Előzetes tájékoztató (Buda)

  • 8-as és 108-as vonalak összekötéséről,
  • a 102-es és 112-es vonalak által kiszolgált terület szolgáltatásfejlesztéséről,
  • az 53-as és 105-ös vonalak kapacitásának módosításáról, valamint
  • a 239-es vonal közlekedési rendjének módosításáról

Megnevezés: A 8-as és a 108-as vonalak összekötése, a 102-es és 112-es vonalak által kiszolgált terület szolgáltatásfejlesztése, az 53-as és 105-ös vonalak kapacitásának módosítása, valamint a 239-es vonal közlekedési rendjének módosítása
Érintett térség: Gazdagrét, Farkasrét, Sasad, Hegyalja út környéke, Németvölgy, Orbánhegy, Mártonhegy, Rákóczi út és Thököly út térsége, Belváros, Krisztinaváros, Andrássy út környéke, Angyalföld
Érintett járatok: 8, 8A, 53, 102, 105, 108, 110 (új járat), 112, 239
Bevezetés tervezett időpontja: 2014. szeptember – október
A változást kiváltó előzmények:
  • Gazdagrét térségében a 2014. március 29-én bevezetett hálózat kedvező tapasztalatai, az utasforgalmi adatok lehetővé teszik a 8 (8A) és 108-as vonalak összekötését, az ezzel járó kényelmi és utazási előnyök kiaknázását.
  • A Thököly út térségében a 2014. március 29-én bevezetett hálózat ezen a szakaszon jelentős kapacitástöbbletet biztosított, hogy az utasok az M4-es metró átadása után kialakíthassák új utazási szokásaikat. Az ezt követő felmérések megtörténtek, a tapasztalatok alapján kiválasztható az a mód, ahogy a kapacitás az eredeti, metró átadása előtti szint környékére csökkenthető, az utasok egyenletes megoszlása mellett.
  • A belvárosi utazási szokások átalakulása, a városfejlesztési intézkedések, a buszsávok több év alatt kifejtett forgalomvonzó hatása több időszakban forgalomnövekedést hozott a 105-ös vonalra. Ezt a vonal sűrítésével és így még inkább vonzóvá tételével indokolt követni meghatározott időszakokban.
  • Ugyancsak a belvárosi közlekedési és városfejlesztési lépések eredményeként alakult kedvezően a 112-es buszvonal forgalma. Ezért a hétvégi és esti időszakokban való kipróbálás céljából, kapacitásbővítést és a XII. kerületi utasok számára új közvetlen kapcsolatokat, gyorsabb eljutást nyújtó hálózatfejlesztést vezetünk be. Az intézkedés a 102-es vonal menetrendi korrekciójával is jár.
  • Az 53-as autóbusz kihasználtsága bizonyos időszakokban igen alacsony, amely a kapacitás fentiek szerinti átcsoportosítását indokolja.
Változás rövid leírása:

A 8-as, 8A, és a 108-as autóbusz

  • Az átszállásmentes kapcsolatok növelése érdekében indokolt a 8-as, illetve a 8A vonalat a 108-as vonallal összekötni.
  • A 8-as, illetve a 8A és a 108-as járatok összevonásaként létrejövő új 8-as vonal a Keleti pályaudvartól a Hegyalja úton át Farkasrét és Gazdagrét feltárásával Kelenföld vasútállomásig közlekedik. Járatsűrűsége alapvetően megegyezik a 8-as, illetve 8A, valamint a 108-as járatok mai gyakoriságával, sőt hétvégén sűrűbb követést biztosítunk a Rákóczi – Hegyalja – Törökbálinti úton.
  • A módosított 8-as járat valamennyi megállóhelyet kiszolgál, amelyet a 8A vagy a 108-as autóbuszok használnak.
  • Az új, összevont járat bevezetésével összefüggésben a 8A és a 108-as járat beolvad a 8-asba.
  • A megújuló 8-as vonal pesti végállomását a Keleti pályaudvarhoz helyezzük. A Bosnyák tér és a Keleti pályaudvar között a 8-as járat szerepét az útvonalon közlekedő 5-ös, 7-es, 112-es járatok mellett a tervek szerint mindenütt megálló 239-es járat és az új 110-es járat is átveszi.

