A Széll Kálmán tér a 2015 januárjában kezdődött átalakítása óta számos arcát megmutatta. A tér rekonstrukciója túl van már a félidőn, a sok bontás és eltakarítás után megkezdődik az építési fázis. A Postapalota tetejéről folyamatosan rögzítették az eseményeket. Mi történt eddig?

Így készült a Széll Kálmán tér.
Budapest egyik legforgalmasabb csomópontja, a Széll Kálmán tér 403 nap alatt született újjá. A kisfilm 112 másodpercben mutatja be, hogy milyen nyüzsgő munka zajlott a téren annak érdekében, hogy létrejöjjön egy modern, akadálymentes, zöld és szerethető közterület Buda szívében.


2015.

január 12.

2015.

június

2015.

szeptember

2016.

január

2016.

május 10.

KEZDETEK

2014. november 24.

A Buda szégyenfoltjának számító lepusztult Széll Kálmán tér felújítására közbeszerzési eljárást írt ki a BKK, melyen a KÉSZ Zrt. és a WIS Holding Zrt. alkotta konzorcium nyert. A szerződés 2014. november 24-ei aláírását követően megkezdődhetett a terület régóta tervezett felújítása, melynek eredményeként egy új arculatú, akadálymentes, a gyalogosok és a kerékpárral közlekedők által a korábbinál sokkal jobban használható tér jön létre.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A metrókijárat épülete melletti lepényépület elbontása

A munkálatok a gépészeti és az elektromos eszközök – klímaberendezés, villanykapcsolók, vezetékek, vizesblokk – elbontásával kezdődtek. A szerkezetet két munkagép bontotta le. Érdekesség, hogy az épület alatti mosdó fala 1 méter vastagságú volt, az alaplemez pedig 80 centis – ez a szabványokhoz képest is vastagnak számít.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A gyalogoshíd elbontása

A gyalogoshíd elbontása volt az egyik első nagy volumenű munka a téren. A korlátok eltávolítása után kézi erővel kezdődött a bontás, de a munka jelentős részét egy ember nagyságú bontóolló végezte.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A "Gombák" bontása

Az úgynevezett gombák elbontása lángvágóval és kézi flexszel történt részben a magasban egy ollós személyemelő segítségével. A „gombák” a tér korábbi arculatának szerves részét képezték, ezért az egyiket a tervek szerint kiállítják a Kiscelli Múzeumban.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A hurokvágány bontási munkái

A Moszkva tér című film utolsó jelenetében is látható hurokvágányt már hosszú évek óta nem használták. A sínpálya eltávolítása után a talpfák és a betonalap elbontása következett. A munka nagy részét a gyakran használt, bontófejjel felszerelt munkagép végezte.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Szükséges fakivágások, cserjeirtások

Az ideiglenes és a végleges forgalomtechnika kialakítása és a közműépítések néhány fa és bokor eltávolítását tették szükségessé. A felújított Széll Kálmán téren azonban több fa és zöldterület lesz, mint korábban.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A Sellő szökőkút bontása, illetve restaurálásra szállítása

A Sellő szobor elszállítása és a medence elbontása kis feladat volt ahhoz a folyamathoz képest, amit szökőkút vízgépészetének eltávolítása jelentett. A betonaknából a berendezést daru emelte ki, csak ezek után következhetett a vasbeton szerkezet elbontása. A restaurálás után a Sellő visszakerül a tér Krisztina körút felöli oldalára.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A köztéri óra bontása és elszállítása

A tér egyik kultikus jelképe és találkozási pontja az óra volt. Leemelése sok érdeklődőt vonzott. Az órát a "gombához" hasonlóan szintén a Kiscelli Múzeumban állítják ki, helyére pedig egy új, modernebb óra kerül.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Felvonulási terület kialakítása, a terület bekerítése, az ideiglenes forgalomtechnikai rend kialakítása

A felvonulási terület – azaz a munkaterület – folyamatosan változik. Ez a beruházás velejárója, hiszen így lehet elvégeznie az építési, felújítási munkálatokat azokon a területeken, ahol korábban gyalogosok vagy gépjárművek közlekedtek. A felvonulási területet kerítéselemek vagy kordonszalagok határolják.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Ideiglenes utak építése

Az ideiglenes utak építésére azért van szükség, mert a tér rekonstrukciójának ideje alatt is biztosítani kell a gyalogos és közúti forgalmat. Amíg a terület végleges kialakítása zajlik, az ideiglenes utakon zavartalan a közlekedés.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Ideiglenes felsővezeték-építések

Mivel a téren minden közmű és villamos-felsővezeték megújul, a zavartalan működés fenntartása érdekében a cserélendő vezetékeket ideiglenesekkel kell pótolni.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A 61-es villamos perontetőinek alapozása

