Társadalami egyeztetés (1-es villamos)

Az 1-es villamos Rákóczi hídon való meghosszabbításához kapcsolódó változásokról

Megnevezés: Az 1-es villamos meghosszabbítása a Rákóczi hídon át Dél-Budára
Érintett térség: Kelenföld, Ferencváros
Érintett járatok: 1, 1A, 103
Bevezetés tervezett időpontja: 2015. január
A változást kiváltó előzmények:
  • A BKK 2014 nyarán megkezdte az 1-es villamosvonal Rákóczi hídon át, az
    Etele út / Fehérvári út csomópontig való meghosszabbításának kivitelezését.
  • Az építési munkálatok előrehaladtával az utasforgalmi próbaüzem 2015 januárjában elindulhat.
  • A BKK célja, hogy az utazóközönség mielőbb birtokba vehesse a villamosvonalat.
Változás rövid leírása:

  • Az 1-es villamost meghosszabbítjuk az Etele út / Fehérvári út csomópontig.
  • A jelenleg betétjáratként közlekedő 1A jelzésű villamos helyett is az 1-es villamos közlekedik, a körgyűrű teljes vonalán.
  • Az 1-es villamos hétköznap az 1-es és az 1A járatok jelenlegi közös követésével, hétvégén a jelenleginél sűrűbben közlekedik.
  • Az utasforgalmi próbaüzem kezdetét követően, a műszaki feltételek teljesülésével hétvégenként az 1-es villamos vonalán alacsonypadlós szolgáltatást biztosítunk: a járművek egy részét a Nagykörúton ekkor nem szükséges Combino villamosok közül csoportosítjuk át.
  • A 103-as busz szerepét átveszi az 1-es villamos most átadandó, és Kelenföld vasútállomásig küszöbön álló meghosszabbítása. Ezért a 103-as busz helyett Kelenföld vasútállomás M és Hengermalom út megállók között 1-es jelzéssel villamospótló buszt indítunk, a 103-as busznál jelentősen sűrűbben, minden 1-es villamoshoz csatlakozva. A meghosszabbítás teljes körű műszaki átvételét követően további, átfogó hálózati fejlesztéseket tervezünk.
Útvonal:
  • Az 1-es villamos a Közvágóhíd H jelenlegi végállomástól a Rákóczi híd – Szerémi út – Hengermalom út útvonalon éri el új végállomását.
  • Az 1-es villamospótló busz az Etele tér – Etele út – Hengermalom út útvonalon közlekedik.
Megállóhely:
  • Az 1-es villamos új megállóhelyei:
    • Infopark
    • Budafoki út / Dombóvári út
    • Hauszmann Alajos utca / Szerémi út
    • Hengermalom út / Szerémi út
    • Etele út / Fehérvári út
  • Az 1-es villamospótló busz Kelenföld vasútállomás M és Hengermalom út végállomások között a 103-as busz összes jelenlegi megállóját kiszolgálja.
  • Az 1-es villamos új megállói környezetében a buszmegállóhelyek elnevezését egységesítjük. Ezért:
    • A 33-as, 133-as és 233-as buszok Dombóvári út megállóhelye a villamos Budafoki út / Dombóvári út megállójának nevét veszi fel.
    • Az 1-es villamospótló busz Nándorfejérvári út megállóhelye a villamos Hengermalom út / Szerémi út megállójának nevét veszi fel.
Üzemidő:
  • Az 1-es villamos meghosszabbított útvonalán a jelenlegi üzemidőben közlekedik, az első és utolsó villamosok indulási időpontjai néhány perccel módosulhatnak.
  • Az 1A villamos helyett is 1-es villamosok közlekednek teljes útvonalon és üzemidőben.
  • Az 1-es villamospótló busz is teljes nappali üzemidőben közlekedik, az első és az utolsó 1-es villamoshoz is csatlakozva.
Követési idő:
  • Az 1-es villamos hétköznap az 1-es és 1A villamosok jelenlegi közös követési sűrűségével közlekedik: reggel 3 percenként, napközben 6 percenként, délután 3-4 percenként, késő este 10 percenként.
  • Hétvégén az 1-es villamos napközben a jobb csatlakozások biztosítása érdekében a jelenleginél sűrűbben, 7-8 percenként, hajnalban és késő este továbbra is 10 percenként közlekedik. Előre láthatólag az indulások felét biztosítjuk alacsony padlós Combino villamossal.
  • Az 1A villamos helyett az 1-es villamos közlekedik, csúcsidőben a jelenlegihez képest kétszeres gyakorisággal.
  • Minden 1-es villamoshoz biztosítunk csatlakozást az 1-es villamospótló busszal, így a busz követési gyakorisága a villamoséval megegyezik.

A BKK 2014 nyarán megkezdte az 1-es villamosvonal Rákóczi hídon át, az Etele út / Fehérvári út csomópontig való meghosszabbításának kivitelezését. Az építési munkálatok előrehaladtával az utasforgalmi próbaüzem 2015 januárjában elindulhat. A BKK célja, hogy az utazóközönség a lehető leghamarabb birtokba vehesse a Budapest közlekedése szempontjából kiemelkedő fontosságú, a Rákóczi híd két évtizeddel ezelőtti átadása óta hiányzó kapcsolatot, amely egyúttal másfél évtizede először jelenti vadonatúj villamos pályaszakasz átadását a fővárosban.