A 239-es autóbusz

  • A 8-as vonal Thököly úti szakaszának pótlására a 239-es vonal a továbbiakban a pesti szakaszán is alapjáratként közlekedik.
  • A beérkezett utasészrevételeknek, javaslatoknak eleget téve új megállóhelyeken is megállítjuk a 239-es járatot: az autóbuszok ezentúl kiszolgálják a belváros felé a BAH-csomópont, Gazdagrét felé a Muskotály köz megállókat is, ezáltal a Budaörsi út belső szakaszának tömegközlekedési kiszolgálása javul, a közvetlen eljutási lehetőségek bővülnek.

105-ös autóbusz

  • A 105-ös autóbuszokon az esti időszakban, valamint hétvégén napközben gyakran előfordul magas kihasználtság. A komfortosabb utazás elősegítése érdekében az említett időszakokban bővítjük a vonal férőhelykínálatát, 10 perces követést biztosítva.
  • A megfelelő kapacitás biztosítása érdekében esténként a 10 perces járatsűrűségű időszakot bővítjük, az eddigi korábbi időpontban történő ütemváltás helyett minden nap kb. 22:30 óráig közlekednek gyakrabban az autóbuszok.
  • Szombaton és munkaszüneti napokon napközben szintén bővítjük a 105-ös vonalon a kínálatot, 12 perces követés helyett 10 percenként közlekednek majd az autóbuszok.

112-es és az új 110-es autóbusz

  • A 112-es vonalon jelentős utasforgalom jelentkezik az esti órákban és hétvégén is, így indokolttá vált a belváros és a Szendrő utca környéke között a tömegközlekedési lehetőséget bővíteni, mindezt hálózatfejlesztéssel is egybekötve.
  • Németvölgy és Mártonhegy színvonalasabb kiszolgálása érdekében 110-es jelzéssel új vonalat indítunk oly módon, hogy a 112-es vonalat megosztva közlekedtetjük. A két járat összességében sűrűbb, mint a jelenlegi 112-es. A 112-es járat változatlan útvonalon közlekedik. A 110-es járat a Thomán István utca felé megegyezik a 112-essel, de a hegyről lefelé is a Fodor utca – Tornalja utca – Bürök utca útvonalon közlekedik, ahonnan eddig a Belváros felé csak jelentős kerülővel vagy átszállással lehetett eljutni.
  • A két járat együttesen hétvégén napközben a jelenlegi 12 helyett sűrűbben, 10 percenként közlekedik, a két vonal külön-külön 20 percenként.

102-es autóbusz

  • A 102-es vonal forgalma a késő esti, illetve a hétvégi kora reggeli időszakban minimális, a vonal által kiszolgált térség utasforgalmi igényeit részben más módon célszerű ilyenkor kiszolgálni.
  • Az alternatív közlekedési lehetőségeket és a fellépő alacsony kihasználtságot figyelembe véve tervezetünk szerint minden nap kb. 21.00-ig járnak csak az autóbuszok, illetve szombaton kb. 8 órakor, vasárnap kb. 9 órakor indul csak be a közlekedés.
  • A 102-es járat üzemszüneti időszakában az összességében sűrűbben induló új 110-es és 112-es autóbuszjárattal nyújtunk eljutási lehetőséget Németvölgy, Orbánhegy és Mártonhegy lakóterületei felé.

53-as autóbusz

  • Az 53-as járaton végzett forgalomfelvétel eredményeinek tanúsága alapján indokolt az alkalmazott járatkövetések korrekciója.
  • A kisforgalmú időszakokban a jelentkező utasforgalomhoz igazodó követési időt vezetünk be, így szombaton és munkaszüneti napokon 12 perc helyett 15 percenként tervezzük indítani az autóbuszokat.
Útvonal:

A módosuló 8-as járat útvonala a Keleti pályaudvar M felé:

Kelenföld vasútállomás M és a Gazdagréti tér között a 108-as járat vonalvezetésével megegyezik, majd a 8A járat vonalán halad tovább a Keleti pályaudvar M végállomásig. Az autóbuszok, a Gazdagréti tér környéki létesítmények kiszolgálása érdekében betérnek a Gazdagréti téri autóbusz-végállomásra. A Keleti pályaudvarnál a 8A és a 178-as járatok jelenlegi, Thököly úti oldalon lévő végállomását használják a járatok.

A módosuló 8-as járat útvonala Kelenföld vasútállomás M felé:

A Keleti pályaudvar M végállomás és a Gazdagréti tér között a 8A vonalával megegyezik, majd a Gazdagréti tértől a 108-as járat vonalvezetésének megfelelően éri el Kelenföld vasútállomás M végállomást. Az autóbuszok, a Gazdagréti tér környéki létesítmények kiszolgálása érdekében betérnek a Gazdagréti téri autóbusz-végállomásra. A Gazdagréti lakótelep egyenletes kiszolgálása érdekében Kelenföld vasútállomás irányában a 8-as autóbuszok a Gazdagréti téri végállomáson néhány percet várakoznak.

