Új buszok Budapesten

Májustól júliusig fokozatosan áll forgalomba 150 új Mercedes Citaro típusú autóbusz Budapesten, ezáltal hosszú hanyatlás után új korszak kezdődött a budapesti buszközlekedésben. A járműcserére az új autóbusz-üzemeltetési modell részeként került sor. A fővárosi utazóközönség 7 év után utazhat ismét vadonatúj, teljesen alacsonypadlós, légkondicionált, az európai sztenderdeknek megfelelő járműveken.

Jelenleg a budapestiek 55%-a használ közösségi közeledést, 40% egyéni közlekedési eszközt, mintegy 5% választja a kerékpárt. A közösségi közlekedők 40%-a utazik busszal. Naponta a buszokon 1 millió 917 ezer felszállást regisztrálnak, és az utasok átlagosan 15 percet töltenek ezeken a járműveken. A budapesti buszok a futott kilométerteljesítmény alapján egy nap alatt hétszer kerülnék meg a Földet, egy év (munkanapokat súlyozva) alatt pedig 86,6 millió kilométert futnak. A 2013 májusától ütemezetten, három hónap alatt forgalomba álló 150 új autóbusszal Budapest tömegközlekedésének évtizedes lemaradását csökkenti a Főváros és a BKK, ugyanis a 2000-es évek közepe óta – a csuklós Volvo autóbuszok forgalomba állítása óta – nem bővült új, teljesen alacsonypadlós autóbuszokkal a fővárosi autóbuszpark.

Az autóbuszok általános minősége 2012-ben

  • 18 évet meghaladó átlagéletkor (Az elvárható legfeljebb 8 év átlagéletkor helyett – európai átlag: 7,3, forrás: UITP)
  • 5%-ot meghaladó járatkimaradási arány (külső szolgáltatónál 2011. évben ez az érték 0,3 %-ra adódott. A Közszolgáltatási Szerződésben még elfogadható érték 2,5 %)
  • alacsony szolgáltatási minőség (akadálymentesség – magas padló -, légkondicionálás hiánya)
  • környezetvédelmi elmaradások (a „fekete” E0 és E1 motorok részaránya meghaladja a 60%-ot)
  • több mint 500 db jármű azonnali cserére szorul (több mint 1,2 millió km/jármű futásteljesítmény, több mint 10 éves elmaradás a felújításban).

Az új autóbusz-üzemeltetési rendszer lényege, hogy a szolgáltatást megrendelő BKK a BKV Zrt. mellett – pályáztatás útján – más, magántársaságokat is megbíz egy-egy vonal vagy vonalcsoport üzemeltetésével, akiknek ehhez biztosítaniuk kell a szükséges új és környezetkímélő járműveket. A korszerűsítés költségei így nem a BKK, illetve a főváros költségvetését terhelik. A járműcserére az új autóbusz-üzemeltetési modell keretében kerül sor. A BKK-nak a közbeszerzési eljárásban a kiválasztott busztípusra nem volt ráhatása, ugyanakkor a műszaki elvárásrendszer meghatározásánál arra törekedett, hogy garantálja a magas minőséget (alacsonypadló, klíma, stb.), és minél szélesebb versenyt nyisson. Az elvégzett szakértői vizsgálatok szerint a műszaki elvárásrendszernek legalább 12 busztípus felelt meg, közte magyar típus is. A magyar gyártókat közvetlenül nem lehetett a tenderben előnyben részesíteni, de indulásukat azzal segítette a BKK, hogy a szokásokkal ellentétben nem követelte meg a referenciát, így olyan buszokkal is lehetett indulni, melyek soha egyetlen városban sem közlekedtek. Ennek ellenére – vélhetően a finanszírozási vagy a műszaki kockázatok miatt – magyar típusú buszokkal történő szolgáltatásra nem érkezett ajánlat. A beszerzés részleteiről további információk az alábbi oldalon.

A buszok beszerzésére a BKK által kiírt pályázatot a VT-Transman Kft. nyerte, amely májusban megkezdte az összesen 159 tagú flotta fokozatos forgalomba állítását, így júliustól reggelente 150 vadonatúj autóbusz áll az utasok rendelkezésére. Az első 50 járművet április 30-án a Hősök terén ünnepélyes keretek között adták át a főváros utazóközönségének. Júniustól újabb 50 autóbusz biztosít kényelmes és biztonságos utazási lehetőséget, végül július 1-jén az utolsó 50 jármű is forgalomba áll. A flotta további 9 tagja tartalék járműként szolgál, egy esetleges meghibásodás esetén.

