Új trolibuszok és villamosok, megújultak a legfontosabb villamosvonalak

Elkezdtük a villamos- és trolibeszerzés I. ütemét, az 1-es és a 3-as villamosvonal fejlesztését, illetve a Széll Kálmán tér felújítását, új midibuszok álltak forgalomba a budai Várban. Elkészült az egységes forgalmi modell. Felújítottuk a csepeli Kossuth Lajos utcát és a Görgey Artúr utat.

2015-ben a BKK vezetését Dr. Dabóczi Kálmán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium korábbi főosztályvezetője vette át.

 

Új trolibuszok érkeztek

A 2015-ben kezdődött „Budapesti trolibusz-járműbeszerzés és kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztés” elnevezésű projekt célja Budapest elöregedett trolibusz- és gépjárműparkjának frissítése volt. Az első ütemben (2015-ben, majd 2016-ban) összesen 47 új CAF villamos (ebből 35 rövid, 10 hosszú) és 36 új Solaris trolibusz (20 szóló, 16 csuklós) érkezett Budapestre.

 

 

Az új Solaris–Škoda trolibuszok nyáron légkondicionáltak, télen fűtöttek, emellett 4 kilométert képesek felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban megtenni. Ennek köszönhetően a járatnak nem okoz gondot egy esetleges áramkimaradás, illetve az sem, ha olyan szakaszon kell haladnia, ahol nincs felsővezeték. Az önjáró üzemmód új lehetőségeket teremtett a hálózat egyes vonalainak átalakításában is. Az új járművek mindegyike alacsony padlós, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása is kényelmesebbé vált. 

 

Fejlődtek a villamosvonalak is

Nemcsak a trolibuszok gépjárműparkja fejlődött 2015-ben: elkezdődött az 1-es és a 3-as villamos fejlesztése is, mely Budapest két kiemelt fontosságú, körgyűrűs villamosvonalának felújítását, illetve bővítését célozta.

 

 

Átfogó felújítást történt az 1-es és a 3-as vonalán: az előbbit meghosszabbítottuk a Rákóczi hídon és a Szerémi úton keresztül a Fehérvári útig. A projekt részeként megújult a vonalak infrastruktúrája, csökkent a környezetterhelés, nőtt az utazási sebesség. Akadálymentesítettük a megállókat, és új forgalmi rendet vezettünk be, hogy a járatokat versenyképesek legyenek.

 

Elkezdődött a Széll Kálmán tér rekonstrukciója

2015-ben elkezdtük a Széll Kálmán tér megszépítését is, amelynek célja egy új arculatú, magas szolgáltatási színvonalú és sokkal jobban használható tér létrehozása, amely erősíti a közösségi, a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés szerepét a térségben. A projekt részeként többek közt akadálymentes kapcsolatot hoztunk létre valamennyi irányban, csökkentettük az autóbusz-parkolók területének nagyságát, a kerékpárral közlekedők részére minden irányból átláthatóvá tettük a teret, megszüntettük a rendezetlen bódékat, és megteremtettük a lehetőséget a fogaskerekű új végállomásának kialakításához a Széll Kálmán téren.

 

2015. november 19-én a budai Vár és környéke közlekedésének fejlesztését célzó program keretében forgalomba álltak a vadonatúj Karsan ATAK midibuszok első példányai.

 

További felújításokat is véghez vittünk

2015 márciusában elkezdtük a XXI. kerületi Kossuth Lajos utca felújítását a Fővárosi Önkormányzat útfelújítási programjának részeként. A beruházás eredménye, hogy az autóval és a kerékpárral közlekedők új, sima aszfaltburkolatot, a gyalogosok szélesebb és jó minőségű járdákat használhatnak. Megújultak a buszmegállók, biztonságosabbá tettük az átkelést, és csillapítottuk a forgalmat.

A Görgey Artúr út Budapest legrégebben felújított utcája volt: útburkolatának állapota olyannyira leromlott, hogy a közlekedés veszélyessé vált rajta. Az út- és vágányépítés 2015 tavaszán indult. Új villamospálya épült, amelyen a személyautók is közlekedhetnek. Az út mellett aszfaltozott kerékpársávokat alakítottak ki. Az úttest két oldalán parkolósávok épültek. Visszaépült a korábban elbontott vágánykapcsolat, tehát szükség esetén lehetséges a villamosok visszafordítása is.

Ezenkívül körforgalmat építettünk a XVIII. kerületi Margó Tivadar utca és Baross utca kereszteződésébe. A munkálatokat 2015. szeptember 5-én kezdtük. A beruházás eredményeként az új körforgalom mellett korszerűbbek lettek az autóbusz-megállók, átépültek és új burkolatot kaptak a járdák és gyalogátkelőhelyek, továbbá a gyalogosok biztonságos közlekedése érdekében új gyalogátkelőhelyet is kialakítottak. Korszerűsítették a közvilágítást és új parkolóhelyeket hoztak létre.

Az év lezárásaképp decemberre elkészítettük a KÖZOP-5.5.0-09-11-2011-0025 projekt keretében – a FŐMTERV Zrt., a Közlekedés Kft. és a TRENECON COWI Kft. által alkotott Modell Tercett Konzorciummal – a jövőbeni fővárosi és agglomerációs közlekedési beruházások vizsgálatára alkalmas Egységes Forgalmi Modellt. Az integrált közlekedési modell egy önálló, folyamatosan karbantartott, rendszeresen frissülő, a Budapesti Közlekedési Központ saját tulajdonában lévő döntéstámogató eszköz, amely biztosítja a jövőben induló projektek stabil szakmai megalapozását, áttekinthetőségét és a modellezési munkarészek egységességét.