A 239-es járat útvonala annyiban módosul, hogy a buszok egyik irányban sem használhatják ezentúl a BAH-csomópont felüljáróját, minden esetben az alsó útpályán haladnak.

Az új 110-es járat útvonala

A Bosnyák tértől az Apor Vilmos térig a 112-es járattal megegyezően, a Thököly út – Rákóczi út – Erzsébet híd – Hegyalja út – Jagelló út útvonalon közlekedik, majd a Bürök utca – Tornalja utca – Fodor utca – Thomán István utca útvonalon jár mindkét irányban.

A többi érintett járat útvonala változatlan.

Megállóhely:

A 239-es autóbuszok ezentúl kiszolgálják a következő megállóhelyeket is:

  • csak a Bosnyák tér felé: BAH-csomópont
  • csak a Gazdagréti tér felé: Muskotály köz
  • Uránia
  • Huszár utca
  • Cházár András utca
  • Stefánia út / Thököly út
  • csak a Gazdagréti tér felé: Zugló vasútállomás (második megálló, a Hermina út kereszteződésénél)
  • Amerikai út

A módosított 8-as járat a jelenlegi 8A és 108-as által kiszolgált csomópontok mindegyikében megáll, a Gazdagréti téren az autóbusz-végállomás érintésével.

Az új 110-es autóbuszok minden érintett csomópontot kiszolgálnak.

A többi, változásban érintett járat megállóhely-kiosztása változatlan.

Üzemidő és követési idő:

8-as autóbusz

A járat követési ideje hétköznap alapvetően nem változik, hétvégén azonban a napközbeni időszakban jelentősen sűrűbben közlekedik, ekkor a 108-as járat 10 perces követését veszi fel.

239-es autóbusz

A járat követési ideje a megállási rend módosítása kapcsán nem változik.

105-ös autóbusz

Az üzemidő változatlan, hétvégén napközben 12 helyett 10 percenként közlekedik, továbbá esténként kb. 22:30-ig bővebb időszakban alkalmazunk sűrűbb, 10 perces követést a jelenlegi 20 perc helyett.

112-es és az új 110-es autóbusz

A 112-es járat jelenlegi közlekedési rendjéhez képest az üzemidő nem változik.

Az új 110-es járat hétköznap esténként, kb. 20:00 órától 22:30-ig, valamint szombaton 7:00 és 22:30 óra között, vasárnap 8:30 és 22:30 óra között közlekedik.

Az esti órákban, kb. 20:00 órától 22:30-ig, valamint hétvégén napközben a 112-es és a 110-es autóbuszok is 20 percenként közlekednek hangolt menetrend szerint, így a belváros és a XII. kerület között a jelenlegi esti 20 és hétvégi 12 perc helyett 10 percenként adódik eljutási lehetőség.

102-es autóbusz

Az üzemidő rövidül, az üzemzárás korábbra kerül, az utolsó autóbusz kb. 21:30 óra körül indul majd. Szombaton 8:00 és 21:30 óra között, munkaszüneti napokon 9:00 és 21:30 között közlekedik.

A hétvégi időszakban a követési idő 30 percre módosul.

53-as autóbusz

Az üzemidő változatlan, a vonalon fellépő utasforgalomhoz igazodóan szombaton és munkaszüneti napokon jellemzően 15 percenként közlekedik.

A BKK elkészítette javaslatát a gazdagréti 8-as, 8A, 108-as és 239-es autóbuszok közlekedési rendjének módosítására vonatkozóan. A közvetlen kapcsolatok fejlesztése érdekében célszerű a gazdagréti 8-as, 8A, valamint a 108-as járatokat összevontan közlekedtetni, továbbá a Gazdagréti lakótelep, a Budaörsi út és a belváros közvetlen kapcsolatát megvalósító 239-es busz forgalmi rendjét az utasforgalom alakulása szerint felülvizsgálni.

A 8-as és a 108-as járatok összevonásaként létrejövő új, hosszú 8-as járat előnye, hogy az átszállásmentes kapcsolatok bővülnek mind Gazdagrét, mind pedig Sasad térségének vonatozásában. Az intézkedés révén az M4-es metró Farkasrét több pontjáról közvetlenül elérhetővé válik, valamint bővül a Gazdagréti lakótelep belvárosi közvetlen kapcsolata.


