Új buszüzemeltetési modell, menetrend szerinti hajóközlekedés

Megjelent a személyszállítási törvény, elkezdődött a budapesti utastájékoztatási rendszer megújítása, a metróaluljárók tájékoztatási rendszerének átalakítása, valamint elindult a főváros új autóbusz-üzemeltetési modellje is. A menetrend szerint közlekedő új hajójáratokkal már munkába vagy iskolába is el lehetett jutni.

A 2012-es év legfontosabb eseménye a személyszállítási törvény megjelenése volt, amelynek alapján a Fővárosi Önkormányzat formálisan is kijelölhette a fővárosi közlekedésszervezőjének a BKK-t. Ezenkívül 2012 két fontos, nagy fejlesztést is hozott, melyek fontos elemei a korszerű közlekedésnek. Budapest aluljáróiban az elmúlt évtizedekben igen zavaros állapotok uralkodtak ki a tájékoztatás terén, amely nemcsak a Budapestre érkezőknek, hanem a jól ismert városrészeken kívüli csomópontokon még a rendszeresen budapesti közlekedőknek is nehézséget okoztak.

A Budapesti Közlekedési Központ 2012 novemberében egy mintaprojekt keretén belül az Ecseri úti állomáson elkezdte az egységes, vizuális tájékoztatási rendszer bevezetését. A vizuális rendszert harmonikusra és színesre terveztük, de a kialakításuknál az arculati kollégák arra is nagyon figyeltek, hogy kontrasztos feliratokkal segítsék a gyengénlátókat. Az utastájékoztatási rendszer megújításával egyértelműbb és áttekinthetőbb tájékoztatás jött létre az aluljárókban, amelyek segítik a tájékozódást és az eligazodást. A mintaprojekt után a beérkezett észrevételek figyelembevételével állítottuk össze a végleges tervet, majd 2013-ban a metró- és a HÉV-vonalak állomásaira kiterjesztve folytattuk a megvalósítását.

A 2010-es évek elejére az is egyértelművé vált, hogy a közösségi közlekedés járműállományának megújítása halaszthatatlan, leginkább az autóbusz-ágazatban. A főváros 2012-ben elindította új autóbusz-üzemeltetési modelljét, amely lehetővé tette, hogy gyorsan, nagy volumenben kerüljenek korszerű járművek az utakra úgy, hogy az ne jelentsen egyszeri, több tízmilliárd forint nagyságrendű beruházást. Az új konstrukcióban a Főváros megbízásából a közlekedésszervező BKK pályázatot írt ki, amelynek eredményeként korszerű, környezetbarát járművekkel bővült a közösségi közlekedési szolgáltatás.

2012 nyarán új, menetrend szerinti hajójáratok is indultak a Haller utcától az újpesti Árpád útig, illetve a Kopaszi-gáttól a Római-partig. Budapest Főváros Önkormányzata, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a budapesti folyamszakaszon összesen kilenc kikötőt alakított ki európai uniós forrásból. A fejlesztés célja az volt, hogy a Duna kihasználásával új és korszerű közösségi közlekedési alternatívát biztosítsunk a fővárosban élők és az idelátogató turisták számára. A kikötőkben kerékpártárolók épültek, néhány helyszínen pedig P+R parkolók is – a mozgáskorlátozottaknak fenntartott helyekkel –, de a hajókra fel lehet szállni biciklivel és kerekesszékkel is.