Újra teljes vonalán jár a 3-as villamos
2014. november 29., szombat
Végéhez közeledik a 3-as villamos vonalának több mint egy éve tartó felújítása, ezért 2014. november 30-án, vasárnap újra teljes vonalán, azaz a Mexikói út M és a Gubacsi út között jár a 3-as villamos. A Budapesti Közlekedési Központ által megvalósított beruházás nyomán a vonalon megszűnnek a sebességkorlátozások, csökken a menetidő, ezenkívül korszerű hangosítóberendezésekkel ellátott, modern utastájékoztató eszközökkel felszerelt megállókban várakozhatnak utasaink a következő járatra. A vonalon hamarosan az új alacsonypadlós CAF villamosok is megjelennek.
A 3-as villamos felújítását végző A-HÍD Építő Zrt. az utolsó részmunkákat végzi a vonalon, 2015. január végére teljesen befejeződik a villamospálya rekonstrukciója, de mostantól a forgalom fenntartása mellett végezhető munkák zajlanak. 2014. november 30-án, vasárnap reggel helyreáll az eredeti közlekedési rend, azaz
- a 3-as villamos újra a Mexikói út M és a Gubacsi út végállomás között közlekedik,
- az 51-es villamos ismét a Mester utca (Ferenc körút) és a Nagysándor József utca között jár,
- az 52-es villamossal újra a Határ út M és Pesterzsébet, Pacsirtatelep között lehet utazni,
- ezzel egyidejűleg megszűnik a 3-52-es, és az 51-es villamospótló autóbusz.
A felújítás jelentős kimutatható hatással van a villamosok menetidejére. A Mexikói út és a Gubacsi út közötti több mint 13.500 méteres vasúti pályán a részleges helyreállítást követően a villamosok sebességét a geometriai adottságoknak megfelelő mértékben a megengedett maximális értékre növeltük, csökkentve az utazással töltött időt. A pálya teljes hosszán, mindkét irányban 6-6 perccel csökkent a menetidő a tavalyi, a felújítás előtti állapothoz képest.
A megújult vonalon hamarosan új villamosok járnak, hiszen már készülnek Budapest új CAF villamosai. A vadonatúj alacsonypadlós járművek közül több a 3-as villamos vonalán teszi majd kényelmesebbé a Budapesten közlekedők mindennapjait.
A 3-as villamos felújításáról
A 3-as villamos vonala 2013 novembere óta folyamatosan, több ütemben újult meg.
- Örs vezér tere M és a Mázsa tér közötti szakasz
A pályafelújítás először az Örs vezér tere M és a Mázsa tér között kezdődött, ezen a kőbányai szakaszon 2014 nyaráig tartott a vágányok, illetve a megállóhelyek átépítése. Az Örs vezér tere M és az Élessarok között új zúzottköves pálya épült a Fehér úton, Kőbánya központjában. A Kőrösi Csoma Sándor út teljes hosszában szintén vadonatúj villamospálya épült az elavult, rossz állapotú, lassújelekkel teli, rendszeresen felpúposodó nagypaneles vágány helyett. Füves vágányszakaszt is létrehoztunk 1820 vágányméteren, melynek köszönhetően a villamosok csendesebben haladnak, környezetük szebb lett, ez pedig megújította Kőbánya belvárosának teljes arculatát. Az Élessarok érintett közúti rámpáját, útátjáróit is felújítottuk, a Mádi utca és a Kőrösi Csoma út csomópontjában új, jelzőlámpás gyalogátkelőhelyet alakítottunk ki a villamosmegálló gyors és biztonságos megközelítése érdekében.