Mindezekre tekintettel az utasforgalmi próbaüzem kezdetével a 103-as busz közlekedését hozzáigazítjuk a meghosszabbodott villamosvonalhoz. A meghosszabbítás teljes körű műszaki átvételét követően tervezzük bevezetni a végleges közlekedési rendet, amely több, Kelenföld térségét érintő járatcsalád, így pl. a 33-as buszok fejlesztését is tartalmazni fogja. A BKK Budapest közlekedésszervezőjeként az M4-es metró átadása óta folyamatos utasforgalmi felméréseket végez a teljes közösségi közlekedési hálózaton, így a megváltozott utazási szokásokat a hálózati fejlesztéseket érvénybe léptető végleges közlekedési rend kialakításakor figyelembe vesszük. A végleges közlekedési rend előkészítését hamarosan befejezzük, arról egy következő Társadalmi Egyeztetés keretében, várhatóan december hónap folyamán kérjük majd ki utasaink véleményét, bemutatva a fejlesztések előnyeit és esetleges hátrányait is. A BKK célja, hogy a villamost a lehető leghamarabb ki tudja építeni Kelenföld vasútállomás M-ig, az erre vonatkozó tervek már engedélyezés alatt állnak.

Az 1-es villamos vonalának dél-budai meghosszabbításával a BKK lehetőséget teremtett arra, hogy az egyre népszerűbb, de a közúti forgalom általi zavartatásnak kitett 103-as busz helyett kapacitív, kötött pályás kapcsolat létesüljön a Közvágóhídtól a Rákóczi hídon át egészen az Etele út / Fehérvári út csomópontig. Utasforgalmi felméréseink szerint jelenleg a Népliget M és Közvágóhíd H között az 1-es villamos és a 103-as busz összesen közel ugyanannyi utast szállít, mint az 1-es és 1A villamosok Népliget M és Puskás Ferenc Stadion M között, így a betétjárati rend fenntartása nem indokolt. A villamospálya közúti torlódásoktól való függetlenségének minél jobb kihasználása érdekében ezért az 1A villamosok helyett is az 1-es villamost közlekedtetjük teljes vonalon a Bécsi út / Vörösvári út és az Etele út / Fehérvári út között, összességében a maival megegyező gyakorisággal. Ez csúcsidőben a Könyves Kálmán körúton kétszeres gyakorisággal járó villamost, Dél-Buda felé pedig a jelenlegi buszoknál minden időszakban gyakrabban, több férőhellyel közlekedő villamosokat jelent. Ezzel a BKK a Hungária körút – Dél-Buda közlekedési tengelyen az eljutási idő és az utaskényelem tekintetében is minőségi ugrást tesz.

A 103-as busz szerepét a átveszi az 1-es villamos most átadandó, valamint Kelenföld vasútállomásig küszöbön álló meghosszabbítása. Ezért a 103-as busz helyett Kelenföld vasútállomás M és Hengermalom út megállók között 1-es jelzéssel villamospótló autóbuszt indítunk, amely a 103-as buszhoz képest jelentősen sűrűbben közlekedik, minden 1-es villamoshoz csatlakozva. Az 1-es villamost annak teljes, Kelenföld vasútállomás M-ig való kiépítéséig kiegészítő villamospótló busz így ideálisan kiszolgálja az 1-es villamos vonaláról az Etele úti célpontokra és a Kelenföld vasútállomás M felé továbbutazókat, valamint a Budafoki út és a Hengermalom út környékén található munkahelyek és üzletek célforgalmát is. Az 1-es villamos és az 1-es villamospótló busz közötti átszálláshoz Pest felé az Etele út / Fehérvári út megállót, Kelenföld vasútállomás felé a Hengermalom út / Szerémi út megállót javasoljuk.

A műszaki feltételek teljesülését követően hétvégenként az 1-es villamos vonalán alacsony padlós szolgáltatást biztosítunk: a járművek egy részét a Nagykörúton ekkor nem szükséges Combino villamosok közül csoportosítjuk át, így az indulások mintegy fele akadálymentes lesz. Az alacsonypadlós közlekedést a gyártás alatt álló új CAF-villamosok 2015 második felében tervezett forgalomba állásával fogjuk a hétköznapokra is kiterjeszteni és hétvégén teljes körűvé tenni. Ezáltal a nagykörúti villamosok 2006-os beszerzése óta először terjeszti ki a BKK az akadálymentes eljutás lehetőségét Budapest villamoshálózatán.


A térkép PDF formátumban.

Szakmai indoklás Az 1-es villamos meghosszabbításával a BKK új, vonzó kötött pályás kapcsolatot épít ki a Dunán át, a pesti Hungária körgyűrű és Dél-Buda között.
Várható eredmények:
  • Csökkenő eljutási idő, megbízhatóbb közlekedés, megszűnő átszállási kényszer és nagyobb utazási kényelem a pesti Hungária körgyűrű és Dél-Buda között utazóknak.
  • A Kelenföldön belüli Etele út – Hengermalom út tengely kiszolgálásának színvonala javul.
  • Az akadálymentes közlekedés kiterjesztése a villamoshálózaton.
Észrevételek beküldésének határideje: 2014. december 15.

Budapest, 2014. december 2.

Vissza a térképes nézetre

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.