A térkép PDF formátumban.

A módosított 8-as járat a Keleti pályaudvar M – Hegyalja út – Farkasrét – Gazdagrét – Kelenföld vasútállomás M között biztosít közvetlen kapcsolatot. A 8-as járat kiváltja teljes egészében a 8A és a 108-as járatokat. A 8-as járat ezentúl nem közlekedik a Bosnyák térig, csupán a Keleti pályaudvarig jár. Ez a rövidítés azért megengedhető, mert a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér között az alapjárati kiszolgálás gyakorisága a 7-es, az új 110-es és a 112-es járatok által megfelelően biztosított marad, figyelembe véve a Zugló vasútállomás és Keleti pályaudvar között közlekedő csuklós 5-ös autóbuszt is. A Thököly úton maradó vonalakon a szükség szerinti menetrendi módosításokat megtesszük, amilyen mértékben a 8-as kieső kapacitását pótolni indokolt. Az utasforgalmi méréseink eredménye alapján szükségesnek bizonyul Gazdagrét – Farkasrét – Hegyalja út – belváros útvonalon a hétvégi időszakban gyakoribb közlekedést bevezetni. A mostani 12 perces járatsűrűség helyett sűrűbben, 10 percenként tervezzük indítani a 8-as autóbuszokat.

A 105-ös vonalon végzett forgalomfelvétel alapján megállapítható, hogy a hétvégi napokon napközben alkalmazott 12 perces járatsűrűség esetén különösképpen szombaton délelőtt és délután tapasztalhatunk magas kihasználtságot, továbbá az esti órákban – 20:00 óra után, amikor a 105-ös járat 20 percenként közlekedik – kb. 70-75%-os terheltség is jelentkezhet az autóbuszokon. A szolgáltatás színvonalának növelése érdekében javasolandó, hogy hétvégi napokon a napközbeni 12 perces járatsűrűség helyett 10 percenként induljanak a 105-ös autóbuszok. Ez nemcsak a vonalon felkínált kapacitás tekintetében eredményez pozitív változást, hanem igazodik több kapcsolódó járat követési gyakoriságához is, ezáltal kedvező csatlakozási, átszállási lehetőség alakítható ki. A jelenlegi menetrendi struktúra szerint munkanapokon 21:30, illetve 22:00 óra körül, hétvégén pedig kb. 20:00 óra körül kezdődik és egészen üzemzárásig tart a 20 perces járatkövetésű időszak a 105-ös vonalon. Tekintettel a magas kihasználtságra, a 10 perces járatsűrűség kiterjesztését tervezzük mindennap mindkét irányban kb. 22:30 óráig.

A 102-es járaton bizonyos időszakokban rendkívül alacsony kihasználtságot regisztráltunk, az esti órákban még a forgalmasabb, Orbánhegy felé vezető irányban is csak legfeljebb 20%-os terhelés tapasztalható. Szombaton és munkaszüneti napokon a 102-es járat kapacitásának kevesebb mint a fele hasznosul. A 102-es vonal alacsony utasforgalmának egy lehetséges oka, hogy az orbánhegyi és a mártonhegyi gyűjtőterületének létezik kedvezőbb, közvetlen belvárosi kapcsolatot biztosító közlekedési lehetősége (pl. 105-ös vagy 112-es járat), vagy pedig útvonalának jelentős részéről, Németvölgy térségéből egyéb, sűrűbben közlekedő járatokkal (pl. 59-es villamossal) is elérhető a Széll Kálmán tér és a Déli pályaudvar környéke. Az alternatív közlekedési lehetőségeket és a fellépő alacsony kihasználtságot figyelembe véve mindennap este kb. 21 óráig tervezzük a 102-es járat közlekedését. A 102-es járat üzemidején kívül a Szendrő utca felől a Széll Kálmán tér környéke átszállással továbbra is elérhető marad, az Apor Vilmos téren kedvező csatlakozási lehetőséget alakítunk ki az 59-es villamos és az új 110-es, illetve a 112-es autóbuszok között.