A perontetők alapozása összetett feladat. Nemcsak annak a felületnek az előkészítését jelenti, ahol az utasok várakoznak, de a perontetőtartó oszlopok szerkezetépítése is beletartozik. A tetőn összegyűlt csapadék a tartóoszlopok belsejében elhelyezett csöveken keresztül távozik a csatornarendszerbe.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A vágányok elbontása a Szilágyi Erzsébet fasori oldalon

A Szilágyi Erzsébet fasorról a Széll Kálmán térre kanyarodó villamospálya 80 cm vastag alapjának elbontása komoly erőfeszítést igényelt. A feltört beton darálás és osztályozás után visszakerül az új pályába.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Ideiglenes feltöltés a cölöpözőgép számára

Az ideiglenes feltöltés a Várfok utcai rézsű megerősítése érdekében szükséges. A rézsű megerősítését és a támfalépület alapozását egy cölöpözőgép végzi, mely egy nagy fúróval függőleges üreget váj a földbe, majd a furószárból betont juttat a furatba. Az így megerősített támfal lehetővé teszi a biztonságos lépcső és támfalépület építését.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Az ideiglenes metróépület és utascsarnok kialakítása

A metró épületében ideiglenes utascsarnok épült, hogy az utasforgalom a Legyező épület felújítása közben is zavartalan legyen. Ezt a fajta megoldást az építőiparban csarnok a csarnokban módszernek nevezik. Az ideiglenes csarnok falai pormentesen zárnak. Minden olyan biztonsági eszköz megtalálható itt, ami a metróhálózat többi épületében is (világítás, tűzjelző, hangosítás, kamerarendszer).

BONTÁSI MUNKÁLATOK

A szolgáltatóépület munkagödrének kiásása

A munkagödör kiásása majd’ egy hónapos feladat volt. A sok, párhuzamosan dolgozó munkagép összesen 4209 m3 földet emelt ki.

BONTÁSI MUNKÁLATOK

Az ideiglenes villamos végállomások kialakítása

Az ideiglenes végállomások kialakítása gyors és egyszerű: a területet letakarják geotextillel és ponyvával, majd lebetonozzák. A Vérmező úttal párhuzamos vágányt kihúzó-, vagy pihenővágánynak nevezik. A felújítás alatt két olyan időszak is van, amikor ezt, vagyis a 18-as villamos régi megállóját használják végállomásként a 4-es és 6-os villamosok.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A metróépület statikai megerősítése

A meglévő pillérek mellé szükséges új tartóoszlopok beépítése. Hogy az oszlopokat rögzíteni lehessen, a födémet is meg kell bontani pár helyen. A műveletet a pinceszinten is meg kell ismételni. Később a régi tartóoszlopokat eltávolítják, és szerepüket az újak veszik át.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A villamosfelsővezeték-tartó oszlopok helyreállítása

A több mint hat méter magas oszlopokat önjáró daruk emelik a helyükre. Az oszlopok a korábban előkészített, betonba rögzített talprészhez kapcsolódnak, melyeket nagy csavarok segítségével lehet egymáshoz rögzíteni.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A Várfok utcai támfalépület alapozási munkálatai

A cölöpök tetejére egy vízszintes gerenda kerül, mely összefogja a falat. Ezt követi az úgynevezett kihorgonyzás, amikor a gerendát – ezáltal a cölöpfalat – a talajhoz rögzítik. Az így stabilizált cölöpökre egy betonacélból készült háló kerül, melyre betont hordanak fel. Végül megépül a támfalépület a cölöpfal elé.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A Sellő szökőkút vízgépészeti munkái

A Sellő az órán kívül a Széll Kálmán tér egyik meghatározó eleme volt, és lesz is. A Sellő új helyre költözik: a Krisztina körút mellé, egy fákkal, padokkal övezett kis parkba. A munkálatok első lépése a vízgépészeti akna és a hozzá tartozó közművek kiépítése. Végül a szobor a talapzatára kerül.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A szolgáltatóépület

A vasbeton szerkezetű szolgáltatóépület szerkezetkész. Ez azt jelenti, hogy minden külső és belső fala áll. Építésében részt vesz egy harminc méter magas daru, melynek segítségével könnyen mozgathatók az óriási zsalupanelek. A továbbiakban belső építési munkákat (hidegburkolás, festés, zuhanyzók, öltözők, irodák kialakítása), valamint gépészeti munkákat végeznek majd az épületben (elektromos, vízhálózat, fűtésrendszer kiépítése).