- Mázsa tér–Üllői út közötti szakasz és
- Mexikói út M–Örs vezér tere M közötti szakasz
A vonalrekonstrukció 2014 júniusában a Mázsa tér és az Ecseri út között, majd a Nagy Lajos király útján az Örs vezér tere M és a Bosnyák tér között folytatódott. A Nagy Lajos király útján az Örs vezér tere M és a Bosnyák tér közötti pályaszakaszon átépítettük és akadálymentesítettük a megállóhelyi peronokat, új utastájékoztató berendezéseket telepítettünk. A Kerékgyártó utcai, a Telepes utcai, a Szugló utcai, a Jeszenák János utcai, a Tihamér utcai, a Fogarasi úti és a Füredi úti útátjárók környezetében a csatlakozó út- és járdaburkolatokat, terelőszigeteket, rámpákat átépítettük, hogy az új akadálymentesített peronokat igénybe vehessék. Korszerűsítettük a pályaszakasz áramellátási rendszerét, a felsővezeték-tartó oszlopok nagy részét kicseréltük, valamint a Nagy Lajos király útja–Thököly úton új vontatási földkábelt is lefektettünk. Ezeken túl a Bosnyák téren az üzemen kívüli vágányok keresztezéseit elbontottuk, a kocsiszínnel kapcsolatot biztosítókat felújítottuk, és csatlakozóvágányt építettünk. A Bihari úton az egyvágányos pályát kétvágányúsítottuk, ezzel megszüntettük Budapest utolsó, a villamosforgalmat lassító egyvágányos szűkületét.
- Üllői út–Gubacsi út közötti szakasz
2014. október 31-étől a Határ úton, a Nagykőrösi út és a Gubacsi út között folytattuk a munkát. A vonalszakasz megállóhelyein – a Gubacsi út végállomáson, továbbá az Ősz utca, a Jókai Mór utca, a Mártírok útja és a Nagykőrösi út megállóban – átépítettük és akadálymentesítettük a peronokat, a megállók környezetében pályakarbantartást, vágányszabályozást, felsőágyazat-profilozást és -pótlást végeztünk, a Nagykőrösi úti kereszteződésnél új villamosvágányt építettünk, továbbá korszerűsítettük a felsővezeték-hálózatot.
A teljes vonalon korszerű utasvárók, meghosszabbított akadálymentes peronok és új gyalogátkelőhelyek épültek. Öt korszerű áramátalakító állomás, 18 kilométernyi új felsővezeték-hálózat és 110 kilométernyi új áramellátó vezetékrendszer segíti a villamosközlekedést. Az energiaellátás korszerűsítésének köszönhetően növekszik az energiahatékonyság, a felújított hálózat pedig lehetővé teszi a fékező villamosok energiájának az elektromos rendszerbe történő visszatáplálását.
A vonalon az összes megállóhelyet akadálymenetesítettük (a peronokat 26 centiméter magasra emeltük a sínkorona szintjéhez képest), mely nem csupán a mozgásukban korlátozottak számára teszi egyszerűbbé a megállókban a le- és felszállást, hanem a babakocsis kisgyermekes szülők, valamint az idősek közlekedését is nagymértékben megkönnyíti. A peronok kényelmes és biztonságos megközelítését és használatát új gyalogátkelőkkel, valamennyi megállóhely meghosszabbításával, valamint három – a Laky Adolf utca, a Szent László tér és a Kőbánya alsó vasútállomás – megállóban a megállóhely teljes átépítésével biztosítjuk.
A megállóhelyeken megújultak a hangosítóberendezések, az utasvárók, a peronlefedések, a padok, a támaszkodók, a hulladékgyűjtők és az utastájékoztató berendezések. A Mexikói úton, az Örs vezér tere zuglói oldalán, a Szent László téren és a Kőbánya alsó vasútállomásnál korszerű perontetőket, a többi megállóhelyen modern utasvárókat létesítünk.
A beruházás finanszírozása
Budapest Főváros Önkormányzata és a BKK kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása az „1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projekt része, melyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv alapján támogat. A projekt 93,92 százalékos európai uniós támogatás felhasználásával hozzávetőlegesen 44,5 milliárd forintból valósul meg. A 3-as villamosvonal kivitelezésének költsége mintegy nettó 11,5 milliárd forint.