyebbé válik az átszállás a Kálvin tér felől érkező, majd Pesterzsébetre tovább haladó 223E autóbusz, valamint a villamosok között.
A 223E autóbusz útvonalának pesterzsébeti szakasza oly módon módosul, hogy a mai hurokjellege helyett mindkét irányba elérhetővé teszi a térség érintett megállóit. Az autóbusz a Határ útról a Baross utcába fordul, majd a Gubacsi út / Határ úti új végállomáson történő megfordulást beleértve mindkét irányban ugyanazt az útvonalat járja be a Topánka utca – Török Flóris utca útvonalon.
A 223E autóbusz útvonalának Boráros tér és Kiskörút közötti meghosszabbításával egyidőben átveszi a 15-ös autóbusz belső-ferencvárosi szerepét, így az csak a Kálvin tértől közlekedik a Gyöngyösi utca metróállomás felé. A Ráday utca és Közraktár utca megállókat a 83-as trolibusz változatlanul kiszolgálja, a Köztelek utca pedig számos éjszakai járat megállóhelyeként marad meg. A 15-ös autóbusz Kinizsi utca és a Boráros tér közötti megállói közül a Zsil utcát a 2-es, a 2B és a 23-as villamos, a Czuczor utcát pedig a továbbiakban is a 83-as trolibusz szolgálja ki.
Sütibeállítások
Weboldalunk az alapműködés, valamint a marketing és statisztika céljából sütiket használ. A sütikről bővebb tájékoztatás erre a linkre kattintva érhető el.