A hétköznap esti órákban, valamint a hétvégi időszakban új járatot indítunk 110-es jelzéssel. Az új 110-es járat a Bosnyák térről a Thököly út – Rákóczi út – Hegyalja út – Jagelló úton át a Thomán István utcáig közlekedik. A 110-es járat a Bürök utca – Tornalja utca – Fodor utca útvonalon jár mindkét irányban. A 110-es autóbuszok a 112-es meneteken felül, azokkal hangoltan közlekednek, az új járat által lehetővé válik a belváros és a XII. kerület közötti relációban a férőhelykínálat bővítése. A 112-es vonalon végzett forgalomfelvétel eredményei azt mutatják, hogy Mártonhegy térsége és a belváros között az esti órákban – amikor ma a 112-es autóbusz már 20 percenként közlekedik – és hétvégén napközben is indokolt a felkínált kapacitást bővíteni. Hétköznap esténként a 20 perces járatkövetésű időszakban, valamint szombaton napközben is előfordul 75%-os kihasználtság az autóbuszokon. Az esti órákban, kb. 20:00 órától 22:30-ig, továbbá szombaton 7:00-22:30, vasárnap 8:30-22:30 között a 112-es autóbuszok 20 percenként indulnak. A 110-es autóbuszok szintén 20 percenként indulnak, így a Szendrő utca térsége és a belváros között mindkét verzióban a jelenlegi állapothoz képest sűrűbb, 10 perces gyakoriságú kiszolgálást valósítunk meg ezekben az időszakokban. A hétvégén bevezetendő 10 perces közös járatsűrűség révén megvalósítható a 8-as, a 112-es, valamint az új 110-es autóbuszok ütemes, hangolt közlekedése.


A térkép PDF formátumban.

Az 53-as vonalon hétvégén alkalmazott járatsűrűséget a forgalmi jellemzők figyelembevételével felülvizsgáltuk. A vonalon jelentkező utasforgalomhoz igazodva szombaton és munkaszüneti napokon 12 perc helyett 15 percenként tervezzük indítani az autóbuszokat.

Szakmai indoklás
  • A 8-as és a 108-as járat alapvetően azonos gyakorisággal közlekedik, a közvetlen kapcsolatok bővítése érdekében célszerű az összevonásuk.
  • A 8-as járat teljes kapacitása minden időszakban túlzó a Thököly úti szakaszon, a kisebb forgalmú megállók kiszolgálása azonban megkívánja a 239-es járat minden érintett csomópontban történő megállítását.
  • Az esti időszakban jelentkező utasforgalom mértékéhez igazodva a 105-ös autóbuszokat kb. 22:30 óráig sűrűbben indokolt közlekedtetni.
  • A csekély kihasználtság, valamint az alternatív közlekedési lehetőségek miatt a 102-es járat közlekedése hétköznap késő este feleslegesnek bizonyul.
  • A Mártonhegy és Orbánhegy térségének kiszolgálása – az egyirányú körjáratok miatt – színvonalasabb, az utasforgalmi igényekhez jobban illeszkedő belvárosi autóbuszos kapcsolatokkal bővíthető.
  • A belvárosi térség és a XII. kerület között, a 112-es vonalán az esti órákban és hétvégén szükséges a férőhelykínálat bővítése, melynek teljesítményfedezete elérhető a 102-es járat üzemidejének szűkítésével.
  • A 105-ös járaton tapasztalható hétvégi és késő esti zsúfoltság megszüntetése érdekében a járatok sűrítése indokolt ezekben az időszakokban.
  • Az utasforgalmi jellemzők figyelembevételével, a gazdaságos üzemeltetés elősegítése érdekében az 53-as autóbuszok járatsűrűségét indokolt módosítani.
Várható eredmények:
  • A módosított 8-as járat által nyújtott közvetlen kapcsolatok által több esetben, több relációban is csökkenthető a tömegközlekedéssel töltött idő.
  • A Thököly úton a jelentkező forgalmi igényekhez jobban igazodó kiszolgálás alakítható ki, a felesleges kapacitástöbblet és a környezetterhelő hatás mérséklődik.
  • A forgalmas XII. kerületi járatok (105-ös járat, 110-112 járatpár) sűrűbb közlekedtetése révén a szolgáltatás minősége javul.
  • A belváros és a Szendrő utca között az új 110-es járat bevezetésével megvalósul a kritikus időszakokban a kapacitásbővítés.
  • Az 53-as és a 102-es járat utasforgalmi jellemzőkhöz igazodó közlekedési rendjével mérsékelhető a kisforgalmú időszakokban a kihasználatlanul felkínált kapacitás, optimális teljesítmény-elosztás valósítható meg.
Észrevételek beküldésének határideje: 2014. 08. 15.

Vissza a térképes nézetre

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.