Magántulajdonú szolgáltató jelenleg kb. 100, átlagosan 4-12 éves buszt üzemeltet Budapesten. A 150 új busz forgalomba állítását követően a magánbuszok korábbi 8%-os aránya 2013-ban 21%-ra nőtt. A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján ez az arány a buszágazatban maximum 66%-ig nőhet a következő években, hogy a teljes volumen ne legyen hosszú távú szerződésekkel lekötve és maradjon a városnak mozgástere.

Akadálymentes buszok Európában

Míg a nyugat-európai nagyvárosokban jellemzően már 100%-ban alacsonypadlós autóbuszok közlekednek, addig Budapest a térségen belül is jelentősen lemaradt:

  • Bécs (Wiener Linien) 100%
  • Debrecen 100%
  • Bukarest (RATB) 99%
  • Ljubljana 84%
  • Varsó 75%
  • Volánbusz (Budapest előváros) 41%
  • Budapest (BKV Zrt. + VT-Transman) 28%
  • Budapest (BKV Zrt.) 24%
  • Budapest (150 darab új busz beállása után) 45%

A VT-Transman Kft. – amely 1999 óta vesz részt a budapesti tömegközlekedés lebonyolításában – üzemelteti a 100, évek óta működő, és a 2013 tavaszán érkező 150 magánszolgáltatói buszt. A cég 50%+1 szavazat részarányban a magyar Videoton-csoport tulajdona, míg 49%-ban a világszerte tömegközlekedést üzemeltető Arriva a tulajdonos, akinek tulajdonosa a német államvasút, a Deutsche Bahn (DB) is. A 2013. május elsejétől érvényben lévő új buszos szolgáltatói szerződés teljesítéséhez jelentős számú új munkahelyet teremtett és fog teremteni a jövőben is.

A Mercedes-Benz Citaro C2

A Mercedes-Benz egyik legkipróbáltabb, számos nagyvárosban közlekedő autóbusztípusa, melyből eddig több mint 30 ezer példány készült. A Budapestre érkező C2-es verzió ezen belül is a legkorszerűbb változatot képviseli, így a járművek megbízhatósága vitán felül áll.

  • Az új buszok az EEV környezetvédelmi kategóriába tartoznak, vagyis fokozottan környezetkímélők.
  • Az utasok kényelme érdekében a járművek jobb oldala az ajtó kinyitásakor kismértékben lesüllyed, így könnyítve meg a kerekesszékesek, mozgásukban korlátozottak számára a közlekedést.
  • A járművek olyan biztonsági rendszerrel vannak ellátva, mely megakadályozza, hogy az utast, vagy annak táskáját, kabátját odacsukja a záródó ajtó.
  • A csúcsidei nagy zsúfoltságon segítenek a lehajtható ülések: ezeket felhajtva hely szabadul fel, újabb utasok felszállását lehetővé téve.
  • A Citarok minden oldalán látható lesz a járatszám, a hátsó kijelző pedig a szokásosnál nagyobb méretű lesz, ami segítséget jelent a rosszul látóknak. Belül modern TFT monitorok segítik az utastájékoztatást. A jármű utasterének világítását energiatakarékos ugyanakkor a szokottnál több fényt adó LED-es lámpák biztosítják.
  • Az új buszokat olyan, speciálisan kialakított, korszerű és ergonomikus kapaszkodókkal látjuk el, melyek növelik utasaink biztonságát és kényelmét utazás közben.
  • A végállomáson várakozó járművek ajtajai automatikusan visszacsukódnak, ha nincs le- vagy felszálló utas. Így az autóbusz télen nem hűl ki, nyáron pedig nem melegszik fel.

Citarok egyre több buszvonalon

Az új Mercedes Citaro buszok 2013 májusától fokozatosan váltják fel a BKV régi autóbuszait azokon a vonalakon, melyek üzemeltetését a közbeszerzési pályázaton elnyerte a VT-Transman. A menetrend változatlan marad.

Májustól a város egyre több pontján tűntek fel korszerű, alacsonypadlós, klimatizált és környezetkímélő járművek. Az új buszok „munkába állásának” eredményeként a BKK autóbuszjáratain közlekedő járművek 45%-a alacsonypadlós lett, amely megkönnyíti a kerekesszékkel, babakocsisokkal közlekedők, a nyugdíjasok és mozgásukban korlátozottak utazását. A légkondicionált utasterű buszok aránya is hasonlóvá vált, amely a forró nyári hónapokban jelent nagy segítséget az utazóknak.

Az új autóbuszokkal az alábbi vonalakon találkozhatnak:

májustól:

5 9 25 30A 104 104A 105 134 196 196A 204 220 224 230 234

júniustól:

7E8119197E107E1112912222A222112178233E

júliustól:

731333467106139168E240E

Kapcsolódó oldal:

Kapcsolódó cikkek:

Kapcsolódó galériák:

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.