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A 4-es és 6-os villamosvágányainak építése

A villamospálya-építés nagyfokú pontosságot igénylő sokrétű feladat. A munka talaj-előkészítéssel kezdődik, majd a betonalapozással, a talpfák és a sínek beépítésével folytatódik. Kiemelten fontos az ellentétes irányú pályák egymástól való távolságának pontos megtartása, hiszen az összes használatban lévő villamostípusnak biztonságosan kell használnia a síneket és a megállókat.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A Margit körúti buszvégállomás építése

Az autóbusz-végállomás kialakításakor egy kotrógép először úgynevezett földtükröt, azaz megfelelő mélységű sima felületet alakít ki. Erre egy betonréteg kerül, majd a kavicsos ágyazat, amelyet különböző nagyságú térburkoló kövekkel fednek. Mielőtt a végleges felszín elkészülne, meg kell határozni a zöldfelületek és a buszvárók helyét, majd beépíteni ezek szegélyköveit.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Gyalogoshíd

A megújuló Széll Kálmán téren helyet kap egy gyalogoshíd is a Várfok utcai alagút mellett majdnem ugyanott, ahol a jól ismert elődje állt. A különbség mindössze annyi, hogy az új gyalogoshíd a Vérmező és a Várfok utca sarkánál indul. A munka állvány- és zsaluépítéssel kezdődött. Amikor a zsaluzás elkészült, összeszerelték a betonacél szerkezeteket, majd a kibetonozták. A hídépítés utolsó szakasza a szigetelés és a térburkolat lerakása lesz.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A Vérmező és a Várfok utcával párhuzamos villamosperon-tető építése

A teret behálózó villamospályákhoz összesen hat – három induló és 3 érkező – perontető épül. A 4-es és 6-os villamos peronját ügyfeleink már augusztusban birtokba vették. Az első lépés az alaptest elkészítése, utána a felállványozás és a zsaluzás, hogy a tetőszerkezet is elkészülhessen. A zsaluzás igazi kihívást jelent, hiszen a perontető látszóbeton felületű. A perontető modern formájú, letisztult vonalvezetésű, a csapadékot egy helyre gyűjti össze, és a tartóoszlopokban vezeti le azt a csatornahálózatba. A munka utolsó fázisa a gyalogos-járófelület kiépítése térburkoló lapokból.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A támfalépület melletti olasz lépcső

Az olasz lépcső az új gyalogoshíddal és a támfalépülettel párhuzamosan épül. A Széll Kálmán tér átadása után az ügyfelek nemcsak a lépcsőt, hanem a szintén a támfalépületben kiépített felvonót is használhatják. A lépcső építése a vasszerkezet szerelésével és a zsalu kialakításával kezdődik.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

A legyezőépület üvegfal-beépítése

A legyezőépület homlokzata nagy változásokon ment keresztül. Elbontották a metróépület első frontját vízszintesen megosztó középső födémet és a mellette lévő, úgynevezett lepényépületet, ahol korábban egy bisztró működött. A bontás miatt meg kellett erősíteni az épület statikai szerkezetét, a tartópilléreket. A tetőszerkezetet újraszigetelték, az épület pedig új üvegfal tartószerkezetet kapott. Ennek megépítése után az üvegtáblákat ragasztással és csavarozással rögzítették a helyükre.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Mozgólépcső

A terület könnyebb megközelítése érdekében a Csaba utcát és a Széll Kálmán teret a jövőben egy mozgólépcső is összeköti. A 14 méter hosszú szerkezetet egy 100 tonna teherbírású, önjáró daru emelte a helyére. A műveletet csak éjszaka lehetett elvégezni, mivel a daru a Várfok utca egy részének lezárásával tudta csak biztonságosan beemelni.A mozgólépcső kültéri használatra készült. A teljes szerkezet rozsdamentes anyagokból áll, gépháza víz- és fagyálló, a lépcsőfokokat pedig fűteni lehet, hogy még a legnagyobb hidegben se jegesedjen.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Fa- és növénytelepítés

A megújuló Széll Kálmán teret 182 fa és több mint harminc zöldkazetta (virágok és egyéb növények) díszíti majd. A növények ültetése és a fák telepítése már október végén elkezdődött. A növények kiválasztását nagy körültekintéssel végezték, hiszen csak olyanok jöhettek szóba, amelyek jól tűrik a főváros klímáját, termésük nem nyákos vagy kocsonyás, és az allergiásoknak sem okoznak problémát. Az összes növénykazettát öntözőrendszerrel szerelték fel. A fák körül pedig úgynevezett faveremrácsot helyeztek el, mely megvédi gyökérzetüket. A növényeket a számukra leginkább megfelelő módon előkészített talajba ültették.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Fecskefal

A fecskefalak vagy ülőfalak meghatározó szerepet játszanak majd a megújuló Széll Kálmán tér látképében. A nyolc különböző nagyságú fecskefal a tér központi részén, a Legyező épület környezetében kap helyet. Minden fecskefalat termőfölddel töltenek fel, melybe virágokat és fákat ültetnek, ezzel is növelve a tér zöldfelületének arányát. A szerkezet kivitelezése kis mélységű alapozási munkálatokkal kezdődött, majd az alakzatot zsalupanelekkel formázták meg, végül kiöntötték betonnal.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Szökőkút

