Forgalomba álltak az első, modern Solaris–Škoda trolibuszok Budapest utcáin
2015. november 16., hétfő
Dr. Szeneczey Balázs, főpolgármester-helyettes ünnepélyes keretek között hétfőn átadta azokat a Solaris–Škoda trolibuszokat, amelyekből összesen 36 közlekedik majd a fővárosban. A nettó 4 + 2 milliárd forintból vásárolt 36 járműből 20 szóló és 16 csuklós kialakítású. Az összesen 18 milliárd forint (62,4 millió euró) összértékű közbeszerzés 108 új trolibusz vásárlására ad lehetőséget. A beruházást az Európai Unió Kohéziós Alapja, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat finanszírozta. A mai napon hét új jármű – köztük két csuklós és öt szóló kialakítású – áll forgalomba a 72-es, a 76-os és a 79-es trolibuszok vonalán.
A járművek bemutatása alkalmából rendezett sajtóeseményen Dr. Szeneczey Balázs, főpolgármester-helyettes elmondta, hogy az új trolibuszok forgalomba állása azért hatalmas jelentőségű, mert bár Budapest büszkélkedhet Európa leghosszabb trolibusz-hálózatával, új járművek beszerzésére sok éve nem volt példa a város történetében. A főpolgármester-helyettes hozzátette, hogy az új trolibuszok forgalomba állásával párhuzamosan megkezdődik a legöregebb, 25 éves, elavult, trolibuszok selejtezése is, így a folyamatosan forgalomba álló új járművek, és az azok által nyújtott kényelmi szolgáltatások hozzájárulnak ahhoz, hogy a tömegközlekedés valódi alternatívájává váljon az autós közlekedésnek.
Az új járműveket a forgalomba állítás előtt műszaki teszteknek, majd utasok nélküli próbafutásoknak is alávetették. Ezek sikeres teljesítését követően, a mai naptól már az utasok is igénybe vehetik. A nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű járművek igazi minőségi utazási élményt jelentenek majd az utasoknak. Jelenleg a főváros útjain közlekedő trolibuszokon nincsenek utastéri légkondicionálók, viszont az új Solaris trolibuszok már légkondicionáló berendezéssel közlekednek. A trolik 4 kilométert felsővezeték nélkül, önjáró üzemmódban is meg tudnak tenni, ezért egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot, hiszen vezeték nélkül is zökkenőmentesen közlekedhetnek tovább.
A 64 fő befogadóképességű szóló és a 104 főt befogadó csuklós trolibuszok közül mindegyik alacsonypadlós kialakítású, ezért a mozgásukban korlátozottak, illetve a babakocsival közlekedők utazása is kényelmesebbé válik. A komfortosabb utazás érdekében az árajánlaton kívül a műszaki és ergonómiai megoldásokat is szem előtt tartották a beszerzésben, különös tekintettel a kedvező energiafogyasztásra, illetve arra, hogy minél nagyobb arányban álljon az utasok rendelkezésére lábtartó-dobogó nélküli ülés. Az összes új járművet rögzítésre alkalmas kamerákkal szerelték fel, amely így növeli az utasok biztonságát és segítséget nyújt a szándékos károkozások megelőzésében, vagy az elkövetők azonosításában.
Az ünnepélyes bemutatóval egybekötött sajtótájékoztató résztvevőinek lehetőségük nyílt arra, hogy kipróbálják ezeket az új járműveket egy próbaút keretében, a Hősök tere és a Hold utca között.
A járműbeszerzési projekt célja Budapest elöregedett villamos- és trolibusz-gépjárműparkjának frissítése. Új csuklós trolit már 18-20 éve nem vásárolt Budapest, ezért fontos mérföldkő a járműpark idei fejlesztése. A mostani beszerzéssel párhuzamosan elkezdődik a 25 éves, elavult járművek selejtezése.