A Legyező épület és a Csaba utca között található egy földbe süllyesztett új szökőkút. Kialakításához csatornázási és elektromos munkákkal készítették elő a szökőkút víz- és energiaellátását. A gépészeti aknák beépítését követően a felszíni munkák után a szökőkút beüzemelése és üzempróbája következik.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Felvonó

A Várfok utcai buszmegállók akadálymentes elérése érdekében felvonó épül a támfalépületben. A gépészeti munkák során az automatikus kenésű sínek beszerelését követően a földbe süllyesztett liftaknába kerül a motor. A felvonó 630 kg teherbírású, egy időben maximum nyolc személy használhatja. A lift 8,2 méter magasra emeli az utasokat 1 méter/másodperces sebességgel, így pár másodperc alatt elérhetnek a Várfok utcai megállókba a kerekesszékkel és babakocsival közlekedők is.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Rézsűk növénytelepítése

A Széll Kálmán tér felújításával a Várfok utca és a Vérmező utca rézsűi is átalakulnak, megszépülnek. A felújítás első lépéseként a földcellákat fektették le, majd termőfölddel feltöltötték azokat. Ez az egyszerű szerkezet akadályozza meg, hogy termőföld lecsússzon a meredek rézsűn. A növénytelepítés a rézsű végső formájának kialakítása után következhetett. A rézsűkre csak talajtakaró növényeket ültettek, mert gyökérzetük megköti a talajt. A növények színes virágai és termésük egész nyáron pompázhatnak a Várfok és a Vérmező utcán. Megtalálható a cserszömörce, hóbogyó és madárbirs is.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Világító LED-sávok

A tér központi részén a szokásos köztéri lámpaoszlopokon kívül a burkolatba épített világító LED-sávok is segítik a megfelelő fényviszonyok megteremtését. A süllyesztett világító LED-csíkok kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy a burkolatba kerülő világítás a kellő fényerősségű legyen, és negyven tonna teherbírásának köszönhetően akár egy tűzoltóautó súlyát is minden gond nélkül elbírja. A LED-lámpákból álló fénylő vonalak teljes hossza 700 méter. Az izzósorok ellenállnak mind a környezeti ártalmaknak, mind a téren naponta keresztülhaladó tízezernyi ember cipőtalpának.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Vízáteresztő burkolat

A felújított tér több zöldfelülettel és facsoporttal gazdagodik. A fák körül vízáteresztő burkolat is épül, hogy a telepített fák gyökere megfelelően levegőzzön, és az esővizet is összegyűjthesse. Ez a speciális burkolat piros és fekete kövek, valamint egy kétkomponensű gyanta elegye. A téren két hónapon keresztül teszteltek különböző összetételű keverékeket, hogy valóban a legmegfelelőbb kerüljön ki. A hatékony vízáteresztő képességen kívül fontos szempontként szerepelt, hogy a gyalogosforgalmat is bírja a felület. Közvetlenül a fák törzse körül gumimulcsot helyeztek el, amely átereszti a vizet és a levegőt, ugyanakkor rugalmas, vagyis nem akadályozza a fákat a növekedésben.

ÉPÍTÉSI MUNKÁLATOK

Óra

A Széll Kálmán tér találkozási pontja, az óra, teljesen megújul, azonban a régi óra és a légvezetéktartó oszlop képe is megjelenik. Az új óra két részből áll: egy ötméteres betonoszlopból, amelyen látható a régi óra, és magából az új digitális óraszerkezetből. Az oszlopot hatvan kőbe épített LED-sor öleli körül, melyek az óra lapján látható másodperceket szimbolizálják. Minden másodpercben felvillan majd az éppen aktuális LED.

MEGÚJULT A SZÉLL KÁLMÁN TÉR

2016. június 17.

2016. június 17-én Tarlós István, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen átadta a felújított Széll Kálmán teret. A munkálatok már korábban, az eredetileg tervezett május 10-ei határidőre befejeződtek, ezt követően már csak a garanciális javítások és a működési engedélyek kiadása történt. A 403 napig tartó munkálatok eredményeként egységes arculatú, kortárs építészeti megoldásokat alkalmazó, akadálymentesen használható és könnyű átszállási lehetőségeket biztosító közlekedési csomópont jött létre. Olyan tér, ahol a korábbiaknál sokkal egyszerűbb tájékozódni, jobb körülmények között lehet jegyet, bérletet vásárolni, és amelyen jelentősen nagyobb a zöldfelület. Megújult a metró kijárati épülete, a Sellő szökőkút, módosult az autós közlekedés rendje, sőt kerékpárút és MOL Bubi gyűjtőállomás is épült.